ترک سیگار با استفاده از طب سوزنی

نکته کلیدی در ترک سیگار، یافتن دلیل اصلی سیگار کشیدن افراد است

مطالعات قابل‌توجهی وجود دارد که طب سنتی چینی را ابزار موثر برای ترک سیگار معرفی می‌کند-Canva

تعداد سیگاری‌های جهان در حال کاهش است، اما ترک سیگار راه دشواری است که صدها هزار نفر بارها طی کرده‌اند و در میانه راه طعم تلخ شکست را چشیده‌اند. اگر راه‌های مدرن و جدید و انواع چسب‌های نیکوتین و آدامس‌های ترک سیگار را برای ترک این عادت مضر آزمایش کرده و نتیجه‌ای نگرفته‌اید، شاید وقتش رسیده باشد که به سراغ روش‌های قدیمی‌تری بروید.

برخی از ساکنان هنگ‌کنگ برای ترک توتون، روش درمان و حمایت رایگان، مانند طب سنتی چینی (TCM)، را آزموده‌اند و از آن رضایت دارند. مطالعات  چشمگیری وجود دارد که طب سنتی چینی را ابزار موثری برای ترک سیگار معرفی می‌کند.

در هنگ کنگ، چهار دهه است که شمار افرادی که سیگار می‌کشند، در حال کاهش است. شمار سیگاری‌ها به تدریج از ۲۳.۳ درصد در اوایل دهه ۱۹۸۰ کاهش یافت و در ۲۰۲۱ برای نخستین بار تک‌رقمی شد و به ۹.۵ درصد رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طب سوزنی، سوزن‌های بسیار نازکی در نقاط خاصی از بدن وارد می‌شوند تا جریان انرژی را به نواحی خاصی هدایت کنند و بهبود بخشند. با وجود استفاده از سوزن، این روش درمانی هیچ دردی ندارد.

کلارا چان، متخصص طب سنتی چینی، به ساوت چاینا مورنینگ می‌گوید که یکی از موفق‌ترین درمان‌ها برای کمک به ترک در افراد سیگاری، طب سوزنی است.

او می‌گوید که حدود پنج تا ۱۰ درصد از مشتریانش می‌کوشند بر اعتیاد، از جمله اعتیاد به نیکوتین، غلبه کنند.

نکته کلیدی، این است که دلیل اصلی سیگار کشیدن افراد کشف، و به آن رسیدگی شود. او می‌افزاید که «اگر سیگار کشیدن فقط یک عادت بد باشد، ترک آن نسبتا ساده است»، اما بسیاری از مشتریان او برای کشف علت اعتیاد، به مشاوره مرتبط با طب سوزنی نیاز دارند.

مشتریان او معمولا در یکی از این سه دسته قرار می‌گیرند:

- کسانی که پیش‌تر با اراده محض، مصرف سیگار خود را به فقط چند نخ در روز کاهش داده‌اند، اما برای غلبه بر آخرین مانع، به کمک نیاز دارند.

- کسانی که وضعیت تازه‌ای در زندگی خود دارند و باید به سرعت ترک کنند؛ مثلا کسانی که به تازگی باردار یا بچه‌دار شده‌اند، یا مشکلات تنفسی جدی پیدا کرده‌اند.

- کسانی که به دلیل یک مشکل عمیق روانی قادر به ترک سیگار نیستند.

چان می‌گوید: «ما سوزن‌های آرامبخش را در ناحیه پیشانی و مچ دست فرو می‌کنیم و همچنین نزدیک به مریدین ریه سوزن می‌زنیم. برخی از مشتریان ادعا می‌کنند که این کار در واقع طعم سیگار را برای آن‌ها تغییر می‌دهد و آن‌ها از طعم جدید بدشان می‌آید.»

این نحوه درمان در کشورهای دیگر هم پرطرفدار شده است. انستیتوی طب چینی در سیدنی، این درمان را به ساکنان استرالیا ارائه می‌دهد.

روش‌های مداخله‌ای که در حال حاضر برای ترک سیگار توصیه می‌شود، شامل داروها، درمان جایگزین نیکوتین (NRT)، هیپنوتیزم، آموزش، مداخله رفتاری و امثال آن است. محققان پیشنهاد می‌کنند که طب سوزنی را با روش‌های دیگر همراه کنید و استفاده از آن به‌تنهایی، تاثیر چندانی در ترک سیگار ندارد.

بیشتر از زندگی