نگرانی امیرعبداللهیان از تیرگی روابط با طالبان: «نمی‌خواهیم حادثه مزار شریف تکرار شود»

وزیر امور خارجه ایران: درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته بعضا در مرز ایران و افغانستان رخ داده، باعث نگرانی است

عبداللهیان گفت که هیچ راه دیگری جز تعامل بین ایران و افغانستان وجود ندارد - @IRIMFA/twitter

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه در دیدار با روسای نمایندگی‌های سیاسی ایران در خارج از کشور، در مورد تنش‌ها بر سر حقابه ایران از رود هیرمند گفت که مشکل حقابه نه با بیانیه‌های سیاسی، بلکه باید در چارچوب اقدامات حقوقی پیگیری شود.

سخنان امیرعبداللهیان نشان‌دهنده نگرانی از تیرگی روابط میان طالبان و دولت جمهوری اسلامی ایران بود. او با اشاره به مرزهای طولانی میان دو کشور تاکید کرد: «راهی جز تعامل بین دو کشور (افغانستان و ایران) وجود ندارد.»

عبداللهیان به حادثه قتل دیپلمات‌های ایرانی در کنسولگری ایران در شهر مزار شریف به دست طالبان در مردادماه ۱۳۷۷ اشاره کرد و گفت: «ما نمی‌خواهیم حادثه مزار شریف دوباره تکرار شود.»

او گفت: «درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته بعضا در مرز ایران و افغانستان رخ داده، باعث نگرانی است.» عبداللهیان گفت که ایران می‌خواهد به روند تحقق صلح و امنیت در افغانستان کمک کند و تصریح کرد:«و انتظارات متقابل نیز از حاکمان کنونی افغانستان داریم.»

به نظر می‌رسد که اختلاف بر سر حقابه ایران از رود هیرمند با گذشت نزدیک به دو سال از سلطه طالبان بر افغانستان و روابط نزدیک ایران با این گروه، اندک اندک به تنش جدی میان دو طرف بدل می‎‌شود. یک هفته پیش ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، در سفر به استان سیستان و بلوچستان در مورد حقابه ایران از رود هیرمند عملا به مقام‌های طالبان هشدار داد. او گفت: «به رهبری طالبان اخطار می‌کنم حق مردم سیستان و بلوچستان را بدهید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در پاسخ به سخنان رئیسی گفت به‌دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پیاپی، میزان آب در سدهای افغانستان کاهش یافته است و به همین دلیل آب لازم به ایران نمی‌رسد. او گفت: «مقام‌های ایرانی به‌جای سروصدا باید از طریق گفت‌وگو برای حل این موضوع تلاش کنند.»

در همین حال، ابراهیم رئیسی گفته بود که یک تیم متخصص برای ارزیابی آب موجود در سدهای افغانستان به این کشور می‌فرستد، اما شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزارت امور خارجه طالبان، روز چهارشنبه سوم خرداد، به رسانه‌ها گفت که طالبان به ایران اجازه بررسی سدهای افغانستان را نمی‌دهد.

درحالی‌ که دولت ایران پیش از این روابط نزدیکی با طالبان داشت، به‌طوری که وزارت خارجه ایران دیپلمات‌های دولت پیشین در سفارت افغانستان در تهران را اخراج کرد و سفارت را رسما به دیپلمات‌های طالبان واگذار کرد، اما اکنون با افزایش تنش‌ها بر سر حقابه، وزیر خارجه ایران گفت: «ما هیئت حاکمه فعلی در افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم.» او گفت که ایران بابت تشکیل نشدن یک دولت فراگیر در افغانستان ناخرسند است.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: «ما بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم.» این مقام ایرانی گفته‌های پیشین مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد طالبان را تلویحا اصلاح کرد و گفت: «طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است، نه همه آن.»