جنجال بر سر رهاسازی آب‌های آلوده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما

تپکو: چاره‌ای نیست

به گفته مقام‌های تپکو تا امروز حجم آب ذخیره‌شده به یک میلیون و ۳۲ تن رسیده است - AFP

مقام‌های نیروگاه هسته‌ای دایچی شهر فوکوشیما که در جریان سونامی ۱۲ سال پیش ژاپن آسیب فراوانی دید، قصد دارند آب‌های حاوی رادیواکتیو تصفیه‌شده در این نیروگاه را پس از سال‌ها به دریا بریزند.

این اقدام با مخالفت‌های شدید داخلی و بین‌المللی روبرو شده است. با این حال مدیران تپکو، شرکت ژاپنی مسئول این نیروگاه، می‌گویند تمامی عناصر رادیواکتیوی موجود در آب‌های ذخیره‌شده تصفیه شده‌اند و برای طبیعت و انسان خطری ایجاد نمی‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فشار مقام‌های تپکو برای آزادسازی آب‌های تلنبارشده در دریا به چه علت است؟

در این نیروگاه هسته‌ای روزانه بیش از ۱۰۰ هزار لیتر آب آلوده تولید می‌شود. به این آب‌های آلوده به رادیواکتیو که برای خنک کردن سانتریفیوژهای نیروگاه استفاده شده‌اند، طبیعتا آب باران نیز اضافه شده است. به این دلیل حجم زیادی از آب‌های آلوده به مواد رادیواکتیو در این نیروگاه تلنبار شده است.

به گفته مقام‌های تپکو تا امروز حجم آب ذخیره‌شده به یک میلیون و ۳۲ تن رسیده است. آن‌ها می‌گوید این مقدار آب ۹۶ درصد از ظرفیت پیش‌بینی‌شده را پر کرده است و نیروگاه دایچی تنها چهار درصد دیگر برای ذخیره‌ آب ظرفیت دارد.

در همین راستا، این شرکت ژاپنی در هماهنگی با دولت قصد دارد آزادسازی آب‌های انبارشده را از بهار یا تابستان آینده آغاز کند.

آیا شرکت تپکو ایمنی آب‌ها را تضمین می‌کند؟

شرکت ژاپنی تولید برق تپکو در بیانیه‌ای به رسانه‌ها گفت: «سیستم‌های تصفیه می‌توانند اغلب عناصر آلوده در آب یعنی بیش از ۶۲ عنصر رادیواکتیوی از جمله سزیم و استرانسیوم را فیلتر کنند».

با این حال نگرانی فعالان محیط زیست از بابت آزادسازی تریتیوم در آب دریا است؛ زیرا تا امروز هیچ فناوری موفق نشده است تریتیوم محلول در آب را تصفیه کند. البته کارشناسان می‌گویند تریتیوم تنها در دوز بالا برای بشر مضر است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تایید تصمیم تپکو اعلام کرده است که آزادسازی آب‌های نیروگاه دایچی هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد کرد.

با این حال کشورهای همسایه ژاپن از جمله چین و کره جنوبی، به همراه فعالان گروه‌های زیست محیطی چون گرین پیس به‌شدت با این رهاسازی مخالف‌اند. ماهیگیران محلی نیز بیم دارند که رهاسازی آب‌های آلوده میزان صید را کاهش دهد و به تبلیغات منفی درباره کسب‌و‌کار آن‌ها در این منطقه منجر شود.

بیشتر از جهان