ژنرال ارشد آمریکایی: سامانه گنبد آهنین آماده اعزام به اوکراین است

مساحت اوکراین ۱۱ برابر اسرائیل است و باتری گنبد آهنین تنها می‌تواند بخش بسیار کوچکی از آن را حفاظت کند

سیستم گنبد آهنین را شرکت دفاعی اسرائیلی رافائل به سفارش دولت ساخت -AFP

نشریه اورشلیم‌پست در گزارشی به سخنان هفته گذشته ژنرال دنیل کاربلر، فرمانده دفاع موشکی و فضایی ارتش آمریکا در سنای این کشور، اشاره کرده است که گفته بود در صورت درخواست اوکراین، سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین ایالات متحده آماده است. 

همزمان، اوکراین دوشنبه، ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت)، از اسرائیل به دلیل اعزام دیپلمات‌های ارشد به مسکو انتقاد کرد و گفت که اورشلیم «طبق معمول با جنایتکاران جنگی روسی در تعامل است».

این مقام ارشد دیپلماتیک اوکراین، از سفر ۱۰ روز پیش جاشوا زارا، معاون امور راهبردی، و سیمونا هالپرین، دبیرکل بخش اوراسیای وزارت خارجه اسرائیل، به مسکو و دیدار با سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه، به شدت انتقاد کرد.

به گفته وزارت خارجه روسیه، طرفین درباره تهدید هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و دیپلماسی مرتبط با توافق هسته‌ای تهران گفت‌وگو کردند. اورشلیم جزئیاتی درباره این دیدار ارائه نکرد. 

مقام ارشد اوکراین گفت که ملاقات مقام‌های اسرائیلی و روس، در حالی‌که روسیه سرگرم کشتن شهروندان اوکراینی است، ناامیدکننده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام اوکراینی گفت که کشورش هدف حمله «تروریست‌هایی است که پیوسته از حمایت روسیه و جمهوری اسلامی ایران برخوردار می‌شوند و این در حالی است که مقام‌های اسرائيلی به کار معمول خود با روسیه ادامه می‌دهند.» او گفت که اسرائیل باید تصمیم بگیرد که آیا بخشی از جهان غرب است و می‌خواهد در کنار اوکراین بایستد، یا مایل است با روسیه باشد، و افزود که در این موضوع نمی‌توان بی‌طرف ماند. 

این مقام ارشد دیپلماتیک اوکراین گفت که از اسرائیل - در جایگاه کشوری که خود هدف حمله‌هایی است که ایران حمایت می‌کند- انتظار نمی‌رود که با روسیه مناسبات قوی داشته باشد. 

اوکراین در حالی اسرائیل را به باد انتقاد گرفته است که انگس کینگ، سناتور آمریکایی، نیز در جلسه‌ای با کمیته فرعی نیروهای مسلح سنای ایالات متحده، این پرسش را مطرح کرده که چرا سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین هنوز به اوکراین ارسال نشده است. 

کینگ گفت: «ما در پرداخت هزینه آن مشارکت کردیم و برای ایجاد آن حدود سه میلیارد دلار به اسرائیل فرستادیم.» او سپس پرسید که آیا سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین «منبع بسیار مهمی برای اوکراینی‌ها در دفاع موشکی نیست؟»

سیستم دفاع هوایی و موشکی گنبد آهنین را شرکت دفاعی اسرائیلی رافائل به سفارش دولت این کشور ساخت که در آغاز بودجه توسعه و استقرار دو سامانه اول را تامین کرد. از زمان استقرار سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین در  ۲۰۱۱، ایالات متحده دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به این پروژه  کمک کرده است تا تولید سامانه‌های بیشتر رهگیری موشک فراهم شود. رافائل و شرکت آمریکایی ریتیون، با مشارکت هم اجزای سامانه رهگیری موشک را برای ایالات متحده  تولید کرده‌اند. آمریکا دارای دو سامانه گنبد آهنین است. 

پلامب گفت که آمریکا سرمایه‌گذاری چشمگیری در دفاع موشکی خود کرده است و متحدانش را نیز به همین امر تشویق می‌کند. او در عین حال گفت که از ارائه سامانه گنبد آهنین به اوکراین بی‌اطلاع است. 

با این حال، کاربلر گفت که ایالات متحده «در حال حاضر دو باتری گنبد آهنین دارد،» که یکی با تجهیزات و امکانات جدید آماده استقرار است و دیگری در حال مراحل تکمیلی است. 

ژنرال کاربلر افزود که بنابراین، ارتش آمریکا در صورت درخواست اوکراین، یک باتری سامانه گنبد آهنین را برای ارسال به اوکراین در دسترس دارد. 

اسرائیل در جایگاه تولیدکننده اصلی سامانه‌های گنبد آهنین، باید به آمریکا اجازه ارسال آن را به هر کشور دیگری بدهد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل از اظهارنظر درباره اینکه آیا اظهارات کربلر نشان‌دهنده توافق اسرائیل با ارسال گنبد آهنین به اوکراین است، خودداری کرده است. 

به‌رغم درخواست‌های قبلی کی‌یف، اسرائیل تسلیحات دفاع هوایی به اوکراین نداده است. تل‌آویو می‌گوید که با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین مخالف است، اما مایل نیست که سازوکار مخاصمه نداشتن [اسرائیل] با مسکو را به خطر اندازد. 

مسکو در مقابل به نیروی هوایی اسرائیل اجازه می‌دهد تا اهداف متعلق به جمهوری اسلامی ایران در سوریه را بدون مداخله ارتش روسیه در خاک سوریه، هدف قرار دهد. اسرائیل کمک‌های انسان‌دوستانه به اوکراین فرستاده و همچنین سامانه هشدار حمله پهپادی و موشکی خود را به اوکراین صادر کرده است. 

مقام‌های اوکراینی درباره دریافت سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین مواضع متفاوتی اتخاذ کرده‌اند. یوگن کورنیچوک، سفیر اوکراین در اسرائیل، سال گذشته ضمن تاکید بر نیاز کی‌یف به این سامانه گفته بود که به اوکراین اجازه می‌دهد از غیرنظامیان در مقابل حملات موشکی روس‌ها محافظت کنند. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، در مقابله گفته است که «گنبد آهنین در برابر موشک‌های کروز و بالستیک محافظت ندارد.»

علاوه بر گنبد آهنین که عمدتا در برابر موشک‌های کوتاه‌برد و گلوله‌های توپخانه دفاع می‌کند، تنها حدود ۱۲ باتری در جهان و جود دارد که تقریبا ۱۰ تای آنها در اسرائیل‌ و دو باتری در آمریکا قرار دارند. 

اورشلیم‌پست نوشت که ۱۰ باتری موجود در اسرائیل کل کشور را پوشش نمی‌دهند و در مواردی برای حفاظت از نقاطی که خطر حمله به آنها وجود دارد، جابه‌جا شده‌اند. مساحت اوکراین ۱۱ برابر اسرائیل است و به نوشته این نشریه، باتری گنبد آهنین تنها می‌تواند بخش بسیار کوچکی از آن را حفاظت کند. 

بیشتر از جهان