رقیق‌کننده‌های خون خطر سقط جنین را کاهش نمی‌دهند

در سرتاسر جهان بسیاری از کسانی که دچار سقط‌جنین مکرر می‌شوند برای ترومبوفیلی ارثی مورد آزمایش قرار می‌گیرند

بیماران و پزشکان همیشه برای دانستن هر عاملی که می‌تواند با سقط‌جنین مکرر در ارتباط باشد ارزش قائل‌اند - Canva

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که رقیق‌کننده‌های خون خطر سقط‌جنین را کاهش نمی‌دهند.

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که تزریق روزانه هپارین شانس زنده ماندن جنین را برای بیمارانی که قبلا دو یا چند سقط‌جنین داشته‌اند و ترومبوفیلی ارثی تثبیت‌شده دارند بهبود نمی‌بخشد.

بر اساس گزارش اسکای نیوز، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد دارویی که معمولا برای زنان بارداری که بیماری ارثی لخته شدن خون و سابقه سقط‌جنین مکرر دارند تجویز می‌شود، به کاهش خطر سقط‌جنین کمکی نمی‌کند.

پژوهشگران به پزشکان توصیه می‌کنند که تجویز رقیق‌کننده خون هپارین (heparin) با وزن مولکولی کم را برای بیماران مبتلا به ترومبوفیلی ارثی متوقف کنند.

این بیماری به افزایش تمایل خون به تشکیل لخته در وریدها و شریان‌ها منجر می‌شود.

پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند که توقف غربالگری ترومبوفیلی ارثی و قطع کردن استفاده از هپارین در درمان این بیماران می‌تواند سالانه حدود ۲۰ میلیون پوند برای سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا، ان‌اچ‌اس (NHS)‌، صرفه‌جویی کند.

آن‌ها همچنین استدلال می‌کنند که ادامه ارائه دارو، این امید کاذب را که احتمالا یک درمان پیشگیرانه است به وجود می‌آورد.

مطالعه جدیدی که موسسه ملی پژوهش‌های بهداشت و مراقبت (NIHR) تهیه کرده و در لنست منتشر شده است، نشان می‌دهد که تزریق روزانه هپارین شانس تولد نوزاد زنده را برای بیمارانی که قبلا دو یا چند سقط‌جنین و ترومبوفیلی ارثی داشته‌اند، بهبود نمی‌بخشد.

تخمین زده می‌شود که این امر هر ساله بر حدود ۵۰۰ هزار زوج در بریتانیا تاثیر می‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیوبهان کوئنبی، پروفسور مامایی در دانشگاه وارویک، گفت: «بیماران و پزشکان همیشه برای دانستن هر عاملی که می‌تواند با سقط‌جنین مکرر در ارتباط باشد ارزش قائل‌اند، اما ارتباط بین ترومبوفیلی ارثی و سقط مکرر ثابت نشده است: بررسی اخیر پژوهش‌ها نشان داد که ترومبوفیلی در جمعیت عمومی به همان اندازه شایع است که در بیمارانی که سقط مکرر دارند.»

«در سرتاسر جهان بسیاری از کسانی که دچار سقط‌جنین مکرر می‌شوند برای ترومبوفیلی ارثی مورد آزمایش قرار می‌گیرند و روزانه با هپارین درمان می‌شوند.»

کوئنبی که همچنین معاون مرکز ملی پژوهش‌های سقط‌جنین تامی (Tommy's National Centre for Miscarriage Research) است، افزود: «پژوهش‌ها اکنون نشان می‌دهد که به این غربالگری نیازی نیست، این درمان تاثیر ندارد و با ادامه دادن آن به‌عنوان یک درمان پیشگیرانه احتمالی، به بسیاری از افراد امید کاذب می‌دهد.»

در این مطالعه افرادی از ۴۰ بیمارستان در بریتانیا، هلند، ایالات متحده، بلژیک و اسلوونی مورد مطالعه قرار گرفتند.

حدود ۳۲۶ بیمار مبتلا به ترومبوفیلی ارثی و سقط‌جنین مکرر به دو گروه تقسیم شدند - ۱۶۴ بیمار در طول دوره بارداری خود هپارین دریافت کردند که بی‌درنگ پس از مثبت شدن تست بارداری شروع شد و موقع شروع زایمان به پایان رسید.

این در حالی است که برای ۱۶۲ نفر این دارو تجویز نشده است.

متخصص زنان و زایمان همه شرکت‌کنندگان را تحت مراقبت‌های استاندارد قرار دادند و همه را تشویق کردند اسیدفولیک مصرف کنند.

بر اساس یافته‌ها، میزان تولد نوزاد زنده برای هر گروه تقریبا یکسان بود - ۱۱۶ نفر (۷۱.۶٪) که تحت درمان با هپارین قرار گرفتند، پس از ۲۴ هفته بارداری یک نوزاد زنده به دنیا آوردند.

و ۱۱۲ نفر (۷۰.۹٪) در گروه مراقبت‌های استاندارد، پس از ۲۴ هفته نوزادی زنده به دنیا آوردند.

پژوهشگران همچنین دریافتند که خطر سایر عوارض بارداری مانند سقط‌جنین، نوزادان با وزن کم هنگام تولد، جدا شدن جفت، زایمان زودرس یا پره اکلامپسی برای هر دو گروه تقریبا یکسان است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، ۷۳ نفر (۴۵٪) از افرادی که هپارین مصرف می‌کردند (بیشتر در اطراف محل‌های تزریق) و فقط ۱۶ نفر (۱۰٪) در گروه مراقبت‌های استاندارد، گزارش کردند که بدنشان خیلی زود کبود می‌شود.

بیش از یک‌چهارم (۲۸٪) کسانی که در این کارآزمایی شرکت کردند، جنین خود را از دست دادند و در‌باره این ضایعات بدون توضیح، مطالعه بیشتری صورت می‌گیرد.

بیشتر از بهداشت و درمان