خطر بمب‌گذاری در مدارس صربستان پس از تیراندازی‌های جمعی

به‌گفته مقام‌های بلگراد روز چهارشنبه، ۷۸ مدرسه ابتدایی و ۳۷ دبیرستان در این شهر، ایمیل‌هایی دریافت کردند حاوی هشدارهایی مبنی بر اینکه مواد منفجره در مدارس کار گذاشته شده است

یک افسر پلیس صربستان در کنار سلاح‌های مصادره شده، ۱۴ ماه می ۲۰۲۳ـ  OLIVER BUNIC / AFP

وزارت آموزش‌وپرورش صربستان در روز چهارشنبه، ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت)، اعلام کرد ده‌ها مدرسه در صربستان تهدید به بمب‌گذاری شده‌اند. این خبر پس از دو تیراندازی جمعی در این کشور در اوایل ماه جاری میلادی، از جمله در یک مدرسه ابتدایی، منتشر می‌شود که این کشور را در نگرانی فرو برده است.

وزارت آموزش‌وپرورش بلگراد اعلام کرد صبح روز چهارشنبه، ۷۸ مدرسه ابتدایی و ۳۷ دبیرستان در این شهر، ایمیل‌هایی دریافت کردند که حامل هشدارهایی بود مبنی بر اینکه مواد منفجره در مدارس کار گذاشته شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، کلاس‌ها به تعویق افتاد و دانش‌آموزان تخلیه شدند تا پلیس ساختمان‌ها را وارسی کند.

هیچ گزارشی از پیدا شدن بمب در هیچ‌یک از مدارس در دست نیست و پلیس هنوز گزارش نهایی خود را منتشر نکرده است.

پیش‌تر نیز پیام‌های تهدید‌آمیز متعدد و مشابهی به آدرس‌های مدارس در صربستان و سایر کشورهای منطقه ارسال شده بود و هر بار معلوم شد که هشدارها نادرست بوده‌اند. با این حال، این تهدیدها می‌تواند نگرانی‌های امنیتی را پس از تیراندازی‌های سوم و چهارم مه که ۱۸ کشته و ۲۰ زخمی بر جای گذاشت، افزایش دهد.

مقام‌های مسئول در حال حاضر نیروهای پلیس را در مدارس مستقر، و کارزاری علیه اسلحه آغاز کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین تیراندازی در یک دبستان در مرکز بلگراد رخ داد که طی آن، پسر ۱۳ ساله‌ای اسلحه پدرش را به مدرسه آورد و به روی افراد حاضر آتش گشود. یک روز بعد، یک نوجوان ۲۰ ساله تصادفی با سلاح اتوماتیک به مردم در دو روستا در جنوب بلگراد شلیک کرد.

این تیراندازی‌ها صربستان را تکان داد و مردم خواستار اقدام دولت شدند. پس از آن حوادث، ده‌ها هزار نفر در دو تظاهرات علیه خشونت راهپیمایی کردند و تظاهرات‌ بیشتری نیز برای جمعه آینده برنامه‌ریزی شده است.

احزاب مخالف دولت صربستان خواستار استعفای وزیران کشور و اطلاعات، و لغو مجوز پخش شبکه طرفدار دولت در سراسر کشور شدند. علت این درخواست، پخش محتوای خشونت‌آمیز و میزبانی از جنایتکاران جنگی و چهره‌های جنایتکار در برنامه‌های این شبکه است. 

مخالفان همچنین الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان، را به بیان سخنان تنفرآمیز علیه منتقدان و سرکوب آزادی‌های دموکراتیک متهم کردند. به گفته آن‌ها، الکساندر ووچیچ تنش‌ها و اختلافات را در این کشور حوزه بالکان افزایش می‌دهد.

الکساندر ووچیچ این اتهامات را رد کرده است. او خواستار برگزاری تظاهرات در ۲۶ مه شده و در عین حال، گفته است که انتخابات زودهنگام ممکن است تا سپتامبر برگزار شود.

بیشتر از جهان