نیلوفر حامدی و الهه محمدی برنده جایزه «وجدان و صداقت در روزنامه‌نگاری» شدند

بنیاد روزنامه‌نگاری نیمن می‌گوید حامدی و محمدی معیشت و زندگی‌شان را به خطر انداختند و آزادی خود را از دست دادند اما به روایت کردن داستان مهسا امینی متعهد ماندند

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی - Twitter/niloufarhamedi

اعضای بنیاد روزنامه‌نگاری نیمن در دانشگاه هاروارد آمریکا نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی در ایران، را برندگان جایزه وجدان و صداقت در روزنامه‌نگاری اعلام کردند.

به گفته اعضای بنیاد نیمن، این جایزه به پاس «تعهد استوار به روزنامه‌نگاری شجاعانه درباره اجحاف‌ها در حق زنان ایرانی از جمله قتل مهسا امینی» به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اهدا می‌شود.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، که حوادث و رخدادهای مربوط به پرونده کشته شدن مهسا امینی در بازداشت نیروهای گشت ارشاد پلیس جمهوری اسلامی را در قالب گزارش‌هایی پوشش دادند، در همان روزهای نخست اعتراض‌های سراسری، بازداشت شدند و همچنان زندانی‌اند.

در بیانیه بنیاد روزنامه‌نگاری نیمن دانشگاه هاروارد آمده است: «حامدی و محمدی معیشت و زندگی خود را به خطر انداختند و در این راه، آزادی خود را از دست دادند. آن‌ها از خطرات بزرگی که ممکن بود در این راه آزارشان دهد، آگاه بودند اما به روایت کردن داستان مهسا امینی متعهد ماندند. روزنامه‌نگاران در ایران هر روز جانشان را به خطر می‌اندازند تا از شرایط و مظلومیت مردم ایران گزارش تهیه کنند.»

بنیاد روزنامه‌نگاری نیمن از نیلوفر حامدی و الهه محمدی دعوت کرده است شخصا در مراسم دانشگاه هاروارد شرکت کنند و پس از آزادی از زندان جایزه خود را دریافت کنند اما پیش از آن، در بهار امسال و طی مراسمی، به صورت غیابی از این دو روزنامه‌نگار زندانی تجلیل خواهد شد.

نیلوفر حامدی خبر فوت مهسا امینی در بیمارستان کسری را گزارش کرد و الهه محمدی نیز نویسنده گزارش مراسم خاکسپاری او در سقز بود. سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای، این دو روزنامه‌نگار را به انتشار نخستین عکس از مهسا امینی روی تخت بیمارستان و «انتشار اخبار جهت‌دار از مراسم تشییع، تدفین و تجمعات اولیه» متهم کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه‌نگاران کانادایی هم دی‌ماه گذشته، جایزه بین‌المللی «دفاع از آزادی بیان و آزادی مطبوعات» را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اعطا کردند.

اواخر اسفند ۱۴۰۱ نیز ‌بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار و خبرنگار ساکن ایران در نامه‌ای خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، خواستار آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه‌نگار بازداشتی، شدند. امضاکنندگان این نامه با اشاره به آنچه «عفو رهبری» خوانده می‌شود، رئیس قوه قضاییه را به سخنان اخیرش که گفته بود «عفو» تنها شامل حال کسانی که شاکی خصوصی دارند نمی‌شود، ارجاع دادند.

روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ساکن ایران در نامه‌ خود متذکر شدند که به‌رغم وعده رئیس‌ قوه قضاییه و با وجود گذشت شش ماه، نیلوفر حامدی و الهه محمدی همچنان در بازداشت موقت به سر می‌برند و بلاتکلیف‌اند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، ۱۷ آبان اتهام این دو روزنامه‌نگار را «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان کرد و گفت: «در این فاصله و در روند تحقیقات، اگر عناوین اتهامی دیگری مطرح شود مورد اعمال نظر و رسیدگی قرار خواهد گرفت.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی در شرایطی بازداشت شده‌اند که مدیرمسئول‌های دو روزنامه‌ شرق و هم‌میهن به‌صراحت اعلام کرده‌اند که آن‌ها با هماهنگی مسئولان رسانه متبوعشان و برای انجام وظیفه خبرنگاری خود، به بیمارستان کسری تهران و سقز رفته بودند.

محمدحسین آجورلو، همسر نیلوفر حامدی، در سال ۱۴۰۲ با او ملاقات کرد و سپس نوشت: «امروز اولین ملاقات سال نو بود و از نیلوفر عیدی هم گرفتم. یکی دستبندی که با نخ‌ حوله در بند ۲۰۹ بافته بود و یکی هم دستبند جدیدی که دیروز در زندان قرچک بافت. روز صدوهشتادونهم بازداشت موقت.»