وعده رئیس تازه کمیته نظارتی جمهوری‌خواهان؛ ده‌ها بازرسی در مورد بایدن

انتظار می‌رود هانتر بایدن هدف اصلی بررسی‌های جمهوری‌خواهان باشد

کومر در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز گفت: ما در این کمیته، ۲۵ عضو و حدود ۷۰ نفر کارمند خواهیم داشت - AFP

رئیس تازه کمیته قدرتمند نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا، روز یکشنبه قول داد در مورد جو بایدن، خانواده و دولتش رشته بازرسی‌هایی انجام شود.

جیمز کومر، قانونگذار مجلس نمایندگان کنگره، در مصاحبه با چاک تاد، مجری برنامه دیدار با رسانه شبکه ان‌بی‌سی، پیش‌بینی کرد در ماه ژانویه که جمهوری‌خواهان به قدرت برسند و کنترل کمیته‌های مختلف مجلس را به دست گیرند، کمیته‌ او «۴۰ تا ۵۰» تحقیق و تفحص جداگانه را آغاز کند.

اظهارات او نشان می‌دهد جمهوری‌خواهان قصد دارند تا حد ممکن از اکثریت نویافته و البته لب‌مرزی خود در مجلس نمایندگان به‌منظور دردسرسازی برای جو بایدن استفاده کنند؛ کسی که احتمالا برای گزینش مجدد در انتخابات ۲۰۲۴ مهیا می‌شود.

کومر در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «ما در این کمیته، ۲۵ عضو و حدود ۷۰ کارمند خواهیم داشت» و افزود احتمالا در مورد «۴۰ یا ۵۰ موضوع مختلف» تحقیق‌ و تفحص خواهیم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله این اولویت‌ها برای جمهوری‌خواهان می‌توان به بازرسی نحوه خرج کردن پول‌های صندوق فدرال در دوره همه‌گیری کووید-۱۹ اشاره کرد. اگرچه در این مصاحبه به این مورد پرداخته نشد اما کومر در جای دیگری قول داده بود کسب‌وکارهای هانتر بایدن در سراسر جهان را بررسی کند و ببیند احتمالا با ریاست‌جمهوری بایدن تضاد منافع دارد یا نه؛ موضوعی که کومر آن را تهدیدی بالقوه برای امنیت ملی خوانده است.

او در بیانیه‌ای که اوایل ماه جاری منتشر کرد، مدعی شد: «شواهدی که جمهوری‌خواهان کمیته به دست آورده‌اند، نشان می‌دهد جو بایدن درباره دست داشتن در طرح‌های تجاری خانواده‌ خود، به مردم آمریکا دروغ گفته است. مدل تجاری خانواده بایدن بر اساس پیشه سیاسی جو بایدن و روابطشان با جو بایدن در مقام رئیس هیئت مدیره تنظیم شده است. اعضای خانواده بایدن با دریافت پول در قبال ایجاد ارتباط و کسب سود در سراسر جهان، منافع آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازند.»

او همان موقع ادعا کرد: «در اکثریت جدیدی که جمهوری‌خواهان به دست آورده‌اند، جمهوری‌خواهان کمیته نظارت همچنان برای جواب گرفتن فشار می‌آورند تا بتوانند برای راهکارهای قانونی اطلاعات به دست آورند و جلو این سوء‌استفاده از قدرت را بگیرند.»

جمهوری‌خواهان در سراسر فصل کارزار انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ بی‌رحمانه به هانتر بایدن حمله کردند و پسر رئیس‌جمهوری آمریکا را متهم کردند که اساسا هم در حال حاضر و هم در دوران معاونت ریاست‌جمهوری بایدن، در سراسر جهان در قبال ایجاد ارتباط با پدرش برای دیگران، از آن‌ها پول دریافت می‌کرده است. بایدن و کاخ سفید به‌شدت این اتهام را تکذیب کرده‌اند. این حملات بر شمار زیادی از رای‌دهندگان اثر نداشت و حزب جمهوری‌خواه تنها توانست در مجلس نمایندگان اکثریت اندکی به دست آورد و در کسب اکثریت مجلس سنا هم شکست خورد و حتی ممکن است در انتخابات دور دوم ماه دسامبر بیشتر در اقلیت قرار گیرد.

دلایل جمهوری‌خواهان برای وارد کردن چنین اتهام‌هایی نامه‌های الکترونیکی به‌دست‌آمده از لپ‌تاپی‌اند که قبلا به هانتر بایدن تعلق داشت؛ اما حزب جمهوری‌خواه در این نامه‌ها هیچ گونه ارتباطاتی را که به‌وضوح نشانگر چنان طرح‌هایی باشند، کشف نکرد.

© The Independent

بیشتر از جهان