پنج نفر در آلمان به‌اتهام برنامه‌ریزی کودتا بازداشت شدند

افراد بازداشت‌شده قصد داشتند با استفاده از مواد منفجره و خاموشی سراسری، «شرایطی شبیه به یک جنگ داخلی» ایجاد کنند

۲۲ قبضه سلاح گرم و صدها گلوله از متهمان ضبط شده است - AFP

مقام‌های پلیس و دادستانی فدرال آلمان از دستگیری پنج تن به‌اتهام طراحی توطئه مسلحانه با هدف ربودن وزیر بهداشت و براندازی دولت خبر دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۱۷ ماه مه (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) به‌نقل از مقام‌های دادستانی آلمان نوشت: چهار مرد ۴۴ تا ۵۶ ساله و یک زن ۷۵ساله به‌اتهام تاسیس یا عضویت در یک گروه «تروریستی» و «خیانت به کشور» بازداشت شدند. 

مقام‌های دادستانی آلمان می‌گویند این افراد قصد داشتند با  با استفاده از مواد منفجره و خاموشی سراسری در کشور، «شرایطی شبیه به یک جنگ داخلی» ایجاد کنند و بعد کارل لاوترباخ، وزیر بهداشت را بربایند.

 وزیر بهداشت دولت فدرال آلمان به‌دلیل اعمال سیاست‌های سختگیرانه در جریان همه‌گیری ویروس کرونا، با خشم نیروهای راست‌ روبه‌رو است.

نشانه‌ای وجود ندارد که اعضا بازداشت‌شده این گروه واقعا به هدف خود، برای براندازی دولت فدرال آلمان و ربودن وزیر بهداشت، نزدیک شده باشند.

با این حال، به‌گفته مقام‌های دادستانی آلمان، اعضای این گروه با جمع‌آوری پول و سلاح نشان داده‌اند که «جنایتکاران خطرناکی‌اند» که قصد اجرای طرح‌ها و برنامه‌های خود را داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نام و هویت دقیق افراد بازداشت شده عنوان نشده است. گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که بازداشت این افراد به تازگی اتفاق نیفتاده است و بیش از یک سال از زمان بازداشت اعضای گروه می‌‌‌گذرد.

در آوریل سال گذشته پلیس آلمان اعلام کرد ۲۲ قبضه سلاح گرم، شامل یک اسلحه کلاشینکف و صدها گلوله و نیز مقادیر زیادی پول نقد، طلا و نقره از این گروه ضبط شده است.

به‌گفته دادستانی فدرال آلمان، افراد بازداشت شده با جنبش راست‌افراطی «شهروندان رایش» (Reich Citizens) ارتباط دارند.

«شهروندان رایش» اشاره به تمامی اشخاص، گروه‌ها یا محافل راست افراطی دارد که قانون اساسی بعد از پایان جنگ جهانی دوم و شکست نازی‌ها را قبول ندارند و مشروعیتی برای دولت کنونی آلمان قائل نیستند.

مقام‌های دولتی آلمان در سال ۲۰۲۱ برآورد کردند که دست‌کم ۲۱ هزار تن در سراسر این کشور به‌نوعی به جنبش «شهروندان رایش» وابستگی دارند و از اهداف آن حمایت می‌کنند.

بیشتر از جهان