تعداد قربانیان سانحه ریلی هند به‌ حدود ۳۰۰ کشته و ۸۵۰ زخمی رسید

به گفته مقامات هند، این تصادف مرگبارترین حادثه ریلی این کشور در بیش از ۲۰ سال گذشته است

تعداد قربانیان سانحه ریلی مرگبار هند که جمعه‌شب دوم ژوئن ۲۰۲۳ (۱۲ خرداد) رخ داد، همچنان در حال افزایش است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در تازه‌ترین آمار اعلام شده، قربانیان برخورد این قطارهای مسافربری در ایالت اودیشا به ۲۸۸ نفر افزایش یافته است و بیش از ۸۵۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

به گفته مقام‌های هند، با افزایش میزان تلفات انسانی، این سانحه ریلی به مرگبارترین تصادف این کشور در بیش از دو دهه اخیر تبدیل شده است.

سودانشو سارنگی، مدیرکل خدمات آتش‌نشانی اودیشا، به خبرگزاری فرانسه گفت که کار امداد و نجات همچنان ادامه دارد و بسیاری از مصدومیت‌ها جدی است.

پرادیپ ینا، وزیر ارشد ایالت اودیشا، نیز در توییتر نوشت که بیش از ۲۰۰ آمبولانس به محل حادثه فراخوانده شده‌اند. او اعلام کرد که ۱۰۰ پزشک دیگر نیز برای پیوستن به جمع ۸۰ پزشک حاضر در محل بسیج شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درپی سانحه اوایل صبح روز شنبه ویدیویی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای امدادی اجساد پوشیده در پارچه‌های سفید را به خارج از خطوط راه‌آهن منتقل می‌کنند.

یکی از بازماندگان این حادثه درباره لحظه وقوع تصادف به خبرنگاران گفت: «خواب بودم که با صدای خروج قطار از ریل بیدار شدم. ناگهان دیدم ۱۵-۱۰ نفر در اطرافم جان باخته‌اند. موفق شدم از قطار بیرون بیایم و بعد اجساد تکه تکه شده زیادی را دیدم.»

روایت‌های مختلفی از نحوه وقوع این حادثه که حدود ساعت ۱۹ روز جمعه رخ داد وجود دارد. عده‌ای می‌گویند قطار سریع‌السیری که از بنگلور به سمت بنگال غربی حرکت می‌کرد، با قطار دیگری که از کلکته به سمت چنای می‌رفت برخورد کرده است. با این حال، مقامات گزارش‌های دیگری ارائه کرده‌اند مبنی بر این که یک قطار ابتدا از ریل خارج شده و سپس با قطار دیگر برخورد داشته است‌.

در همین حال، گزارش برخی از رسانه‌ها حاکی از آن است که یک قطار باری نیز در این سانحه دخیل بوده است. مقامات راه‌آهن هند هنوز درباره این احتمال اظهارنظر نکرده‌اند.

عملیات جست‌وجو و امداد و نجات گسترده‌ای با حضور صدها مامور آتش‌نشانی و سگ‌های زنده‌یاب در حال انجام است. گروه‌های واکنش در برابر بلایا نیز در محل حضور دارند.

ایالت اودیشا روز شنبه را به نشانه احترام به قربانیان، روز عزای عمومی اعلام کرد. در همین حال، صدها شهروند در مقابل یک بیمارستان دولتی در این ایالت برای اهدای خون صف کشیدند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، درباره این اتفاق اعلام کرد که متاثر شده است و با خانواده‌های عزادار همدلی می‌کند. او در توییتی نوشت:«همه کمک‌های ممکن برای آسیب‌دیدگان فراهم می‌شود.»

بنا به گفته مقامات راه‌آهن هند، این شبکه ریلی روزانه حمل‌و‌نقل بیش از ۱۳ میلیون نفر را بر عهده دارد. اما منتقدان می‌گویند که انحصار دولتی و قدیمی بودن زیرساخت‌ها باعث کاهش ایمنی شده است.

پیش از این، مرگبارترین حادثه ریلی هند در سال ۱۹۸۱ رخ داده بود. در آن زمان، قطاری در ایالت بیهار از روی پل به داخل رودخانه سقوط کرد و حدود ۸۰۰ نفر کشته شدند. یکی دیگر از این سوانح مرگبار ریلی در آگوست سال ۱۹۹۵ اتفاق افتاد که در جریان اصابت دو قطار مسافربری با یکدیگر، ۳۵۸ تن جان خود را از دست دادند.

بیشتر از جهان