روسیه ۳۰ موشک کروز به اوکراین شلیک کرد؛ اوکراین ۲۹ موشک را سرنگون کرد

ارتش اوکراین اعلام کرد که در عملیات رهگیری، دو پهپاد تهاجمی شاهد ساخت ایران و همچنین دو پهپاد شناسایی سرنگون شدند

موشک روسی با شلیک پدافند دفاع هوایی اوکراین سرنگون شد و روی یک مرکز صنعتی سقوط کرد - OLEKSANDR GIMANOV / AFP

ارتش اوکراین، روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت (۱۸ مه)، اعلام کرد که این کشور ۲۹ موشک از ۳۰ موشک کروز شلیک‌شده از روسیه را در حملات هوایی شبانه سرنگون کرده است. به گفته ارتش اوکراین، در این حملات یک نفر در شهر اودسا در جنوب اوکراین کشته شد. 

روسیه در ماه جاری میلادی ۹ بار به کی‌یف حمله هوایی کرده است. در حمله اخیر به پایتخت اوکراین، دود سیاه و غلیظی آسمان شهر را فراگرفت و مردم به پناهگاه‌ها رفتند. 

به گفته مقام‌های اوکراینی، سقوط بقایای موشک‌های رهگیری‌شده روسیه که هدف پدافند هوایی اوکراین قرار گرفتند در بخش‌هایی از شرق کی‌یف موجب آتش‌سوزی شد و خساراتی بر جا گذاشت. مقام‌ها می‌گویند که در این جریان کسی کشته نشد. 

ارتش اوکراین اعلام کرد که روسیه در این حمله شبانه ۳۰ موشک را از سوریه، از دریا، هوا و زمین به اوکراین شلیک کرد و در عملیات رهگیری، دو پهپاد تهاجمی شاهد ساخت ایران و همچنین دو پهپاد شناسایی نیز سرنگون شدند. 

ژنرال والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، در بیانیه‌ای که در اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام منتشر شد، گفت: «همه موشک‌ها بر فراز کی‌یف سرنگون شدند.»

مقام‌های اوکراینی در شهر بندری اودسا گفتند که یک موشک روسی پس از آن که با اقدام پدافند دفاع هوایی اوکراین سرنگون شد، روی یک مرکز صنعتی سقوط کرد که بر اثر آن یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. 

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد و در هفته‌های اخیر هم‌زمان با آمادگی اوکراین برای انجام یک حمله متقابل به منظور بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی خود از روسیه، حملات هوایی‌اش علیه اوکراین را افزایش داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه حملات هوایی سهمگینی را روز سه‌شنبه (۲۶ اردیبهشت) علیه کی‌یف انجام داد. کی‌یف گفت که توانسته است شش موشک روسی «کینژال» را سرنگون کند. مسکو سپس از دست دادن شش موشک مافوق صوت خود را رد کرد. 

پوتین بارها از موشک‌های مافوق صوت به‌عنوان یک برتری راهبردی یاد کرده بود. این موشک‌ها از پیشرفته‌ترین تسلیحات زرادخانه روسیه به شمار می‌روند و به‌دلیل سرعت مافوق صوت و قدرت مانورپذیری بالا، شناسایی و رهگیری‌شان دشوار است.  

روسیه اعلام کرد که در جریان حمله روز سه‌شنبه، یک سامانه دفاع موشکی پاتریوت ساخت آمریکا را منهدم کرده، اما اوکراین این ادعا را رد کرده است. 

یوری ایهنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، روز پنجشنبه گفت که سامانه پاتریوت مانند قبل مورد‌استفاده کی‌یف است. 

او در گفت‌وگو با تلویزیون اوکراین از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند و تاکید کرد که پدافند دفاع هوایی به کار خود در حفاظت از شهر ادامه می‌دهد. 

در گرماگرم حملات هوایی اخیر روسیه به اوکراین، پکن گفت که پیش‌تر در هفته جاری، نماینده ویژه چین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در کی‌یف ملاقات کرد. 

پیشنهاد صلح مورد نظر پکن میان روسیه و اوکراین تاکنون هیچ پیشرفت آشکاری نداشته است. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز پنجشنبه گفت که طرف‌های درگیر باید برای اعتمادسازی تلاش کنند. 

به گفته دفتر ریاست‌‌جمهوری اوکراین، مقام‌های اوکراینی در جریان مذاکرات با چین، به‌دنبال جلب حمایت پکن از طرح صلح مورد نظر کی‌یف بودند. زلنسکی می‌گوید که احیای تمامیت ارضی اوکراین، خروج نیروهای روس از سرزمین‌های اشغال‌شده و پاسخگو کردن ولادیمیر پوتین درخصوص تهاجم به اوکراین، پیش‌شرط‌های مورد نظر او است. 

بیشتر از جهان