واکنش رئیس سازمان انرژی اتمی به گزارش ساخت سایت هسته‌ای زیرزمینی ایران: اراجیف است

محمد اسلامی ادعا کرد جمهوری اسلامی طبق موازین آژانس و پادمان فعالیت می‌کند

محمد اسلامی گزارش‌های منتشرشده درباره ساخت تاسیسات هسته‌ای در رشته‌کوه‌های زاگرس را مردود و تکراری خواندــ AFP

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه سوم خرداد در حاشیه جلسه هیئت دولت، در پاسخ به پرسشی درباره گزارش‌های منتشرشده مبنی بر ساخت سایت هسته‌ای زیرزمینی در رشته‌کوه‌های زاگرس، گفت: «دشمن صهیونیستی سال‌ها است این اراجیف را می‌گوید و جوسازی می‌کند. هر زمان که شرایط آن‌ها در منطقه و اطراف خودشان تنگ و سخت می‌شود، این عملیات روانی و ادعاها را تشدید می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفته‌هایش، ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران طبق موازین آژانس و پادمان کار می‌کند و «هر زمان بخواهد فعالیتی انجام دهد، تنظیماتش را با آژانس برقرار و مطابق آن عمل می‌کند».

محمد اسلامی گزارش‌ها درباره ساخت تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی را «جوسازی برای ایجاد فشار حداکثری بر ایران» خواند و گفت: «دشمنان در ماه‌های اخیر با شکست مواجه شدند و حالا شروع کردند به مطالب جدیدی دامن بزنند که همان موارد مردود گذشته است و جایگاه و اعتباری ندارد.»

تکذیب رئيس سازمان انرژی اتمی پس از آن است که روز یکشنبه دوم خرداد، خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار تصاویری، از فعالیت جمهوری اسلامی ایران برای ساخت یک مرکز هسته‌ای جدید و زیرزمینی در نزدیکی سایت نطنز خبر داد. این خبرگزاری به نقل از کارشناسانی که تصاویر هوایی به دست آمده را تجزیه و تحلیل کرده بودند، نوشت: «این مرکز اتمی در نزدیکی کوه‌های زاگرس و احتمالا در مکانی عمیق‌تر از دسترسی آخرین سلاح آمریکایی طراحی‌شده برای تخریب چنین مکان‌هایی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، عکس‌ها و ویدیوهای آزمایشگاه «پلنت پی‌بی‌سی» (Planet PBC) بیانگر حفر تونل در کوه نزدیک سایت هسته‌ای نطنز است؛ آن هم در حالی که جمهوری اسلامی ایران با توقف احیای مذاکرات برجام مواجه شده و گزارش‌ها حاکی از تولید و غنی‌سازی اورانیوم نزدیک به سطوح تسلیحاتی است. 

بنا به گفته کارشناسان، تصاویر و گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران احتمالا در حال ساخت تاسیساتی در عمق ۸۰ تا ۱۰۰ متری زمین است. عکس‌های ماهواره‌ای که آزمایشگاه پلنت پی‌بی‌سی در آوریل گرفته است و کارشناسان آسوشیتدپرس آن‌ها را تحلیل کرده‌اند، نشان می‌دهد که ایران در کوه کلنگ در جنوب سایت هسته‌ای نطنز، در حال ساخت‌و‌ساز است.

پیش از این، در مورد اینکه آیا اسرائیل می‌تواند با موفقیت به تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران در فردو، که زیر یک کوه ۹۶۰ متری قرار دارد حمله کند، تردیدهایی وجود داشت. اکنون پس از انتشار خبر تاسیسات جدید در نطنز که  زیر یک کوه ۱۶۰۸ متری قرار دارد، نگرانی‌ها به‌ میزان قابل‌توجهی افزایش یافته‌اند.

پس از انتشار این گزارش، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت که ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به شرایطی منجر شود که اسرائیل چاره‌ای جز حمله نداشته باشد.

به گزارش اورشلیم‌پست، هرتزی هالوی با تاکید بر اینکه ایران در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری در غنی‌سازی اورانیوم پیشرفت کرده است، افزود: «ما توانایی حمله به ایران را داریم و از آنچه جمهوری اسلامی ایران در اطراف اسرائیل انجام می‌دهد، بی‌اطلاع نیستیم.»

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، نیز روز سه‌شنبه در سخنانی گفت که اسرائیل از گزارش‌ها در مورد تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی جدید ایران تعجب نکرده است. او با اشاره به اینکه احتمال دارد این تاسیسات جدید در برابر بمب‌های سنگر‌شکن آمریکا نفوذناپذیر باشند، افزود: «البته درست است که این امر توانایی حمله را محدود می‌کند، اما هیچ جایی غیرقابل دسترس نیست.»

مشاور امنیت ملی اسرائیل در مورد اینکه آیا اسرائیل یا آمریکا می‌توانند با موفقیت به تاسیسات جدید ایران حمله کنند یا نه، از اظهارنظر خودداری کرد. او تاکید کرد که اسرائیل ترجیح می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران با توافق مهار شود تا درگیری نظامی، اما افزود که کشورش در صورت لزوم، وارد عمل خواهد شد.