انتقاد جمهوری‌خواهان از دولت بایدن بابت همکاری نکردن با سی‌گار درباره افغانستان

حکومت بایدن گفت که سی‌گار دیگر صلاحیت نظارت بر کمک‌های بشردوستانه در افغانستان ندارد

جیمز کومر از حکومت بایدن خواست درباره افغانستان با سی‌گار  همکاری کند- AFP

جیمز کومر، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه دوم خرداد (۲۳ مه) نامه‌ای را به چند مقام حکومت جو بایدن ارسال کرد و تاکید کرد که عدم همکاری حکومت بایدن با بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) غیرقابل قبول است. 

کومر از سی‌گار به‌عنوان شریک مهم برای کمک به کمیته نظارت مجلس نمایندگان برای ارزیابی مسایل مربوط به کمک‌های امنیتی، بشردوستانه، اقتصادی و حکومتی به مردم افغانستان نام برده است.  

او گفت که مجلس نمایندگان در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تحقیق می‌کند.  

این در حالی است که جان سوپکو، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان در مجلس نمایندگان شهادت داد و گفته بود که به‌دلیل امتناع وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌دری برای پاسخ‌گویی، نمی‌تواند درباره تامین مالی طالبان و سایر گروه‌ها با پول مالیات‌دهندگان اظهارنظر کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفته بود که وزارتخانه‌های امور خارجه، دفاع و خزانه‌داری و اداره توسعه بین‌المللی ایالات متحده از همکاری با سی‌گار امتناع کرده‌اند.  

با سرنگونی حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱ به‌دست طالبان، واشنگتن هشت میلیارد دلار برای کمک به مردم افغانستان از جمله دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای تلاش‌های بشردوستانه و سه‌و‌نیم میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان به صندوق تازه ایجاد شده افغان‌ها منتقل کرده است.   

رئیس کمیته نظارت گفت: «کمیته مطمئن نیست که حکومت بایدن بتواند تضمین کند که بودجه به دریافت‌کنندگان مورد نظر می‌رسد، نه طالبان یا دیگر منابع تروریسم».  

جیمز کومر نوشت: «این همکاری نکردن غیرقابل قبول است. حکومت از پاسخ‌گویی به مردم آمریکا به‌خاطر شکست‌های فاجعه‌بار در افغانستان چشم‌پوشی کرده نمی‌تواند.» 

هر چند که حکومت بایدن گفته است که سی‌گار دیگر صلاحیت نظارتی بر کمک‌های بشردوستانه در افغانستان ندارد، اما کومر معتقد است که این یک انحراف افراطی از رویه گذشته است. 

این در حالی است که سی‌گار به مدت ۱۲ سال از وزارت خارجه و اداره توسعه بین‌المللی آمریکا اطلاعات و کمک دریافت می‌کرده است.   

کومر نوشت: «کمیته این سوال را مطرح می‌کند که چرا موضع حکومت بایدن در قبال سربازرس ویژه برای بازسازی افغانستان تغییر کرده است و آیا به این دلیل است که سر بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان تا امروز در مورد کارآمدی حکومت در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.» 

حکومت بایدن درخواست سی‌گار برای دسترسی به مواد توافقنامه صلح دوحه با طالبان، ضمیمه‌های طبقه‌بندی شده و ملاقات سوپکو با توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان را به تاخیر انداخته است.  

جیمز کومر تذکر داده است که امتناع حکومت از همکاری با سی‌گار توانایی جان سوپکو برای انجام نظارت مستقل، قوی و معنی‌دار را محدود کرده است.  

در پایان این نامه تاکید شده است که حکومت بایدن باید با هرگونه درخواست قبلی، جاری یا آتی برای جمع‌آوری اطلاعات، ارزیابی، نظارت، مصاحبه یا هر ابزار دیگری که سی‌گار برای تکمیل ماموریت خود ضروری می‌داند، به طور کامل همکاری کند.  

واشنگتن پس از دو دهه حضور در افغانستان، اوت ۲۰۲۱ از این کشور خارج شد. خروج واشنگتن از افغانستان بر اساس توافقنامه دوحه که ۲۹ فوریه ۲۰۲۱ و با دولت دونالد ترامپ امضا شد، صورت گرفت و در پی آن، طالبان توانستند بر افغانستان مسلط شوند. در جریان تخلیه آشفته نیروهای آمریکا و متحدان آن از فرودگاه کابل، حمله‌ای انتحاری رخ داد که در اثر آن ۱۳ سرباز آمریکایی و نزدیک به ۲۰۰ شهروند افغان کشته شدند. 

بیشتر از جهان