بازداشت دو افسر نظامی حکومت پیشین در کابل

بیش از ۲۱ ماه از حکومت طالبان بر افغانستان می‌گذرد و در این مدت گزارش‌های بسیاری از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان پیشین منتشر شده است

مسلم و بریالی، دو برادر از منطقه‌ آب‌چکان شهر کابل‌اند که به دست طالبان بازداشت شده‌اند- ارسالی به ایندیپندنت فارسی

منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که دو تن از افسران ارتش حکومت پیشین افغانستان، روز یکشنبه گذشته ۳۱ اردیبهشت، در شهر کابل بازداشت شدند.  

این منابع آگاه گفتند مسلم و بریالی، دو برادر از منطقه‌ آب‌چکان شهر کابل‌اند که به دست نیروهای طالبان بازداشت شده‌اند. 

این منابع آگاه افزودند که پس از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، این دو برادر از فعالیت نظامی دست کشیده بودند، اما طالبان آن‌ها را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسلم و بریالی، از ساکنان اصلی روستای پوجاوه شهرستان دره در استان پنجشیر محسوب می‌شوند. 

به گفته منابع آگاه، ادامه بازداشت نظامیان پیشین به افزایش شکاف میان حکومت طالبان و مردم منجر می‌شود.  

طالبان تاکنون در‌باره بازداشت این دو برادر اظهار‌نظری نکرده‌اند. 

بیش از ۲۱ ماه از حکومت طالبان بر افغانستان می‌گذرد و در این مدت گزارش‌های بسیاری از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان پیشین منتشر شده است. این در حالی است که با سرنگونی حکومت پیشین، ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، فرمان عفو عمومی صادر کرد. در این فرمان ادعا شده بود که جان و مال کارکنان نظامی و غیرنظامی حکومت پیشین در امان است.  

بیشتر بازداشت‌شدگان از ساکنان پنجشیر و استان‌های همسایه‌اند. طالبان متهم‌ شده‌اند که تاجیک‌تباران را به‌دلیل عضویت در جبهه‌های مقاومت ملی و جبهه آزادی بازداشت می‌کنند.  

شماری از مقام‌های حکومت پیشین از ترس حملات انتقام‌جویانه طالبان به کشورهای پاکستان و ایران مهاجرت کرده‌اند و در این کشورها بلاتکلیف‌اند. 

برخی از نظامیان پیشین هم که فرصت خروج از افغانستان را نداشتند، پنهانی زندگی می‌کنند تا از حملات تلافی‌جویانه جنگجویان طالبان در امان بمانند. 

هیچ کشوری تاکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها از عملکرد امارت اسلامی در سرکوب و بازداشت شهروندان این کشور انتقاد کرده‌اند، اما طالبان هیچ اعتنایی به این انتقادها نمی‌کنند.