قرص سرطان ریه خطر مرگ را به نصف کاهش می‌دهد

اوسیمرتینیب که کشف غول دارویی آسترازنکا در بریتانیا است، قرصی است که یک بار در روز به صورت خوراکی مصرف می‌شود

عوارض جانبی این دارو شامل التهاب ریه، اسهال و بثورات پوستی است- Canva

براساس مطالعه‌ای جدید که دانشمندان امیدوارند نشانه پیشرفتی مهم برای مقابله با سرطان ریه باشد، مصرف روزانه یک عدد از دارویی «قوی» خطر مرگ ناشی از این بیماری را به نصف کاهش می‌دهد.

نتایج ارائه‌شده در نشست سالانه انجمن آمریکایی انکولوژی بالینی (Asco)- بزرگترین نشست سرطان جهان- در شیکاگو نشان داد، مصرف اوسیمرتینیب (Osimertinib) بعد از جراحی، خطر مرگ مبتلایان به نوعی خاص از سرطان ریه را تا ۵۱ درصد کاهش می‌دهد.

دکتر روی هربست، معاون مرکز سرطان ییل – که این مطالعه را راهبری کرد - گفت این رقم ۵۰ درصد برای هر بیماری «خیلی مهم» است، به‌ویژه برای سرطان ریه که همواره در برابر درمان مقاوم بوده است.

او افزود: «۳۰ سال پیش برای [درمان] این بیماری هیچ کاری از ما ساخته نبود. حالا این داروی قوی را داریم.»

اوسیمرتینیب که کشف غول دارویی آسترازنکا (AstraZeneca) در بریتانیا است، قرصی است که یک بار در روز به صورت خوراکی مصرف می‌شود و اکنون برای درمان سایر اشکال سرطان پیشرفته ریه در سازمان ملی خدمات سلامت (ان‌اچ‌اس) موجود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عوارض جانبی این دارو شامل التهاب ریه، اسهال و بثورات پوستی است.

سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر در اثر سرطان در سراسر جهان است و از هر ۱۶ نفر یک نفر در طول عمر خود به این بیماری مبتلا می‌شود. در بریتانیا هرساله حدود ۴۸ هزار و ۵۰۰  مورد جدید بروز می‌کند که ۱۳ درصد کل موارد را [سرطان ریه] تشکیل می‌دهد.

پژوهشگران برای مطالعه خود، بیماران ۳۰ تا ۸۶ ساله را در ۲۶ کشور بررسی کردند تا دریابند آیا اوسیمرتینیب به مبتلایان به سرطان سلول غیر-کوچک ریه، که شایع‌ترین شکل این بیماری است کمک می‌کند یا خیر.

افرادی که در این کارآزمایی شرکت کردند، به جهش ژن ئی‌جی‌اف‌آر (EGFR) مبتلا بودند، که حدود یک‌چهارم موارد سرطان ریه در جهان است و حدود ۴۰ درصد موارد را در آسیا تشکیل می‌دهد. این جهش در مردان بیشتر از زنان و در افرادی که هیچوقت سیگار نکشیده‌ یا کم ‌کشیده‌اند شایع‌تر است.

دکتر هربست که در شیکاگو صحبت می‌کرد این نتایج را «هیجان‌انگیز» توصیف کرد و گفت که به یافته‌های پیشین از همان کارآزمایی که نشان می‌داد این دارو خطر بازگشت سرطان ریه را نیز به نصف کاهش می‌دهد، اهمیت بیشتری می‌بخشد.

سازمان ملی خدمات سلامت می‌گوید در مراحل ابتدایی سرطان ریه معمولا هیچ علائم یا عوارضی وجود ندارد، اما بسیاری از مبتلایان به این بیماری در نهایت نشانه‌هایی ازجمله سرفه مدام، خون سرفه کردن، تنگی نفس مدام، خستگی و کاهش وزن بی‌دلیل و درد یا دشواری هنگام تنفس یا سرفه بروز می‌دهند.

توصیه می‌شود که هر فردی با [دیدن] این نشانه‌ها به پزشک خود مراجعه کند.

© The Independent