نگرانی درباره استفاده از جنگ‌افزارهای ناتو در خاک روسیه

اوکراین متعهد شده که از تجهیزات نظامی که در اختیارش گذاشته می‌شود صرفا برای «اهداف دفاعی» استفاده کند

اوکراین از تجهیزات کشورهای غربی علیه اهدافی در خاک روسیه استفاده کرده است-Robert ATANASOVSKI / AFP

هم‌زمان با افزایش حمله‌های هوایی نیروهای اوکراینی در خاک روسیه، گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد در میان کشورهای غربی عضو ناتو، نگرانی‌هایی درباره چگونگی استفاده از تجهیزات نظامی فرستاده‌شده برای اوکراینی‌ها به‌وجود آمده است.

روزنامه واشنگتن‌ پست روز شنبه سوم ژوئن (۱۳ خردادماه ۱۴۰۲)، ضمن اشاره به برخی از شواهد و یافته‌های به‌دست‌آمده در میدان جنگ نوشت برخی از کشورهای عضو ناتو، درباره توان نظارتی مقام‌های اوکراینی نگرانی‌هایی دارند و مطمئن نیستند تجهیزات نظامی که به‌منظور دفاع در برابر ارتش روسیه در اختیار کی‌یف قرار گرفته است در نهایت چگونه، کجا و از طرف کدام نیروی نظامی به‌کار می‌رود.

مقام‌های دولتی و نظامی اوکراین متعهد شده‌اند که از تجهیزات نظامی که در اختیارشان گذاشته می‌شود صرفا با «اهداف دفاعی» استفاده می‌کنند؛ به‌ این معنا که با جنگ‌افزارهای ساخت کشورهای اروپایی، خاک روسیه هدف قرار نخواهد گرفت.

با این همه، طی هفته‌های گذشته گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد اوکراین از تجهیزات کشورهای غربی علیه اهدافی در خاک روسیه استفاده کرده است.

روزنامه واشنگتن‌ پست به‌نقل از منابع آگاه خود نوشت در حمله هفته پیش در منطقه بلگورود روسیه، دست‌کم از چهار وسیله و تجهیزات نظامی حمل‌ونقل که در اصل ایالات متحده آمریکا و لهستان در اختیار اوکراین قرار داده‌اند، استفاده شد.

روزنامه نیویورک‌ تایمز نیز پیش‌تر در گزارشی نوشته بود دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا داده‌هایی در اختیار دارند که نشان می‌دهد اوکراین پشت حمله پهپادی ماه پیش به ساختمان کاخ کرملین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شنبه هفته گذشته نیز وزارت دفاع روسیه مدعی شد پدافند هوایی این کشور دو موشک کروز «سایه طوفان» نیروهای اوکراینی را رهگیری کرده‌ است. موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» ساخت بریتانیا است و به‌تازگی در اختیار ارتش اوکراین قرار گرفته است. اوکراین گفته است از این موشک‌ها تنها علیه نیروهای مهاجم در خاک خود استفاده می‌کند.

یافته‌های روزنامه واشنگتن‌ پست نشان می‌دهد برخی از تجهیزات نظامی که در اختیار اوکراین قرار گرفته است به روسیه منتقل شده‌اند. در گزارش روز شنبه واشنگتن‌ پست به انتقال سه خودرو زرهی ضدمین ساخت آمریکا موسوم به ام‌آر‌ای‌پی (MRAP) به روسیه اشاره شده است.

بر اساس تصاویری که در اختیار روزنامه واشنگتن‌ پست قرار گرفته و راستی‌آزمایی نیز شده است، جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه، برخی از تجهیزات نظامی ساخت بلژیک، جمهوری چک و دست‌کم یک سلاح ضد‌تانک «ای-تی۴» ساخت سوئد را حمل کرده‌اند.

بر پایه داده‌هایی که روز شنبه روزنامه واشنگتن‌ پست منتشر کرده است، برخی از نیروهای سازمان‌یافته داوطلب و شبه‌نظامیان وابسته به اوکراین نیز از برخی از تجهیزات ساخت کشورهای عضو ناتو علیه اهدافی در روسیه استفاده کرده‌اند.

در این میان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در مصاحبه‌ای که روز شنبه در وال استریت ژورنال منتشر شد، گفت نیروهای نظامی اوکراین آماده‌اند برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال‌شده خود «مسیرهای مختلفی» در پیش بگیرند. به‌گفته رئیس‌جمهوری اوکراین، «آنچه می‌دانم این است که ما این کار را انجام می‌دهیم و کاملا آماده‌ایم».

بیشتر از جهان