مذاکره با صندوق بین‌المللی پول با چراغ سبز آمریکا و میانجیگری عمان

سفر رئیس‌کل بانک مرکزی ایران به واشنگتن؛ دولت بایدن به دنبال توافق موقت با ایران با هدف توقف برنامه‌ هسته‌ای است

بانک مرکزی جزئیات و دلایل سفر  محمدرضا فرزین به آمریکا را منتشر نکرد‌ــ‌ اقتصاد آنلاین

یک روز پس از دیدار هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در تهران، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، به قصد گفت‌وگو با مقام‌های صندوق بین‌المللی پول به واشنگتن سفر کرد.

بانک مرکزی بدون توضیح بیشتر درباره جزئیات سفر محمدرضا فرزین به آمریکا، عضویت جمهوری اسلامی در هیئت‌مدیره صندوق بین‌المللی پول را یادآوری کرد و در خبری کوتاه نوشت که در این سفر، محسن کریمی، معاون امور بین‌الملل این بانک هم رئیس‌کل بانک مرکزی ایران را همراهی می‌کند.

صندوق بین‌المللی پول در یکی از آخرین گزارش‌هایش اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای جبران کسری بودجه‌اش به فروش نفت به قیمت بشکه‌ای ۳۵۲ دلار نیاز دارد؛ حال‌ آنکه قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی حدود ۷۲ دلار است. ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران تحت‌تاثیر تحریم‌ها ناچار است نفت خود را با تخفیف‌های ۱۲ تا ۱۵ دلاری به مشتری‌های خاص مانند چین بفروشد.

گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول وضعیت بحرانی اقتصاد ایران را نمایان می‌کند؛ بر مبنای این گزارش‌ها، در شرایطی که در ۱۳۵ کشور جهان، تورم یک‌رقمی است، جمهوری اسلامی ایران به همراه هشت کشور دیگر تورم بالای ۴۰ درصد داشتند و ایران ششمین کشور با تورم سنگین در جهان به شمار می‌رود.

صندوق بین‌المللی پول اواخر فروردین‌ماه پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی در ایران کاهش و بدهی‌های خالص دولت تا هزار تریلیون تومان افزایش می‌یابد. بر مبنای این گزارش، انتظار می‌رود رشد اقتصادی در سال جاری هم تنها دو درصد باشد؛ در حالی‌ که رشد اقتصادی خاورمیانه و آسیای مرکزی حدود ۳.۵ درصد پیش‌بینی می‌شود.

آمارهای صندوق بین‌المللی پول از اوضاع اقتصادی آشفته جمهوری اسلامی در شرایط تحریم و سرکوب اعتراض‌های مردمی، پرده برمی‌دارد و آشکار می‌کند که دیدار رئیس‌کل بانک مرکزی با مقام‌های صندوق بین‌المللی پول با هدف حل بخشی از مشکلات اقتصادی انجام می‌شود؛ سفری که احتمال می‌رود با چراغ سبز آمریکا و میانجیگری عمان انجام شده باشد.

طی روزهای اخیر، هم‌زمان با سفر سلطان عمان به تهران، گمانه‌های زیادی مطرح شد مبنی بر اینکه او از طرف آمریکا برای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران حامل پیام مهمی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر نیز برخی رسانه‌ها به نقل از مقام‌های آگاه  در اسرائیل و آمریکا گزارش داده بودند که دولت بایدن به دنبال راهی برای توافق موقت با تهران است تا از پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی جلوگیری کند.

خبرگزاری بلومبرگ طی گزارشی نوشته بود دولت بایدن در حال واکاوی راه‌هایی برای کاهش فشار مالی بر ایران پیش از احیای برجام است و یکی از این راه‌ها می‌تواند حمایت از اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران باشد.

اکسیوس نیز به‌تازگی به نقل از برخی مقام‌های اسرائیلی و دیپلمات‌های غربی نوشت دولت بایدن طرح توافق موقت با ایران را با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود مطرح کرده است. بر اساس این طرح، در ازای توقف بخشی از برنامه هسته‌ای ایران، برخی تحریم‌های جمهوری اسلامی برداشته می‌شوند.

هیچ‌یک از مقام‌های ایالات‌متحده آمریکا و جمهوری اسلامی به‌طور مشخص و صریح این گزارش‌ها را تایید نکردند اما آزادسازی پول‌های ایران در کره‌ جنوبی برای مصارف بشردوستانه، سفر سلطان عمان به تهران، مذاکره با صندوق بین‌المللی پول و پیشرفت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از احتمال یک توافق پشت‌پرده حکایت دارد. این در حالی است که معترضان ایران در داخل و خارج کشور از دولت آمریکا خواسته بودند از هرگونه توافق با جمهوری اسلامی ایران که اعتراض‌های مردمی را با کشتار در خیابان و اعدام سرکوب کرد، اجتناب کند.