دادگستری تهران افتتاح بیمارستان ناایمن به دست رئیسی را تایید کرد

بر اساس گزارش سازمان آتش‌نشانی به دادگستری تهران، «کلینیک ۱۰۰۰ تختخوابی مهدی» ناایمن است

قناعتی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که اگر بیمارستان مهدی ناایمن است، بقیه ساختمان‌های پایتخت بایستی تخریب شوند - تابناک

روزهای گذشته، نامه‌ای در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن اعلام شده بود «کلینیک ۱۰۰۰ تختخوابی مهدی» در تهران در شرایط و وضعیت ناایمن قرار دارد. نامه‌ای که از طرف رئیس کل دادگستری خطاب به وزیر بهداشت ارسال شده بود.

از آنجایی که ابراهیم رئیسی به تازگی این بیمارستان را افتتاح کرده است، این مسئله مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفت. نهایتا روز شنبه علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران، این خبر را تایید کرد و گفت که این اخطار بر اساس گزارش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران صادر شده است.

القاصی‌مهر در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد: «در راستای پیگیری گزارش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وضعیت ساختمان‌های ناایمن، این موضوع مهم در دستور کار شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران قرار گرفته و ساختمان مربوط به بیمارستان جدیدالاحداث ۱۰۰۰ تختخوابی از مجموعه‌های تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز جز این ساختمان‌ها قرار داشته است.»

کلینیک هزار تختخوابی مهدی از زیرمجموعه‌های «بیمارستان خمینی» محسوب می‌شود. ابراهیم رئیسی هفدهم اسفندماه سال گذشته برای افتتاح این مجتمع حضور یافته بود. رسانه‌های داخل ایران و از جمله تسنیم در توصیف این بیمارستان نوشته بودند: «این بیمارستان بسیار مدرن و مطابق با استانداردهای روز جهانی، با ۳۸ اتاق عمل و اورژانس فوق‌پیشرفته مجهز به باند هلی‌کوپتر، بزرگ‌ترین طرح ملی سلامت در تاریخ کشور است که تاحدودی هوشمند و به‌لحاظ امنیت سازه بسیار مستحکم طراحی و ساخته شده است.»

رئیس کل دادگستری در مورد واکنش مدیران این ساختمان‌ها در مورد رفع نواقض گفت: «تاکنون دستگاه‌های متولی در رفع نواقص و پیگیری مشکلات اعلام‌شده اقدامات مناسبی را برای خدمت‌رسانی به مردم و حسن انجام وظایف خود داشته‌اند و ضمن پیگیری موضوعات، گزارش اقدامات خود را به شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران ارائه نموده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسن منصوری، معاون اجرایی رئیسی، نیز آبان ماه سال گذشته از این پروژه بازدید کرده بود و این پروژه را که از سال ۹۰ آغاز شده بود، به نام دولت رئیسی زد و گفت: « سبک و سلوک دولت سیزدهم کار میدانی و جهادی است.»

آبان ماه اعلام شد که این پروژه قرار است در دهه فجر افتتاح شود، اتفاقی که رخ نداد و با یک ماه تاخیر در اسفندماه رئیسی برای افتتاحش به این بیمارستان رفت. در حالی که بحث ناایمن بودن ساختمان این بیمارستان مطرح شده است، در خبری اعلام شد که شهرداری تهران قصد دارد برای این بیمارستان پارکینگ طبقاتی بسازد. اتفاقی که نشان می‌دهد برای شهرداری و مسئولان این بیمارستان کسب درآمد از این پروژه بر ایمنی و امنیت اولویت دارد.

عملیات ساخت این بیمارستان ابتدا در سال ۹۰ با سرمایه‌گذاری یک فرد نیکوکار آغاز شد و مدتی بعد از فوت این فرد، پروژه به دانشگاه علوم پزشکی تهران واگذار شد. حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، به ناایمن خواندن این کلینیک واکنش نشان داده است و زیر بار ناایمن بودن این مجتمع تازه‌تاسیس نمی‌رود. قناعتی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که اگر بیمارستان تازه‌تاسیس حضرت مهدی ناایمن است، بقیه ساختمان‌های پایتخت بایستی تخریب شوند. او با اشاره به مقاومت ساختمان بیمارستان در مقابل زلزله ۸.۵ تا ۹ ریشتر، گفت: «مستندات درباره ایمنی بیمارستان را به‌زودی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.»

طی روزهای گذشته، نیز گزارشی از ۴۵ ساختمان ناایمن در پایتخت منتشر شده بود. در این گزارش نام هشت بیمارستان به چشم می‌خورد. بیمارستان رسول اکرم، بیمارستان امام خمینی، بیمارستان لولاگر، بیمارستان طرفه، بیمارستان سینا، بیمارستان بوعلی، بیمارستان شهدای یافت‌آباد و بیمارستان فیاض‌بخش از جمله این بیمارستان‌ها بوده‌اند.

غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور، از تشکیل پرونده قضایی برای هر یک از ساختمان‌های ناایمن در دادستانی تهران خبر داد و گفت: «انتشار اسامی این ساختمان‌ها به صورت شفاف و با ذکر موارد ناایمنی از نظر دادستانی منع قانونی ندارد.»

او همچنین تاکید کرد که تعداد ساختمان‌های ناایمن از نظر نقص اطفای حریق و مسئولیت آتش‌نشانی از ۱۲۹ فقره به ۹۳ ساختمان کاهش یافته و برای هر یک از این ساختمان‌ها نیز در دادستانی تهران پرونده تشکیل شده است.