طالبان یک خبرنگار افغان-آمریکایی را به اتهام نوشیدن الکل بازداشت کردند

علی لطیفی پنجشنبه شب، هنگامی که از خانه برادر رئیس‌جمهوری پیشین به محل اقامتش بازمی‌گشت بازداشت شد

علی لطیفی برای رسانه نشنال و چندین رسانه بین‌المللی دیگر کار می‌کند - @alibomaye/twitter

طالبان پنجشنبه شب ۲۸ اردیبهشت (۱۸ مه)، علی لطیفی، خبرنگار افغان-آمریکایی، را هنگامی که از خانه حشمت غنی، برادر محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین، باز می‌گشت، در ناحیه ششم شهر کابل بازداشت کردند. تاکنون، تنها اتهام واردشده به او، نوشیدن الکل عنوان شده است.

علی لطیفی برای رسانه نشنال و چندین خبرگزاری دیگر بین‌المللی کار می‌کند و از یک دهه پیش به این سو، در افغانستان رفت و آمد داشته است. 

بستگان علی لطیفی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها بازداشت او را تایید کرده و گفتند که او پس از صرف شام در منزل حشمت غنی، هنگامی که به سوی محل اقامتش بازمی‌گشت به دست افراد طالبان بازداشت شد. آن‌ها همچنین گفتند که هیچ ارتباطی با لطیفی ندارند و در مورد وضعیت و محل نگهداری او چیزی نمی‌دانند. 

حشمت غنی، از چهره‌های بانفوذ پشتون و برادر رئیس‌جمهوری پیشین، نیز در حساب توییترش پنجشنبه شب، ساعاتی پس از بازداشت لطیفی، نوشت: «علی لطیفی، خبرنگار شناخته‌شده افغان، هنگامی که از خانه من به سمت محل اقامتش می‌رفت به دست پلیس (طالبان) در ناحیه ششم دستگیر شده است.» 

حشمت غنی در رشته توییتی روز جمعه نوشت که «علی لطیفی در ویدیویی به طالبان گفت که در خانه من الکل نوشیده و مرا نیز به نوشیدن الکل متهم کرده است». 

حشمت غنی با رد این اتهام از طالبان خواست هرچه سریع‌تر «یک تیم بهداشتی از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یا هر نهاد دیگری» را به خانه او بفرستند تا با معاینه خون او ثابت کنند که آیا او الکل نوشیده‌ است یا خیر. حشمت غنی در توییت‌هایش اصرار کرد که علی لطیفی «هرگز به الکل دست نزده» و خودش نیز الکل نخورده است. 

مشخص نیست که طالبان به چه اتهام لطیفی را بازداشت کرده‌اند. اما آنچه در حاشیه این بازداشت مطرح شد، جنجال حشمت غنی بر سر املاک غصب‌شده خانواده‌اش به دست اعضای ارشد شبکه حقانی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از سلطه طالبان بر افغانستان، ابراهیم حقانی، عموی سراج الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان، خانه محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین، و برخی از املاک حشمت غنی را مصادره کرده است. حشمت غنی تاکنون با وجود تلاش‌های مکرر، موفق به بازپس‌گیری املاک خود و برادرش نشده است.

او در رشته توییتی پس از بازداشت علی لطیفی نیز، ابراهیم حقانی را به دست داشتن در بازداشت لطیفی متهم کرد و نوشت که «در ۱۸ ماه گذشته، از رهبری طالبان خواسته‌ام که از ابراهیم حقانی بخواهد خانه دکتر اشرف غنی را تخلیه کند، در حالی که رئیس کابینه دستور را صادر کرد، او این کار را نکرده است، اما اکنون کارمندان من را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد و می‌خواهد مرا به نوشیدن الکل متهم کند».

بازداشت خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای به دست طالبان امر جدیدی نیست، به‌طور کلی طالبان خبرنگارانی را که گزارش‌های انتقادی در ارتباط با عملکرد این گروه تهیه می‌کنند یا آن‌هایی را که با گروه‌ها و افراد مخالف طالبان در ارتباط‌اند، به اشکال مختلف تهدید می‌کنند. مورد مشابه بازداشت علی لطیفی، مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان-فرانسوی است که به اتهام نامعلومی از ماه‌ها پیش به این سو، در زندان طالبان به سر می‌برد. طالبان تاکنون در ارتباط با آزادی او، به درخواست‌های سازمان‌های حقوق بشری و حامی رسانه‌ها در داخل و خارج از کشور توجهی نکرده‌اند.