ابوالغیط: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به معنی ازسرگیری مناسبات همه کشورها با دمشق نیست 

«هر کشور بر اساس منافع ملی خود درباره احیای روابط با دمشق تصمیم می‌گیرد»

احمد ابولغیط گفت که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تنها بخشی از چارچوب حل بحران سوریه است- RYAD KRAMDI / AFP

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب به عربستان سعودی می‌رود. همزمان با این سفر، دبیرکل اتحادیه عرب گفت که بازگشت سوریه به این گروه به معنی دستیابی به راه‌حلی برای بحران سوریه نیست و دمشق پذیرفته که بازگشت به اتحادیه عرب، تنها بخشی از حل بحران این کشور است.

این اولین سفر اسد به عربستان سعودی از زمان شروع جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ خواهد بود. نشست اتحادیه عرب روز جمعه آغاز می‌شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این نشست آغاز فصل جدیدی برای بازگشت سوریه به جهان عرب پس از ۱۲ سال تعلیق و احیای روابط با دمشق خواهد بود. 

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه گفت که تصمیم درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، به معنی ازسرگیری مناسبات تمامی کشورهای عرب و سوریه نیست و هر کشور بر اساس منافع ملی خود در‌این‌باره تصمیم می‌گیرد.

دبیرکل اتحادیه عرب، روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت (۱۸ مه)‌، افزود که بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب، اقدام جهان عرب برای تسهیل روند حل بحران این کشور است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابوالغیط گفت که در نشست جده بازگشت کامل سوریه به اتحادیه عرب صورت می‌گیرد و کشورهای عرب درباره ازسرگیری روابط با دمشق، آزادانه تصمیم خواهند گرفت. 

او گفت که این اقدام به معنی یافتن راه‌حل برای بحران سوریه نیست. ابوالغیط گفت که دمشق پذیرفته که بازگشت به اتحادیه عرب تنها بخشی از چارچوب حل بحران است و کشورها کمک به دمشق برای حل بحران در سوریه را پیشنهاد داده‌اند. 

دبیرکل اتحادیه عرب ضمن اشاره به این که بحران‌های بین‌المللی، تصمیم برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را تسریع کرده است، گفت که این اتحادیه در سال‌های گذشته ارتباط با سوریه را به طور کامل قطع نکرد و در چندین بحران ورود کمک‌های پزشکی به سوریه را تسهیل کرد. 

زمین‌لرزه بزرگی که در ماه فوریه بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند، باعث شد تا کشورهای منطقه و همچنین سازمان ملل متحد کمک‌های خود را به سوریه روانه کنند. ارسال این کمک‌ها باعث شد که تا حد زیادی سردی روابط سوریه و همسایگانش کمتر شود. 

خالد عبود، قانونگذار سوری، در اظهاراتی گفت که هم‌اکنون کشورهای عرب تمایل دارند برای کمک به سوریه به‌منظور غلبه بر پیامدهای جنگ، بحران اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای کمک به مردم سوریه، بسیج شوند. 

عبود گفت:‌«عربستان سعودی و امارات متحده عربی به‌دنبال ایجاد شکافی در دیوار تحریم‌های اعمال‌شده بر سوریه‌ و یافتن سازوکاری برای کمک به دمشق‌اند.»