پنج زندانی دیگر هم روز پنجشنبه اعدام شدند

پنج زندانی به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر، در زندان‌های عادل‌آباد شیراز، دستگرد اصفهان و کاشان اعدام شدند

عفو بین‌الملل گزارش داد که تعداد اعدام‌های مرتبط با جرائم مواد مخدر در سال جاری در مقایسه با سال قبل تقریبا سه برابر شده است و مقام‌های جمهوری اسلامی تا‌کنون دست‌کم ۱۷۳ نفر را در این زمینه اعدام کرده‌اند - Telegram/@senfi_uni_iran

حکم پنج زندانی دیگر در سحرگاه پنجشنبه اجرا شد. خبرگزاری هرانا اعلام کرد که اتهام‌های این زندانیان مرتبط با مواد مخدر بوده و این احکام در زندان‌های عادل‌آباد شیراز، دستگرد اصفهان و کاشان اجرا شده است.

خبرگزاری حال‌وش اعلام کرد که سحرگاه پنجشنبه یازدهم خردادماه ۱۴۰۲، دو زندانی در زندان دستگرد اصفهان و یک زندانی در زندان کاشان اعدام شدند. هویت این افراد، عقیل عرب، ۲۷ ساله مجرد اهل یزدانشهر اصفهان، نعمت ارزانی، ۳۳ ساله ساکن روستای مهرنجان از توابع شهرستان فلاورجان و رسول شیخ آرپناهی، ۲۷ ساله ساکن روستای مهرنجان از توابع شهرستان فلاورجان گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، عقیل عرب در سال ۱۳۹۷ بابت اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر به دست نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت و نعمت ارزانی و رسول شیخ آرپناهی در سال ۱۳۹۸ بابت اتهام‌های مذکور در کاشان بازداشت و سپس در مرجع قضایی به اعدام محکوم شدند.

حکم اعدام دو زندانی دیگر نیز در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شد. به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، سحرگاه چهارشنبه سوم خردادماه ۱۴۰۲، دو زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند. هویت این افراد نیز، علی‌ محمد زراعت ، پدر یک کودک خردسال و اسماعیل نصیری گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، این دو زندانی اعدام‌شده پیش از این در سال ۱۳۹۹ بازداشت و بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شدند. منابع رسمی و رسانه‌های داخل ایران تاکنون درمورد این اعدام‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

عفو بین‌الملل، بامداد جمعه ۱۲ خرداد، گزارش داد که تعداد اعدام‌های مرتبط با جرائم مواد مخدر در سال جاری در مقایسه با سال قبل تقریبا سه برابر شده است و مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون دست‌کم ۱۷۳ نفر را در این زمینه اعدام کرده‌اند. براساس این گزارش، در پنج ماهه نخست سال ۲۰۲۳، دوسوم اعدام‌ها مربوط به جرائم مواد مخدر بوده  و ۲۰ درصد این اعدام‌ها نیز مربوط به ایرانیان بلوچ بوده است.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۲۲، تعداد ۴۵۷ گزارش به ثبت رسیده است که شامل محکومیت ۹۲ نفر به اعدام، ازجمله محکومیت شش نفر به اعدام در‌ملأعام و اجرای حکم اعدام ۵۶۵ نفر است. از این میزان دو حکم اعدام در ملأعام اجرا شده است. همچنین پنج نفر که در زمان ارتکاب جرم انتسابی کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند و در اصطلاح حقوقی کودک-مجرم بوده‌اند نیز در میان اعدام‌شدگان امسال بوده‌اند.