دوستداران شعر فارسی از حضور شبانه در آرامگاه حافظ منع شدند

خواستگاری در آرامگاه شاعری که ستایشگر بوسه و عشق است، حکومتی‌ها را خشمگین کرد

برای خیلی‌ها حضور  در آرامگاه حافظ در شب‌های بهار و تابستان جاذبه بیشتری داردــ‌ تهران تایمز 

انتشار ویدیو خواستگاری در آرامگاه شاعری که در اشعارش عشق و بوسه را می‌ستاید، هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند. پس از تعلیق و بازداشت مدیران میراث فرهنگی استان فارس، حالا خبرگزاری‌های داخلی از کاهش ساعت‌‌های بازدید از آرامگاه حافظ خبر داده‌اند. به این ترتیب در حالی که برای بسیاری از دوستداران شعر و ادبیات فارسی شب‌نشینی کنار مزار حافظ شیرازی بسیار دلچسب است، اینک به دستور مقام‌های حکومتی از حضور در حافظیه هنگام شب منع شده‌اند.  

بر اساس دستورالعمل جدید که از ۱۵ خرداد اجرایی شد، مجموعه فرهنگی تاریخی آرامگاه حافظ از ساعت ۸  تا ۱۹ پذیرای علاقه‌مندان است؛ در حالی‌ که این مکان پیش‌تر تا ساعت ۲۲ باز بود. طبق تصمیم مقام‌های استانی فارس، بازدید از آرامگاه سعدی نیز تنها تا ساعت ۲۰ امکان‌پذیر است.

دستورالعمل جدید پس از آن صادر شد که ویدیویی از خواستگاری یک جوان از دختری با پوشش اختیاری در آرامگاه حافظ منتشر شد و در رسانه‌های اجتماعی موردتوجه بسیار قرار گرفت. در پی انتشار این ویدیو، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس و مدیر حافظیه بازداشت شدند و محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس، در سخنانی تهدید‌آمیز گفت: «به‌هیچ‌وجه اجازه هنجارشکنی و رفتارهای خلاف شرع در شیراز را نمی‌دهیم.»

استاندار فارس خواستگاری در حافظیه را «لاابالی‌گری» خواند و خبر داد که مدیران میراث فرهنگی استان فارس با تصمیم مقام‌های قضایی تعلیق و بازداشت شده‌اند. او همچنین گفت دو نفری که ویدیو آنان منتشر شد، هم تعیین تکلیف می‌شوند.

زهرا ادهمی، مدیر مجموعه حافظیه که روز دوشنبه ۸ خرداد دستگیر شد، پس از دو روز، صبح چهارشنبه آزاد شد. پس از آن نیز عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی ادعا کرد که رئیس قوه قضاییه با بازداشت‌هایی از این دست موافق نیست.

به‌رغم ادعای ضرغامی، عملکرد دستگاه قضایی آشکار می‌کند که قوه قضاییه در هماهنگی کامل با دیگر نهادهای جمهوری اسلامی برای تحمیل حجاب اجباری به زنان و بازگشت شرایط به دوران قبل از کشته شدن مهسا امینی تلاش می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پس از ماجرای حافظیه شیراز، داریوش فرمانی، سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی کرمانشاه، نیز خبر داد که مدیر تکیه معاون‌الملک به دلیل حضور گردشگران بدون حجاب عزل شده است. این مقام میراث فرهنگی در هماهنگی با دیگر نهادهای حکومتی گفت: «با اطلاع از حضور گردشگران بدون حجاب در این محل، نظارت را افزایش دادیم و دستورات لازم برای بررسی هرگونه تخطی و کوتاهی صادر شده است.»

ایجاد محدودیت برای دوستداران حافظ و ممنوعیت حضور در حافظیه پس از ساعت ۱۹ در رسانه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی داشت. برای خیلی‌ها حضور و شعرخوانی در آرامگاه حافظ به‌خصوص در شب‌های بهار و تابستان جاذبه بیشتری دارد اما این امکان اینک از آنان سلب شده‌ است.

آرامگاه حافظ شیرازی که در جنوب دروازه قرآن شیراز و در منطقه‌ای معروف به «گلگشت مصلا» واقع است، حدود ۷۰ سال پس از درگذشت او به دستور حاکم تیموری ساخته شد. حافظ شیرازی در اشعارش این منطقه و آب چشمه رکن‌آباد را از بهشت هم بهتر دانسته و سروده است: بده‎‌ ساقی می باقی که در جنت نخواهی یافت/ کنار آب رکن‌آباد و گلگشت مصلا را

آرامگاه حافظ پس از دوبار ترمیم در زمان شاه‌ عباس صفوی و نادرشاه افشار، در زمان رضا شاه پهلوی که علی‌اصغر حکمت وزیر آموزش‌ و پرورش بود با طرحی از آندره گدار، طراح و معمار فرانسوی، بازسازی شد.