سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: محاکمات ساختگی و اعدام ابزار سرکوب جمهوری اسلامی است

متیو میلر تاکید کرد همکاری نیلوفر حامدی و الهه محمدی با آمریکا صحت ندارد

متیو میلر،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۳ مه (دوم خرداد) در جریان نشست خبری خود، به پرسش‌های خبرنگاران در زمینه‌های مختلف از جمله موضوع‌های مرتبط با ایران پاسخ داد و از جمهوری اسلامی خواست بازداشت‌های خودسرانه و محاکمات ساختگی‌ را متوقف کند.

میلر در این نشست در پاسخ به اعلام نظر درباره اینکه قوه قضاییه ایران نیلوفر حامدی و الهه محمدی را به همکاری با ایالات متحده متهم کرده است،‌ گفت: «چنین گفته‌هایی را رد می‌کنیم؛ واضح است که این اظهارات درست نیستند.»

او با انتقاد از برخوردهای خشن جمهوری اسلامی با معترضان خیزش سراسری، افزود: «در جریان اعتراض‌ها، مقام‌های ایرانی بارها حقوق بشر را نقض و مردم ایران را به دلیل مطالبه آزادی‌های اساسی‌ خود مجازات کردند. این موضوع علاوه بر مردمی که به خیابان آمدند، شامل حال روزنامه‌نگاران این کشور نیز می‌شود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «محاکمات ساختگی و اعدام اجزای اصلی تلاش رژیم جمهوری اسلامی برای سرکوب هر نوع مخالفت‌اند. ما بار دیگر از مقام‌های ایران می‌خواهیم بازداشت‌های خودسرانه و محاکمات ساختگی‌ را متوقف کنند و از محروم کردن مردم ایران از آزادی‌های اساسی که شایسته آن‌اند، دست بردارند.»

 متیو میلر درباره افزایش اجرای احکام اعدام در ایران نیز تاکید کرد: «ما از رویکردی که رژیم ایران پیش گرفته و از محاکمات ساختگی و اعدام‌ها برای رسیدن به خواسته‌هایش استفاده می‌کند، نگران‌ایم.»

او درباره سفر رئيس‌جمهوری ایران به جاکارتا و انعقاد قراردادهای تجاری میان دو کشور گفت: «در مورد این بازدید نظر خاصی ندارم اما به طور کلی می‌گویم که به اجرای قوی تحریم‌های خود علیه ایران ادامه می‌دهیم و در اجرای تحریم‌ها تردیدی نداریم. ما مرتب با کشورها در ارتباطیم و آن‌ها را از بستن قراردادهایی با ایران که با تحریم‌های ایالات متحده مغایر است، جدا منع می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره بالا گرفتن اختلاف میان ایران و افغانستان سر مسئله آب نیز گفت: «بدیهی است که افزایش تنش‌ها در منطقه ما را نگران خواهد کرد.»

او در بخش دیگری از گفته‌هایش، در پاسخ به هشدار اسرائیل درباره تبدیل کشتی‌های تجاری ایران به کشتی‌های نظامی و سکوهای پرتاب موشک از آن طریق، اعلام کرد: «نمی‌خواهم درباره این موضوع خاص اظهارنظر کنم اما به طور کلی می‌گویم که ما همواره نگران فعالیت‌های ایران در منطقه بوده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متیو میلر در نخستین نشست مطبوعاتی خود که روز دوشنبه برگزار شد، هم در پاسخ به این پرسش که آیا از معرفی علیرضا عنایتی، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی حمایت می‌کند و آن را راهی برای تنش‌زدایی در چارچوب توافق جدید بین تهران و ریاض می‌بیند، گفت: «این یک موضوع بین ایران و عربستان سعودی است. چیزی که باید بگویم این است که ما ایران را مسئول فعالیت‌هایش در منطقه می‌دانیم. قبلا هم گفته‌ایم که از تعامل دیپلماتیک در منطقه استقبال می‌کنیم و باز هم تاکید می‌کنم که اگر چنین تعاملات دیپلماتیکی بتواند ایران را به محدود کردن فعالیت‌های بدخواهانه خود در منطقه سوق دهد، البته از آن حمایت خواهیم کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب گفت: «ما همچنان مخالف عادی‌سازی با رژیم سوریه‌ایم. معتقد نیستیم که پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب اقدام مناسبی بود و این موضع را برای شرکای خود در منطقه نیز روشن کرده‌ایم. با این حال، اگر آن کشورها بخواهند به از سرگیری تعامل با سوریه ادامه دهند، فکر می‌کنم مهم است که در نظر بگیرند که چه نگرانی‌هایی درباره رفتار سوریه وجود دارد؛ قاچاق کپتاگون و مسائل بشردوستانه در منطقه بخشی از این نگرانی‌ها است. ما امیدواریم و انتظار داریم که شرکایمان در منطقه برای پیشرفت در بسیاری از موضوعاتی که در مورد آن‌ها نگرانی‌های مشترک وجود دارد، به سوریه فشار بیاورند.»

او درباره اقدام‌های جدید حزب‌الله در جنوب لبنان نیز چنین اظهارنظر کرد: «ما موضع خود را تکرار می‌کنیم که حزب‌الله را  یک سازمان تروریستی می‌دانیم. حزب‌الله بیشتر به فکر منافع خود و حامی‌ ایران است نه اینکه برای مردم لبنان کاری کند. همان‌طور که نخست‌وزیر لبنان گفت، اقدام‌های این گروه امنیت و ثبات لبنان را تهدید می‌کند.»

خبرنگار دیگری این سوال را مطرح کرد که با توجه به سخنرانی جدید رهبر جمهوری اسلامی با محوریت «نفی دیپلماسی التماسی»، به نظر می‌رسد که ایران دوباره در حال مقاومت است و نمی‌توان با این کشور در زمینه برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید؟ متیو میلر در پاسخ به این پرسش توضیح داد: «جمهوری اسلامی باید بداند این یک اصل برای دولت ما است که ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد. ما همیشه معتقد بوده‌ایم و همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به این راه‌حل است، اما از طرف ایران هیچ پیشرفتی مشاهده نکرده‌ایم.»