بلینکن: بدون عقب‌نشینی روسیه از خاک اوکراین توافق آتش‌بس ممکن نیست

وزیر خارجه آمریکا گفت روسیه باید در تامین هزینه بازسازی اوکراین سهم داشته باشد و به‌دلیل تهاجم به همسایه خود پاسخگو باشد

آنتونی بلینکن این سخنان را در فنلاند ایراد کرد- Lehtikuva/via REUTERS 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه ۱۲ خرداد (دوم ژوئن)، گفت که هیچ آتش‌بسی در جنگ در اوکراین قابل قبول نیست مگر آنکه خروج نظامی روسیه از آن کشور در یک توافق صلح «عادلانه و پایدار» گنجانده شود.

بلینکن گفت که «آتش‌بسی که مرزهای کنونی را تثبیت کند» و به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اجازه دهد تا «کنترل خود را بر سرزمین‌های تصرف‌شده تحکیم کند، و به او اجازه دهد تا با تسلیح مجدد دست به حمله دوباره بزند، یک آتش بس عادلانه و پایدار نیست».

بلینکن این سخنان را در جریان سفر به فنلاند ایراد کرد. فنلاند به تازگی به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی -ناتو- درآمده و مرزی طولانی با روسیه دارد. 

وزیر خارجه آمریکا در سخنانش افزود که روسیه باید در تامین هزینه بازسازی اوکراین سهم داشته باشد و به‌دلیل تهاجم تمام‌عیار به کشور همسایه خود در فوریه ۲۰۲۲ باید پاسخگو باشد. 

به گفته بلینکن، اجازه دادن به مسکو برای حفظ سرزمین‌های اشغالی در اوکراین که یک‌پنجم خاک آن کشور است، پیام اشتباه را به روسیه و «سایر متجاوزهای احتمالی در سراسر جهان»‌ ارسال می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه دولت جو بایدن گفت که واشنگتن آماده حمایت از تلاش‌های صلح سایر کشورها از جمله اقدام‌های اخیر چین و برزیل است. او در عین حال، تاکید کرد که هر توافقنامه صلح باید از اصول حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال اوکراین حمایت کند.

ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین متحد غربی تامین‌کننده تسلیحات به کی‌یف برای کمک به این کشور در عقب راندن نیروهای کرملین است.

چین می‌گوید بی‌طرف است و تاکید می‌کند که مایل است نقش میانجی در مناقشه نظامی روسیه و اوکراین داشته باشد، اما در عین حال از مسکو حمایت سیاسی می‌کند. پکن روز جمعه از کشورهای غربی خواست تا ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کنند. 

مقام‌های اوکراین روز جمعه گفتند که پدافند هوایی آن کشور بیش از ۳۰ موشک کروز و پهپادهای روسیه را در ششمین حمله هوایی مسکو در ششمین روز متوالی به اوکراین رهگیری و سرنگون کردند. 

سرهی پوپکو، از مقام‌های ارشد دولت اوکراین، در این‌باره در حساب کاربری خود در تلگرام نوشت: «پایتخت اوکراین به‌طور همزمان از جهات مختلف هدف حمله پهپادهای شاهد و موشک‌های کروز ساخت ایران قرار گرفت که از منطقه دریای خزر شلیک شدند.»

به گفته دادستانی کل اوکراین، در این حمله‌ها یک مرد ۶۸ ساله و یک کودک ۱۱ ساله مجروح شدند و خانه‌های مسکونی و ساختمان‌ها آسیب دیدند و چندین خودرو بر اثر ریزش آوار آسیب دیدند. 

ساکنان کی‌یف در هفته‌های اخیر موجی از حمله‌های هوایی روسیه را تجربه کرده‌اند و قدرت دفاع هوایی اوکراین در این دوره به آزمایش گذاشته شد. پس از گذشت ۱۵ ماه از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، مقام‌های کی‌یف برای به عقب راندن نیروهای روس برای آنچه ضدحمله می‌نامند، آماده می‌شوند. کی‌یف در ماه گذشته میلادی - ماه مه- ۱۷ روز هدف حمله‌های پهپادی و موشکی قرار گرفت.

به گفته موسسه مطالعات جنگ که اندیشکده‌ای مستقر در واشنگتن است، استراتژی مسکو ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

این اندیشکده روز پنجشنبه در تحلیلی نوشت که هدف کارزار هوایی روسیه «تضعیف قابلیت‌های ضدتهاجمی اوکراین است، اما روسیه با اولویت‌ قرار دادن کی‌یف احتمالا توانایی کارزار خود برای محدود کردن اقدام‌های ضدتهاجمی اوکراین را تضعیف می‌کند». 

والری زالوژنی، رئیس ستاد ارتش اوکراین، گفت: «پدافند هوایی اوکراین تمامی ۱۵ موشک کروز و ۲۱ پهپاد تهاجمی روسیه را رهگیری کرده است.»

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین نیز روز جمعه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم چهار غیرنظامی کشته و ۴۲ نفر زخمی شده‌اند.

در عین حال، مناطق مرزی روسیه بار دیگر هدف حمله نیروهای اوکراین قرار گرفت. حمله‌های برون‌مرزی اخیر اوکراین برخی مناطق روسیه در نزدیکی مرز را متزلزل کرده و کرملین را در حالت آماده‌باش قرار داده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که این ممکن است استراتژی اوکراین برای متفرق کردن نیروهای روسیه قبل از شروع یک ضدحمله باشد.

وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه گفت: «فرماندهان روسی اکنون بر سر یک دوراهی دشوار قرار گرفته‌اند؛ تقویت دفاع در مناطق مرزی روسیه یا تحکیم مرزهای مورد نظر خود در سرزمین‌های اشغالی اوکراین.»

رومن استاروویت، یک فرماندار منطقه‌ای در ناحیه مرزی روسیه، در تلگرام نوشت که سامانه‌های پدافند هوایی «چند پهپاد اوکراینی» را شامگاه پنجشنبه در منطقه کورسک جنوبی روسیه، که هم مرز با اوکراین است، سرنگون کردند.

الکساندر بوگوماز، فرماندار بریانسک در منطقه مجاور که آن نیز هم‌مرز با اوکراین است، نیز گفت که نیروهای اوکراینی صبح جمعه دو روستا را گلوله‌باران کردند که تلفات جانی در اثر آن گزارش نشده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین به نقل از مقام‌های روسی نوشت که دو پهپاد در ساعات اولیه روز جمعه به تاسیسات انرژی در منطقه اسمولنسک در غرب روسیه و در مرز بلاروس، حمله کردند. 

بیشتر از جهان