بیش از ۱۰۰ وکیل دادگستری به دادسرای امنیت تهران احضار شده‌اند

نهادهای امنیتی وکلا را برای امضای تعهدنامه منع حضور در اعتراض‌ها تحت فشار گذاشته‌اند

با آغاز خیزش انقلابی در شهریورماه گذشته، شمار زیادی از وکلای دادگستری در پی فعالیت در رسانه‌های اجتماعی، حمایت از اعتراض‌های مردمی و قبول پرونده معترضان بازداشتی، با برخوردهای امنیتی مواجه شدند. این برخوردها در اردیبهشت‌ماه افزایش یافت، به‌طوری‌ که نهادهای قضایی ده‌ها وکیل را احضار کردند و آن‌ها را برای امضای تعهدنامه تحت‌فشار گذاشتند.

عادل مقدس، عضو هیئت‌مدیره کانون وکلای بوشهر که در جریان احضار وکلا به شعبه هفت دادسرای امنیت زندان اوین، شماری از آنان را همراهی کرده بود، گفت: «آمارهای مختلفی درباره تعداد وکلای احضار شده اعلام شد، اما به نظر می‌رسد تاکنون بیش از ۱۰۰ تن از وکلای کشور احضار شده‌اند.»

به گزارش وکلاپرس، برخی از وکلای دادگستری بدون ذکر عنوان اتهامی به دادسرای امنیت احضار شد‌ه‌اند. برخی وکلا نیز افشا کرده‌اند که در دادسرای امنیت اوین آنان را برای امضای تعهدنامه از پیش‌آماده‌ای تحت فشار گذاشته‌اند.

به گفته ابوذر نصراللهی، یکی از وکلای دادگستری، شرط صدور قرار موقوفی تعقیب برای وکلا امضای این تعهدنامه بود. محمدهادی جعفرپور، وکیل دادگستری، نیز گفت: «اظهار ندامت بابت حضور در اغتشاشات اخیر و دستگیری در این جریانات و تعهد به عدم ارتباط با شبکه‌های خارج از کشور و عناصر ضد انقلاب»، از بندهای تعهدنامه‌ای بود که وکلا وادار به امضای آن شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وکیل دادگستری همچنین افشا کرد که این تعهدنامه در حفاظت اطلاعات قوه قضاییه آماده شده بود. او همچنین به نقل از سرپرست دادسرا گفت پرونده وکلایی که تعهدنامه را امضا نمی‌کنند در جریان رسیدگی قرار می‌گیرد و احتمال دارد بار دیگر به دادسرا احضار شوند.

نام همه وکلایی که احضار شده‌اند مشخص نیست، اما نام برخی از وکلای سرشناس از‌جمله محمد سیف‌زاده، محمد حسین آقاسی، محمدعلی کامفیروزی، ثمین چراغی، مرضیه محبی، علی شریف‌زاده، محمود صادقی و محسن برهانی در میان احضارشدگان است.

برخوردهای امنیتی با وکلای دادگستری در حالی صورت می‌گیرد که قوه قضاییه به وکلای مستقل اجازه نمی‌دهد وکالت پرونده متهمان سیاسی و امنیتی را برعهده بگیرند. به‌رغم این ممنوعیت‌ها در جریان خیزش انقلابی، شماری از وکلا موفق شدند پرونده متهمان اعتراض‌ها را برعهده بگیرند و مانع صدور احکام سنگین برای آنان شوند.

مولوی عبدالحمید، امام جماعت اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۵ خرداد، به موج بازداشت وکلای دادگستری واکنش نشان داد و ضمن انتقاد از این روند گفت کجای دنیا وکیل را احضار و زندانی می‌کنند. وکیل کارش دفاع از حقوق مردم است.