ادامه موشک‌باران اوکراین، ۱۸ موشک روسیه منهدم شد

رهبران اروپا در نشست دو روزه شورای اروپا در ایسلند درباره جنگ در اوکراین بحث و مذاکره می‌کنند

ناظران اوکراینی به ساختمان‌هایی که در تهاجم نظامی روسیه به اوکراین ویران شدند، نگاه می‌کنند - ۲۳ فوریه ۲۰۲۳ - AFP

روسیه در نخستین ساعت بامداد سه‌شنبه ۱۶مه (۲۶ اردیبهشت)، با موشک‌های کروز و پهپاد‌های تهاجمی کی‌یف، پایتخت اوکراین را هدف حملات شدیدی قرار داد.

به گفته مقام‌های کی‌یف، این هشتمین حمله هوایی روسیه در ماه جاری به پایتخت اوکراین است. سرهی پوپکو، رئیس ستاد نظامی کی‌یف، فشردگی حملات سه‌شنبه را «استثنایی» خوانده است. با این حال و به گفته او، بیشتر موشک‌های روسیه در حریم هوایی کی‌یف منهدم شدند.

مردم اوکراین شب گذشته را در حالی به صبح رساندند که صدای آژیر حمله هوایی تقریبا در سراسر کشور برای چند ساعت به گوش می‌رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، در توییتر نوشت که سامانه دفاع هوایی کشورش شش موشک مافوق صوت کینژال و ۱۲ موشک دیگر را در آسمان منهدم کرده است. او این رویداد را «دستاوردی باورنکردنی» برای نیروی هوایی اوکراین توصیف کرد.

یک هفته پیش از  آن، اوکراین اعلام کرد نخستین موشک مافوق صوت کینژال ارتش روسیه را سرنگون کرده است. به نظر می‌رسد کمک تسلیحاتی غرب در حوزه سامانه دفاعی به اوکراین، به‌تدریج عملکردش را نشان می‌دهد.

کینژال، موشک روسی هوا به زمین مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است. گفته می‌شود هدف از ساخت این موشک با برد ادعایی بیش از دو هزار کیلومتر، مقابله با تهدیدهای ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه از‌جمله کشتی‌‎‌های جنگی حامل موشک بالیستیک و سامانه دفاع موشکی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه پس از یک هفته وقفه در اواخر آوریل، تاکتیک حملات موشکی دوربرد خود را از سر گرفت و در روزهای اخیر حملات هوایی متعددی را به سراسر اوکراین و عمدتا کی‌یف انجام داد. آخرین‌ حمله تنها چند ساعت پس از بازگشت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، از سفر چند روزه اروپایی بود که هدفش تامین تسلیحات جدید برای تدارک ضدحمله گسترده علیه روسیه اعلام شده است. زلنسکی در این سفر دستاورد مهمی داشت و توانست موافقت رهبران اروپایی را در حمایت نظامی بیشتر از اوکراین برای مقابله با روسیه جلب کند.

حملات سنگین روسیه به اوکراین در آستانه نشست شورای اروپا در ایسنلد انجام می‌گیرد. رهبران اروپا امروز و فردا ( سه‌شنبه و چهارشنبه، ۱۶ و ۱۷ مه) برای نخستین بار پس از سال‌ها در نشست شورای اروپا گرد هم می‌آیند. نشستی دو روزه در ریکیاویک، پایتخت ایسلند که در آن درباره جنگ در اوکراین بحث و تبادل نظر خواهد شد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، از جمله رهبرانی‌اند که در این نشست شرکت می‌کنند. اورسولا فون‌ در‌لاین، رئیس کمیسیون اروپا، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا و برخی مقام‌های سازمان ملل نیز به جمع می‌پیوندند.

بیشتر از جهان