فارتینگ خطاب به دولت بریتانیا: طالبان را به رسمیت بشناسید

رئیس موسسه حفاظت از حیوانات در کابل طالبان را مودب و صمیمی خواند

پن فارتینگ از زمان سقوط دولت جمهوری تاکنون پنج بار به افغانستان سفر کرده است‌ــ JAVED TANVEER / AFP

یک سرباز بریتانیایی که در نظام جمهوری افغانستان یک موسسه حفظ و نگهداری از حیوانات در کابل تاسیس کرده بود، گفت که طالبان بسیار مودب و صمیمی‌اند و بهتر است که دولت بریتانیا آنان را به رسمیت بشناسد.

به گزارش دیلی تلگراف، پن فارتینگ، سرباز یگان سلطنتی بریتانیا و موسس بنیاد حفظ و حمایت از حیوانات (نوزاد)، از زمان سقوط دولت جمهوری تاکنون پنج بار به افغانستان سفر کرده است. او طالبان را افرادی صمیمی و دوست خطاب می‌خواند. موسسه نوزاد حالا در افغانستان یک کلینیک کوچک هم باز کرده است و در آن، حیوانات خانگی را واکسینه یا عقیم می‌کند. این موسسه تعدادی الاغ و اسب هم در شهر کابل نگهداری می‌کند. 

موسسه نوزاد در روزهای اول سقوط دولت جمهوریت، حیوانات موجود در این موسسه در کابل را با یک هواپیمای اختصاصی به بریتانیا منتقل کرد. بعدا حدود ۶۰ تن از کارمندان این موسسه هم با خانواده‌هایشان به پاکستان و از آنجا به بریتانیا انتقال یافتند. این رخداد درست زمانی صورت گرفت که هزاران نفر در اطراف فرودگاه کابل برای خروج از افغانستان منتظر بودند و در میان همین ازدحام بود که داعش انفجاری را سازماندهی کرد که باعث کشته شدن ۲۰۰ تن از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی شد.

تخلیه حیوانات موسسه نوزاد از کابل به بریتانیا با واکنش‌های تندی مواجه شد. بسیاری در بریتانیا و خارج از این کشور دولت آن زمان به رهبری بوریس جانسون را که برنامه تخلیه همکاران بریتانیا را مدیریت می‌کرد، به بی‌تفاوتی در قبال انسان‌ها متهم کردند و گفتند دولت حیوانات را به انسان‌ها ترجیح داده است. شواهد حاکی از آن بود که بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، به وزارت امور خارجه دستور داده است تا برای حیوانات پن فارتینگ یک پرواز اختصاصی در نظر بگیرد. 

تحقیقات بعدی نشان داد که برای برنامه‌ریزی و انتقال حیوانات موسسه نوزاد به بریتانیا مقداری زیادی بودجه و ظرفیت‌های نظامی و غیر‌نظامی تخصیص یافته است. با این حال پن فارتینگ در همان روزها اتهام‌های موجود علیه خود را رد کرد و گفت که انتقال این حیوانات با بودجه خصوصی انجام شده و کار درستی بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات تازه پن فارتینگ در مورد طالبان نیز با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است. سرگرد اندرو فاکس، کهنه‌سرباز بریتانیایی جنگ افغانستان که سه بار در این کشور ماموریت اجرا کرده، معتقد است که فارتینگ به نفع طالبان تبلیغ می‌کند.

او می‌گوید: «طالبان را هموطنان مسلمان خودشان در کشورهای دیگر هدف انتقاد قرار می‌دهند. آن‌ها بیش از ۴۰۰ نظامی انگلستانی را به قتل رساندند. موضع آن‌ها در مورد حقوق زنان و آموزش نفرت‌انگیز است و سیاست‌های وحشیانه آن‌ها افغانستان را به زمین خواهد زد.»

به باور اندرو فاکس، اظهارات فارتینگ ناشی از خودشیفتگی او و هدفش انحراف افکار مردم از آنچه در افغانستان می‌گذرد، است. 

با این حال موسسه نوزاد در وب‌سایت خود نوشته که غرب پول مردم افغانستان را به آن‌ها برنمی‌گرداند و در ایجاد یک گفت‌وگوی سازنده با طالبان ناکام مانده است. 

در نخستین هفته‌های سقوط دولت جمهوریت در افغانستان، پن فارتینگ و موسسه حفظ حیوانات او یکی از جنجالی‌ترین مباحث روز را به پا کردند. اصرار فارتینگ برای انتقال حیواناتش به بریتانیا و همکاری دولت بوریس جانسون در بحبوحه بحران انتقال همکاران کشورهای غربی، انتقادها را متوجه دولت جانسون کرد.

با این حال، موسسه نوزاد پس از چندی دوباره به افغانستان بازگشت و فعالیتش را این بار زیر پرچم طالبان از سر گرفت. طالبان  به او اجازه داده‌اند که موسسه‌‌اش را دوباره فعال کند و از هر تعداد حیوان که دوست دارد، نگهداری کند.