۲۰۰ میلیارد تومان برای فیلترینگ هوشمند اینستاگرام

یک عضو سابق کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به هزینه‌های هنگفت برای فیلترینگ هوشمند اشاره کرد که درنهایت بی‌فایده بوده است

روح‌الله مومن‌نسب، عضو سابق کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، افشا کرد که تنها در یک مورد، ۲۰۰ میلیارد تومان برای فیلترینگ هوشمند هزینه شده است. بر اساس گفته‌های مومن‌نسب، این فیلترینگ تنها با عوض شدن الگوی کد اینستاگرام دور زده شد و این فیلترینگ ناکام ماند. این چهره حامی فیلترینگ اعلام کرد که تنها راه رفع فیلترینگ این است که پلتفرم‌های خارجی در ایران دفتر بزنند؛ در غیر این صورت باید فیلترینگ به صورت کامل اعمال شود.

این عضو سابق کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در یک مناظره با موضوع «فیلترینگ و فضای مجازی» در دانشگاه شاهد توضیح داد: «هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد پلتفرم‌های خارجی هر محتوایی را منتشر کنند. فیلترینگ جزئی در کشور امکان‌پذیر نیست. قاعدتا و منطقا باید اولویت با بستن محتوا باشد نه بستن پلتفرم‌ها، اما بدون همکاری شرکت اصلی، چاره‌ای نیست.»

روح‌الله مومن‌نسب ادعا کرد که استفاده از فیلترشکن برای دسترسی به شبکه‌های فیلترشده خلاف قانون و خلاف فتوای رهبری است.

محمد کشوری که در این مناظره مقابل مومن‌نسب بود، در حساب توییتری خود، با اشاره به این بخش از صحبت‌های مومن‌نسب در مناظره نوشت: «لحظه تاریخی مناظره وقتی بود که مومن‌نسب مدعی شد استفاده از فیلترشکن برای حضور در شبکه‌های فیلترشده خلاف قانون و خلاف فتوای رهبری است و در همین لحظه‌ یک دانشجوی دختر چادری از داخل جمع گفت: اکانت رهبری خودش دیروز پست گذاشت.»

پیش از این عضویت و استفاده مومن‌نسب از رسانه‌های اجتماعی فیلترشده در ایران و همچنین لپ‌تاپ اپل ساخت آمریکای او حواشی زیادی برایش ایجاد کرده بود. این فعال در حوزه فیلترینگ اینترنت در رسانه‌های اجتماعی با داستان بارداری یک دختر به علت اینترنت رایگان شهرت یافت. او در سال ۱۳۹۷ مدعی شده بود دختری به واسطه دو گیگ اینترنت رایگانی که دریافت کرده بود، با پسری دوست و از او باردار شد و همین داستان را بهانه‌ای برای ترویج ایده فیلترینگ شدید اینترنت قرار داد.

مومن‌نسب در بخشی دیگر از این مناظره، اعلام کرد که با ذات محدودیت موافق است. او در این مورد گفت: «محدودیت برای کسانی که می‌خواهند قانون‌شکنی کنند و فضا را به‌هم بریزند، مفید است. اساسا قانون برای همین است که بتواند کسانی که می‌خواهند فضای جامعه را به‌هم بریزند، محدود کند. با یک اقلیتی برخورد می‌شود تا اکثریتی خوب زندگی کنند. پس با ذات محدودیت موافق‌ایم.»

بر اساس ویدیوهای منتشرشده از این مناظره، مومن‌نسب در بخشی دیگر اعلام کرد در صورتی با گردش آزاد اطلاعات موافق است که به امر به معروف و نهی از منکر منجر شود.

در مقابل او، محمد کشوری نیز به فیلترینگ و فشارهای امنیتی روی پلتفرم‌های داخلی اشاره کرد و گفت: «پلتفرم کلوب، بیان و… در یک زمانی یا فیلتر شدند یا آنقدر فیلتر و رفع فیلتر شدند که صاحبانشان عطایش را به لقایش بخشیدند. همین صداوسیما در سال ۱۳۸۷ دستور داد هر وب‌سایتی که محتوای تلویزیونی دارد، فیلتر شود.»

فیلترینگ گسترده در ایران به تعطیلی یا ایجاد مشکل برای بسیاری کسب‌وکارهای در ایران منجر شد. روزنامه اعتماد در گزارشی به «میل به مهاجرت» بیش از ۶۰ درصدی شرکت‌های نوآفرین اشاره کرد. به نوشته این روزنامه، به‌تازگی در گزارشی از گلوبال اتروپرونورشیپ (Global Entrepreneurship Monitor) مشخص شده است که فعالان کسب‌وکارهای ایرانی در رده هفتم ریسک‌پذیرترین کشورهای جهان‌اند. این روزنامه با فعالان حوزه فناوری و استارت‌آپ در ایران گفت‌وگو کرده است

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حامد بیدی، کنشگر حوزه حوزه فناوری با اشاره به مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی گفت: «کسب‌وکارها در ایران اساسا در شرایط سخت شکل گرفته‌اند و چالش‌های پی‌درپی کمتر به آن‌ها فرصت برنامه‌ریزی برای رویاهای بلندپروازانه داده است... در شرایطی که هر هفته از تعطیلی‌ها و تعدیل‌ها و مهاجرت تیم‌ها خبر می‌رسد، حالا امید بسیاری از کسب‌وکارها به بقا تقلیل پیدا کرده است. بر اساس آنچه از تجربیات تاریخی دیده‌ایم، آزادی‌های فردی و اجتماعی زیرساختی ضروری برای نوآوری و در پی‌آن «تخریب خلاق»‌اند. بهبود وضعیت آزادی‌های فردی و اجتماعی باعث می‌شود نقدها آزادانه مطرح شوند و بخش‌هایی از نخبگان را که به اتهام نظرها یا سبک زندگی متفاوت از نظام تصمیم‌گیری و مدیریتی حذف شده‌اند، به ساختار حکمرانی بازگردند.»

سحر افاضلی، کارشناس کسب‌وکارهای اینترنتی، با توجه به افزایش نرخ مهاجرت فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی و ناامیدی این فعالان از بهبود شرایط کاری در ایران گفت: «امید در شرایطی که کسب‌وکارها ضروری‌ترین ابزارهای خود مثل دسترسی به اینترنت واقعی و بدون فیلتر را در اختیار ندارند، شبیه یک شوخی است. دخالت‌های حاکمیتی در همه‌چیز به قدری زیاد است که هیچ کسب‌وکاری حتی برای حفظ منافع خود در بین مشتریان و کاربرانش امکان تصمیم‌گیری آزادانه یا رفتارهای خلاقانه ندارد.»

او همچنین اشاره کرد که کسب‌وکارهای خصوصی در این شرایط بسیار آسیب‌پذیر شده‌اند و زیر فشارها تنها به بقا در کوتاه‌مدت فکر می‌کنند.

سحر افاضلی به اعتراض‌های آبان و نقش آن در کسب‌وکارهای اینترنتی اشاره کرد و گفت: «بعد از اتفاق‌های آبان‌ماه خیلی از کسب‌وکارها با افت فروش و درآمد مواجه شدند اما دوباره به حالت عادی بازگشتند. مردم زندگی روزمره خود را ادامه می‌دهند.»

او در ادامه گفت: «آنچه آشکارا و پنهان همه را آزار می‌دهد احساس قدرت نداشتن در عرصه اجتماعی است. وقتی نمی‌توانید یک فایل ایمیل کنید، این احساس به شما دست می‌دهد که ناتوان‌اید. وقتی مدام برای اتصال به اینترنت و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی که مشتریانتان آنجا هستند دنبال وی‌پی‌ان می‌گردید و به در بسته می‌خورید، احساس می‌کنید روی کسب‌وکارتان، روی زندگی‌تان، هیچ کنترلی ندارید.»

مهدی امیرپور، روزنامه‌نگار و از فعالان این حوزه، نیز با اشاره به اهمیت امید در میان شرکت‌های نوآفرین گفت که کسب‌وکارهایی که ۹۸ یا ۹۹ درصدشان پس از رویای ایجاد یک کسب‌وکار بزرگ، شکست می‌خورند، باید از خوش‌بینی کنترل‌نشده دوری کنند.