دادگاه استیناف بلژیک احکام سه همدست اسدالله اسدی را اعلام کرد

نعامی و سعدونی به ۱۸سال و عارفانی به ۱۷سال زندان و سلب تابعیت بلژیکی محکوم شدند

این افراد درخواست کرده بودند که حتی اگر دادگاه قصد تبرئه آن‌ها را ندارد، در مورد حکم سلب تابعیت بلژیکی تجدیدنظر صورت بگیرد‌ـ عکس از تسنیم

دادگاه استیناف در بلژیک احکام نهایی سه نفر از همدستان اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی، را که به جرم فعالیت‌ تروریستی و اقدام برای بمب‌گذاری به زندان محکوم شده‌اند اعلام کرد.

احکام دادگاه استیناف آنتورپ بلژیک روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت اعلام شد و بر اساس آن، امیر سعدونی به ۱۸ سال زندان، سلب تابعیت بلژیکی و ۶۰ هزار یورو جریمه محکوم شد. پیش از این، دادگاه امیر سعدونی را به ۱۵ سال زندان محکوم کرده بود.

نسیمه نعامی، همسر امیر سعدونی، نیز به ۱۸ سال زندان و سلب تابعیت بلژیکی و ۶۰ هزار یورو جریمه محکوم شد. این دادگاه همچنین خودروی مرسدس بنز نعامی را توقیف کرد.

مهرداد عارفانی، دیگر همدست اسدالله اسدی، نیز به ۱۷ سال زندان، ۶۰ هزار یورو جریمه و سلب تابعیت بلژیکی محکوم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام دستگاه قضایی بلژیک، این سه نفر با هدایت و رهبری اسدی، قصد داشتند در تیرماه ۱۳۹۷ در همایش سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس بمب‌گذاری کنند. به گفته قاضی دادگاه، بمبی که اسدی قصد داشت در این همایش منفجر کند در ایران تولید شده و با چمدان دیپلماتیک به اروپا حمل شده بود.

بر اساس احکام اولیه دادگاه که در بهمن ۱۳۹۹ اعلام و در اردیبهشت ۱۴۰۰ تایید شد، اسدالله اسدی نیز به ۲۰ سال زندان محکوم شد، اما وکیل او گفت موکلش صلاحیت دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد و درخواست تجدیدنظر نمی‌کند.

بر اساس حکم دادگاه استیناف، درخواست تجدیدنظر و تبرئه سه همدست اسدی رد شده است. این افراد درخواست کرده بودند که حتی اگر دادگاه قصد تبرئه آن‌ها را ندارد، در مورد حکم سلب تابعیت بلژیکی تجدیدنظر صورت بگیرد، چرا که آن‌ها به این علت که در ایران «خائن» شناخته می‌شوند، امکان برگشت به ایران را ندارند و اتفاق‌های ناخوشایندی در آن‌جا در انتظار آن‌ها است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز پیش از این اعلام کرده بود حکم صادرشده درباره اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در وین، را به رسمیت نمی‌شناسد.

زن‌و‌شوهر متهم در این پرونده ماده منفجره، یک تلفن همراه، یک کنترل از راه دور و پاکتی حاوی ۱۸ هزار یورو را از اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی مستقر در سفارت ایران در وین، دریافت کرده بودند. او بمب را در پروازی برنامه‌ریزی‌شده در کیف دیپلماتیکش پنهان کرد و به آن‌جا برده بود.

چند روز بعد، این زوج به ویلپنت در نزدیکی پاریس رفتند، محلی که نشست سازمان مجاهدین خلق در حال برگزاری بود. در این لحظه، واحدهای ویژه مداخله کردند و این زوج دستگیر شدند. هنگام دستگیری، نیم کیلو مواد منفجره در ماشین آن‌ها وجود داشت. برآورد می‌شد که ۲۰ هزار نفر در این نشست حضور داشته باشند.