سه سرباز اسرائیلی در مرزهای مصر کشته شدند

در طول بیش از یک دهه گذشته، هیچ تبادل آتش یا حادثه مشابه‌ای میان مرزبانان اسرائیلی و مصری گزارش نشده است

Menahem KAHANA / AFP

در جریان درگیری مسلحانه در مرزهای اسرائیل و مصر، سه‌ سرباز ارتش اسرائیل و یک افسر مصری کشته شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه سوم ژوئن (۱۳ خرداد ۱۴۰۲)، در گزارشی به‌نقل از ریچارد هچت، سخنگوی ارتش اسرائیل، نوشت: «درگیری شب گذشته هنگامی شروع شد که مرزبانان اسرائیلی سعی داشتند بودند جلو ورود یک محموله قاچاق مواد مخدر را بگیرند.»

مقام‌های نظامی اسرائیل، هنوز هویت دقیق سربازان کشته‌شده را اعلام نکرده‌اند. تنها تایید شده است که دو سرباز مرد و یک سرباز زن در مرزهای مصر کشته شدند.

به گفته مقام‌های نظامی اسرائیل، چند ساعت بعد، دو سرباز در پاسگاه مرزی هدف گلوله قرار گرفتند و کشته شدند. اجساد آن‌ها هنگامی پیدا شد که سربازان به تماس‌های رادیویی پاسخ ندادند. سرباز سوم نیز در دومین تبادل آتش در مرز کشته شد.

ارتش مصر نیز ضمن تایید درگیری مسلحانه در مرزهای اسرائیل اعلام کرد یک مرزبان مصری در حالی که در تعقیب قاچاقچیان مواد مخدر بود، از سد امنیتی مرزی عبور کرد و با نیروهای اسرائیلی درگیر شد. در بیانیه ارتش مصر اشاره شده است که مرزبان مصری به همراه سه نظامی اسرائیلی کشته شدند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده تبادل آتش در اطراف گذرگاه مرزی نیتزانا/العوجا، در حدود ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی نقطه‌ای که مرز اسرائیل با مصر و نوار غزه محسوب می‌شود، رخ داد. از این گذرگاه مرزی، معمولا برای ورود کالا به مقصد اسرائیل یا نوار غزه استفاده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درگیری مسلحانه در مرزهای اسرائیل و مصر به‌ندرت رخ داده و کشته‌شدن مرزبانان یک حادثه «نادر» توصیف شده است.

به‌گفته منابع نظامی اسرائیل، تحقیقات با «همکاری کامل» ارتش مصر در حال انجام است.

اسرائیل و مصر در سال ۱۹۷۹ توافقنامه صلح امضا کردند و روابط و همکاری‌های امنیتی نزدیکی دارند.

در طول بیش از یک دهه گذشته، نیز هیچ تبادل آتش یا حادثه مشابه‌ای در مرزها میان سربازان مصری و اسرائیلی گزارش نشده است.

به‌گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، پس از این درگیری مسلحانه، محموله‌ای از مواد مخدر به ارزش تقریبی ۴۰۰ هزار دلار آمریکا در نزدیکی حصار مرزی با مصر پیدا شد.

اسرائیل بیش از یک دهه است که در امتداد مرزها با مصر، یک حصار امنیتی به‌منظور جلوگیری از ورود پناهجویان از کشورهای آفریقایی و شبه‌نظامیان اسلامگرا فعال در صحرای سینا ایجاد کرده است.

بیشتر از جهان