گروه هفت: طالبان گام‌های اساسی برای گفت‌وگوهای ملی میان افغان‌ها بردارند

گروه ۷ همچنین از طالبان خواستند فرمان‌های «ناپذیرفتنی» علیه زنان افعانستان را لغو کنند

به باور سران گروه ۷، طالبان برای تشکیل یک حکومت فراگیر، به گفت‌وگوهای ملی و فراگیر نیاز دارند - AP

سران کشورهای گروه ۷ متشکل از هفت کشور قدرتمند اقتصادی دنیا، با اشاره به فراگیر نبودن حکومت طالبان، از این گروه خواستند «گام‌های اساسی برای مشارکت و گفت‌وگوهای ملی و فراگیر بین افغان‌ها» بردارند.

گروه ۷ همچنین از طالبان خواست فرمان‌های «ناپذیرفتنی» علیه زنان و دختران افغانستان را لغو کنند و به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریسم پایبند باشند.

در بخشی از بیانیه‌ پایانی نشست سران گروه ۷ که از ۱۹ تا ۲۱ ماه مه در هیروشیمای ژاپن برگزار شد، آمده است گروه ۷ «نگرانی شدید» خود را نسبت به وضعیت وخیم انسانی و اقتصادی در افغانستان بیان می‌کند.

در این بیانیه، ضمن اشاره به تعهدات طالبان در مورد «مبارزه با تروریسم»، تاکید شد که نباید از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده شود: «ما از طالبان می‌خواهیم به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریسم پایبند باشند و اطمینان دهند که از خاک افغانستان برای تهدید یا حمله به هیچ کشوری، برنامه‌ریزی یا تامین مالی اقدامات تروریستی، یا پناه دادن و آموزش تروریست‌ها استفاده نشود.»

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

سران گروه ۷ همچنین مخالفت شدید خود را با نقض نظام‌مند حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در افغانستان ابراز کردند و خواستار لغو فوری تصمیم‌های «ناپذیرفتنی» طالبان، به ویژه علیه زنان و دختران افغانستان شدند.

در بیانیه این نشست تاکید می‌شود: «همه مردم افغانستان باید از مشارکت کامل، برابر و معنادار در تمام عرصه‌های زندگی عمومی برخوردار باشند و به کمک‌های بشردوستانه و خدمات اساسی دسترسی داشته باشند.»

رهبران گروه ۷ همچنین حمایت خود را از ماده ۸ قطعنامه شماره ۲۶۸۱ سال ۲۰۲۳ شورای امنیت سازمان ملل که پس از منع کار زنان در فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان صادر شد، اعلام کردند و از طالبان خواستند فعالیت «بدون محدودیت» سازمان ملل متحد را در این کشور تضمین کند.

به باور سران گروه ۷، طالبان برای تشکیل یک حکومت فراگیر، به گفت‌وگوهای ملی و فراگیر نیاز دارند و باید گام‌های اساسی برای مشارکت و گفت‌وگوی ملی و بااعتبار بین‌افغان ها بردارند.

پس از نزدیک به دو سال از حاکمیت طالبان در افغانستان، هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است. 

پس از تسلط طالبان بر کشور، شماری از چهره‌های سیاسی و رهبران حکومت پیشین افغانستان بارها خواستار گفت‌وگو با مقام‌های این گروه شده‌ و تاکید کردند که برای تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان، ضروری است طالبان به گفت‌وگوی ملی تن دهند و امکان برگزاری انتخابات را فراهم کنند.