پنج نفر در اعتراض‌های هند کشته شده‌اند

اعتراضات هند بر سر قانون جدید شهروندی آغاز شده و به محوطه دانشگاه‌ها کشیده شد

دکتر دی راجا، دبیرکل حزب کمونیست هند، می‌گوید: «کشور به آتش کشیده شده و دولت قانون اساسی را به مضحکه گرفته است.» - REUTERS/Adnan Abidi

دست‌کم پنج نفر در اعتراض‌هایی که در هند بر سر قانون جدید شهروندی آغاز شده و به محوطه دانشگاه‌ها کشیده، کشته شده‌اند.

پلیس روز یکشنبه، پس از ورود به دانشگاه جامعه ملی اسلامی ‌دهلی نو علیه معتراضان از باتوم و گاز اشک‌آور استفاده کرد.

به گفته چینموی بیزوال، افسر ارشد پلیس دهلی نو، در جریان این برخوردها دست‌کم ۱۰۰ نفر مجروح شده، سه اتوبوس به آتش کشیده شده و شش افسر پلیس زخمی ‌شده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس همچنین با تظاهرکنندگان در محوطه دانشگاه اسلامی ‌علیگر، در شمال ایالت اوتار پرادش، درگیر شده است.

در ساعات یکشنبه شب، صدها نفر در اعتراض به بازداشت دانشجویان و آنچه بی‌رحمی‌ پلیس خواندند در اطراف مقر پلیس در دهلی نو گرد آمدند.

تظاهرکنندگان به قانون جدیدی اعتراض دارند که به پناهجویان غیرقانونی از اقلیت‌های غیرمسلمان - از جمله هندو و مسیحی، که پیش از سال ۲۰۱۵ از کشورهای بنگلادش، پاکستان و افغنستان گریخته‌اند، حق شهروندی اعطا می‌کند. پیش‌زمینه این قانون این است که اگر این پناهجویان به کشورهایشان بازگردند، مورد آزار قرار می‌گیرند.

منتقدان دولت می‌گویند این قانون شامل پناهجویان مسلمان نشده و درنتیجه شالوده سکولار جامعه هند را تضعیف می‌کند. 

در جریان اعتراض علیه این لایحه، که روز چهارشنبه از تصویب پارلمان گذشت، پنج نفر کشته شده‌اند.

دکتر دی راجا، دبیرکل حزب کمونیست هند، می‌گوید: «کشور به آتش کشیده شده و دولت قانون اساسی را به مضحکه گرفته است.»

خشونت آمیزترین اعتراض‌ها در ایالت شمال شرقی آسام صورت گرفته که در جریان آن معترضان ساختمان‌ها و ایستگاه‌های قطار را به آتش کشیدند.

روز دوشنبه نیز اعتراض‌هایی در انستیتوی تکنولوژی بمبئی هند و در طول ساعات شب در انستیتوی علوم اجتماعی تاتا صورت گرفت. قرار است در بعدازظهر روز دوشنبه تظاهرات بیشتری در دانشگاه بمبئی و شهر جنوبی بنگلور برپا شود.

در این میان، سازمان‌دهندگان اعتراض‌های دانشجویی افرادی را که از خارج از محوطه دانشگاه به تظاهرات پیوسته‌اند، عامل خشونت‌ها عنوان کرده‌اند.

آن‌ها در بیانیه‌ای گفته اند: «ما بارها گفته‌ایم اعتراض‌های ما صلح‌جویانه و به دور از خشونت است. ما این موضع را حفظ خواهیم کرد و هرکه را که در خشونت‌ها شرکت کند، تقبیح می‌کنیم.»

برخی از ستارگان سینمای هند، از جمله کونکونا سن شارما و کارگردانان سینما، مثل ماهش بات و آنوباو سینها در توییتر از اقدامات پلیس انتقاد کرده‌اند.

سن شارما در توییتی نوشت: «ما در کنار دانشجویان هستیم. شرم بر شما باد پلیس دهلی.»

© The Independent