وعده ائتلاف دریایی ایران با کشورهای عرب منطقه، در آستانه سفر وزیر امور خارجه عربستان به تهران

شماری از تحلیل‌گران غربی معتقدند که سیاست‌های منفعلانه جو بایدن در قبال ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، موجب نزدیکی این کشورها به یکدیگر و افزایش نفوذ چین و روسیه در خاورمیانه شده است

دیدار وزیران خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در آفریقای جنوبی - 

Associated Press

در ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی برای بهبود روابط سیاسی خود با کشورهای منطقه، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، امروز شنبه سیزدهم خردادماه، خبر داد که به‌زودی قرار است ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشور‌هایی چون عربستان سعودی، امارات، قطر، بحرین و عراق شکل بگیرد.

هم‌زمان، روزنامه رای‌الیوم به نقل از منابع سیاسی لبنانی خبر داده است که شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، هفته آینده به تهران می‌رود و در این سفر حامل پیام ملک سلمان، پادشاه این کشور برای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، است.

این درحالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز جمعه ۱۲ خردادماه، در حاشیه اجلاس وزیران امور خارجه گروه بریکس در کیپ‌تاون آفریقای جنوبی، با وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگویی دوباره داشت.

شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، می‌گوید این ائتلاف در شرایطی رخ خواهد داد که ائتلاف دریایی ایران، روسیه و چین نیز «در حال توسعه» است.

او همچنین مدعی شد: «ما پیش از این با عمان اقدام اشتراکی را داشتیم و اکنون عربستان این هدف‌گذاری را انجام داده و به آن ورود کرده است. امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان و هند جزو کشورهای ائتلاف هستند. تقریبا همه کشورهای حوزه شمال اقیانوس هند به این باور رسیده‌اند که باید در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند و به‌صورت مشترک با هم‌افزایی قابل توجه امنیت را برقرار کنند. به‌‌زودی منطقه ما از هر نیروی غیرموجه عاری شده و مردم منطقه با استفاده از سربازهای خود در حوزه امنیتی خود مسلط می‌شوند.»

پایگاه خبری الجدید قطر نیز دیروز گزارش داده بود که ایران، عربستان سعودی، امارات و عمان با هماهنگی چین نیروی دریایی مشترکی را برای حفاظت از امنیت خلیج فارس تشکیل خواهند داد. در ماه مارس گذشته، چین، روسیه و ایران رزمایش دریایی مشترکی را در دریای عمان برگزار کردند.

در هفته گذشته مقام‌های اماراتی خبر داده بودند این کشور پس از ارزیابی مناسبات امنیتی خود، دو ماه پیش از ائتلاف امنیتی دریایی خاورمیانه به رهبری آمریکا خارج شده است.

از سوی دیگر، روزنامه بین‌المللی رای‌الیوم با انتشار خبر سفر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به تهران، توضیح داد که پیام پادشاه عربستان سعودی برای ابراهیم رئیسی، درباره موضوع گسترش روابط میان دو کشور است و شاهزاده فیصل بن فرحان قرار است با رئیس‌جمهوری و دیگر مسئولان ایران دیدار و رایزنی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دیدار شب گذشته حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن‌فرحان در آفریقای جنوبی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از «پیشرفت‌های خوب حاصل‌شده در روابط دوجانبه» ابراز خرسندی کرد و گفت: «خوشبختانه سفرای دو کشور تعیین و به‌طور متقابل معرفی شدند و زمینه برای گشایش سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها فراهم است. در گفت‌وگوهای قبلی در خصوص ضرورت تقویت روابط تجاری و اقتصادی دو کشور صحبت کردیم و سفر آتی وزیر خارجه عربستان به تهران نیز فرصتی برای گفت‌وگو و تبادل نظر بیشتر به منظور تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف خواهد بود.»

فیصل بن‌فرحان نیز در این دیدار از «پیشرفت‌های بسیار خوب حاصل‌شده در روابط دوجانبه» اظهار خرسندی کرد و افزود: «با همکاری بسیار خوب دو طرف از مراحل تعیین سفرا و زمینه‌سازی برای گشایش نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی به‌سرعت عبور کردیم و در حال حرکت به سمت مرحله جدیدی از روابط دو کشور هستیم که تامین‌کننده منافع دو ملت و کل منطقه خواهد بود.»

شماری از تحلیل‌گران غربی معتقدند که سیاست‌های منفعلانه جو بایدن در قبال ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و عقب‌نشینی آمریکا از مواضع خود در خاورمیانه موجب شده است تا کشورهای منطقه با کنار گذاشتن آمریکا و با محوریت چین، خود درحال رقم زدن توافقاتی تاثیرگذار برای ایجاد فضایی امن در خاورمیانه باشند و این اتفاق در درازمدت به‌طور محسوس به ضرر آمریکا و به سود چین و روسیه تمام خواهد شد.

پیش از برقراری دوباره رابطه ایران و عربستان سعودی، از سال گذشته روابط ایران و امارات نزدیک‌تر شده و تنش‌ها میان دو طرف کاهش یافته بود. همچنین در کنار دعوت تاریخی رئیس‌‌جمهوری سوریه به‌عنوان متحد اصلی ایران به عربستان سعودی برای شرکت در نشست سران عرب، به‌تازگی روابط ایران و مصر نیز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای عربی، رو به بهبود است.

محمدکاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، ماه گذشته از تلاش‌هایی برای از سرگیری روابط میان ایران و مصر خبر داده بود و دو مقام مسئول مصری نیز به روزنامه اماراتی نشنال گفتند که روابط تهران و قاهره از مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در گفت‌وگوهای اخیر سلطان عمان با رئیس‌‌جمهوری مصر بوده است.