نگرانی‌های مشترک سران «گروه هفت» در ژاپن؛ تداوم جنگ در اوکراین و تهدید‌های چین

در میان کشورهای گروه هفت، ژاپن تنها عضو و متحد آمریکا محسوب می‌شود که به‌طور مستقیم تحت تاثیر سیاست‌های نظامی پکن و تهدیدهای هسته‌ای کره شمالی قرار دارد

Kiyoshi Ota / AFP

سران کشورهای «گروه هفت» روز پنجشنبه برای شرکت در یک نشست سه‌روزه در ژاپن، وارد شهر هیروشیما، محل انفجار نخستین بمب اتمی جهان، شدند.

تداوم جنگ در اوکراین، مواضع و تهدیدهای نظامی چین، امنیت غذایی جهان، آینده هوش مصنوعی و تغییرات آب‌وهوایی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای رهبران هفت کشور صنعتی ژاپن، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا و ایتالیا عنوان شده است.

نشست سران گروه هفت به‌طور رسمی از روز جمعه شروع می‌شود. با این حال، گفت‌وگوهای غیررسمی و دوجانبه از روز پنجشنبه بعد از رسیدن هیئت‌های دیپلماتیک به هیروشیما، آغاز شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، شامگاه پنجشنبه ۱۸ ماه مه (۲۸ اردیبهیشت‌ماه ۱۴۰۲)، در گزارشی نوشت فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، گفت‌‌‌وگوهای دیپلماتیک با رهبران گروه هفت را از روز پنجشنبه با دیدار جو بایدن، رئيس‌جمهوری ایالات متحده -بعد از ورود بایدن به یک پایگاه نظامی در نزدیکی هیروشیما- آغاز کرد.  

نخست‌وزیر ژاپن همچنین قرار بود در ادامه روز با ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

نخست‌وزیر ژاپن در دیدار و گفت‌وگوهای روز پنجشنبه با جو بایدن، اتحاد ژاپن و ایالات متحده را بنیان اصلی صلح و امنیت در منطقه هند و اقیانوس آرام توصیف کرد.

 در میان کشورهای گروه هفت، ژاپن تنها عضو و متحد آمریکا محسوب می‌شود که در نیمکره شرقی قرار دارد و به‌طور مستقیم تحت تاثیر سیاست‌های نظامی پکن و همین‌طور تهدیدهای هسته‌ای کره شمالی قرار دارد.

بایدن در بدو ورود به هیروشیما خطاب به نخست‌وزیر ژاپن گفت باور دارد که در کنار هم بودن کشورهای «گروه هفت»، دنیا را امن‌ می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن گفت: «وقتی کشورهای ما در کنار هم قرار می‌گیرند، ما قوی‌تر می‌مانیم و معتقدم که تمام دنیا امن‌تر است.»

درست در زمانی که رهبران «گروه هفت» عازم هیروشیما بودند، کی‌يف، پایتخت اوکراین، بار دیگر هدف حملات هوایی ارتش روسیه قرار گرفت. انفجارهای مهیب بامداد پنجشنبه در کی‌یف، نهمین حمله هوایی نیروهای روسیه به پایتخت اوکراین از ابتدای ماه میلادی جاری محسوب می‌شوند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که جو بایدن را در سفر به ژاپن همراهی می‌کند، قبل از نشستن هواپیمای ویژه رئيس‌جمهوری آمریکا در هیروشیما، در گفت‌وگو با خبرنگاران تایید کرد که اعمال تحریم‌ها و بررسی راهکارها و اقدام‌های جمعی در برابر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، در محور گفت‌وگوهای سران «گروه هفت» قرار دارد.

آسوشیتدپرس به‌نقل از منابع خود نوشت انتظار می‌رود سران کشورهای «گروه هفت» در نشست سه‌روزه خود در ژاپن، علاوه بر تداوم بحران در اوکراین، درباره تهدیدهای نظامی چین در منطقه، به‌طور مشخص سیاست‌های پکن در قبال تایوان، هم گفت‌وگو داشته باشند.

ژاپن ماه گذشته نیز میزبان وزیران خارجه کشورهای گروه هفت بود. تدابیر امنیتی در هیروشیما شدید توصیف شده است و به‌ نقل از آسوشیتدپرس، هزاران پلیس و نیرو‌های امنیتی در نقاط مختلف شهر مستقر شده‌اند.

در همین حال، شماری از معترضان عصر روز چهارشنبه در کنار بنای یادبود قربانیان حمله اتمی آمریکا به ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم، تجمع کردند و به برگزاری این نشست در هیروشیما اعتراض کردند.

بیشتر از جهان