سرمایه‌گذاری بازرگانان چینی روی معادن تالک و زغال‌سنگ در افغانستان

شرکت‌های چینی به‌‎رغم وعده سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در افغانستان، هنوز گام عملی در این زمینه برنداشته‌اند 

مولوی شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و نفت طالبان در ملاقات با بازرگانان چینی-خبرگزاری باختر

گروهی از بازرگانان چینی در سفری به کابل، با شماری از مقام‌های طالبان دیدار، و در مورد سرمایه‌گذاری روی معادن افغانستان گفت‌وگو کردند. دوشنبه، ۱۵ خرداد (۵ ژوئن)، وزارتخانه‌‌های معادن و پترولیم (نفت) و انرژی و آب، از ملاقات مولوی شهاب‌الدین دلاور و ملا عبدالطیف منصور با بازرگانان چینی خبر دادند و گفتند که دو طرف در مورد سرمایه‌گذاری‌‌ در افغانستان صحبت کردند.

در اطلاعیه وزارت انرژی و آب طالبان آمده است که بازرگانان چینی روی پروژه‌های تولید انرژی از منابع زغال‌سنگ و برق خورشیدی صحبت کردند.

در این اطلاعیه آمده است: «در این جلسه مسئولان شرکت‌های چینی علاقه‌مندی خود را به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تولید انرژی ابراز داشتند و خواستار همکاری مقام رهبری وزارت شدند.»

در همین حال، وزارت معادن و پترولیم (نفت) طالبان نیز در اطلاعیه‌ای گفت که بازرگانان چینی در ملاقات با مولوی شهاب‌الدین، تمایل خود را به سرمایه‌گذاری روی معادن افغانستان ابراز کرده‌اند. بر اساس این اطلاعیه، بازرگانان چینی که شرکتی را با نام اختصاری HTC نمایندگی می‌کنند، از وزیر طالبان خواستند که برای سرمایه‌گذاری آنان در معادن سنگ تالک همکاری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه‌های وزارتخانه‌های طالبان، جزئیات بیشتری در مورد سرمایه‌گذاری بازرگانان چینی روی معادن افغانستان ارائه نشده است، اما تاکید می‌شود که مقام‌های این گروه «وعده همکاری‌های لازم» را به بازرگانان چینی دادند.

افغانستان نخستین‌بار در ۲۰۱۹ سنگ تالک را که از آن «پودر تالک» برای مصارف بهداشتی تولید می‌شود، به اردن صادر کرد. مسئولان وزارت معادن و نفت در دولت پیشین افغانستان گفته بودند که چندین شرکت خصوصی حاضرند روی معادن سنگ تالک در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. یکی از این شرکت‌ها روند استخراج و صدور این سنگ را آغاز کرده بود و از گسترش صادرات تالک به بریتانیا، ایتالیا، ترکیه، چین، هند، ژاپن و اندونزی نیز خبر داده بود.

گسترش جنگ و امضای توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان در فوریه ۲۰۲۰ که به پیشروی طالبان به سمت شهرهای افغانستان منجر شد، به بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی کشور آسیب زد. با فروپاشی حکومت جمهوری در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، این گروه قراردادهای امضاشده میان شرکت‌های داخلی و دولت پیشین افغانستان را لغو کرد و سرمایه‌گذاری در زمینه معادن، در روندی جدید به مزایده گذاشته شد.

در نزدیک به دوسال گذشته، طالبان کوشیده‌اند توجه سرمایه‌گذاران خارجی را، به‌ویژه از چین، ایران، کشورهای آسیا و خاورمیانه، به افغانستان جلب کنند. به همین منظور، سران طالبان همواره در سخنرانی‌های خود از شرکت‌ها و بازرگانان داخلی و خارجی می‌خواهند که به افغانستان سفر، و در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. طالبان که تحت تحریم‌های شدید آمریکا و دیگر کشورهای غربی قرار دارند و نام‌های سران این گروه نیز در فهرست سیاه سازمان ملل و آمریکا است، به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی به مثابه مسیر سودآوری برای تداوم قدرت و افزایش ثروت خود می‌نگرند.

هرچند در نزدیک به دو سال گذشته، شماری از شرکت‌های چینی به سرمایه‌گذاری روی معادن افغانستان علاقه‌ نشان داده‌اند، به دلیل نگرانی از بی‌ثباتی در افغانستان و به ویژه تهدیدهای امنیتی ناشی از فعالیت روزافزون داعش خراسان، تاکنون گام عملی در این زمینه برداشته نشده است.

بیشتر از جهان