میانجیگری عمان بین ایران و بلژیک؛ اسدالله اسدی و اولیویه وندکاستیل در مسقط مبادله شدند

جمهوری اسلامی به قصد تحت‌فشار گذاشتن بروکسل برای آزادی اسدالله اسدی که به جرم دست داشتن در عملیات تروریستی زندانی شده بود، شهروند بلژیکی را دستگیر کرد

شهروندان زندانی با میانجی‌گری عمان مبادله شدند-عکس از سوشال مدیا و AFP

وزارت امور خارجه عمان از توافق ایران و بلژیک برای مبادله زندانیان با میانجیگری این کشور خبر داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد افرادی که تهران و بروکسل آزاد کرده‌اند، به مسقط منتقل شده‌اند تا برای بازگشت به کشورهایشان آماده شوند.

براساس گزارش خبرگزاری عمان، میانجیگری عمان در پاسخ به درخواست‌های دولت‌های ایران و بلژیک برای کمک به حل‌وفصل مسئله اتباع دو کشور بوده است که تلاش‌های عمان به توافق دو طرف برای آزادی متقابل منجر شد. 

 

این بیانیه یک روز پس از دیدار بدر البوسعیدی و حسین امیرعبداللهیان، وزیران امور خارجه عمان و جمهوری اسلامی، منتشر شد.

تبادل جنجال‌برانگیز اسدالله اسدی با شهروند بلژیکی زندانی در ایران، دو روز پیش از سفر هيثم بن طارق، سلطان عمان، به تهران صورت گرفته است.

دقایقی پس از اعلام مبادله زندانیان میان ایران و بلژیک، الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک، تایید کرد که اولیویه وندکاستیل، امدادگر این کشور، پس از ۴۵۵ روز زندان در ایران آزاد شده است. رسانه‌های داخلی ایران هم خبر آزادی اسدالله اسدی را منتشر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از بازداشت این شهروند بلژیکی، وزارت امور خارجه بلژیک از دو تابعیتی‌ها و شهروندانش که به ایران سفر‌ کرده‌ بودند، خواست که هر چه زودتر ایران را ترک کنند. 

در این بیانیه آمده بود: «همه شهروندان بلژیک در ایران شامل دو تابعیتی‌ها در معرض خطر بازداشت خودسرانه و محاکمه ناعادلانه هستند. تمام اشخاصی که به ایران سفر می‌کنند حتی با مقاصد توریستی در معرض این خطر هستند».

مبادله زندانیان میان تهران و بروکسل تا مدت‌ها موضوع مورد بحث میان دو کشور بود و اکنون برمبنای خبر تلویزیون دولتی عمان، دو شهروند در مسقط مبادله شده‌اند و برای بازگشت به کشورهایشان آماده‌اند. پیش‌تر مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، نیز از احتمال تبادل اسدالله اسدی، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی، با اولیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی محبوس در ایران، خبر داده و گفته بود که پس از طی شدن تشریفات این تبادل انجام خواهد شد.

اسدالله اسدی به جرم اقدام برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در بلژیک بازداشت و به ۲۰ سال زندان محکوم شد. پس از بازداشت و محکومیت او، جمهوری اسلامی با تکرار رویه‌های پیشین و به قصد تحت‌ فشار گذاشتن بروکسل، اولیویه وندکاستیل را در ایران دستگیر و با اتهام «جاسوسی» به ۲۸ سال زندان محکوم کرد.

اولیویه وندکاستیل، که شش سال در ایران و افغانستان فعالیت‌های امدادی انجام داده بود، در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به اتهام جاسوسی، همکاری با دولت آمریکا، قاچاق ارز و پولشویی دستگیر شد. و به زندان طولانی مدت محکوم شد.

سال گذشته، پس از آنکه جمهوری اسلامی و بلژیک توافقنامه تبادل زندانیان را امضا کردند، مخالفان جمهوری اسلامی و نیز سیاستمداران اروپایی درباره احتمال مبادله اسدالله اسدی هشدار دادند.