واشنگتن‌پست پیشنهاد کمک رهبر واگنر به مقام‌های اوکراین را فاش کرد

بر اساس اسناد درزکرده پنتاگون، پریگوژین به کی‌یف پیشنهاد داده است که در ازای خروج سربازان اوکراین از منطقه، مواضع نیروهای روسی را به سرویس اطلاعاتی اوکراین لو دهد

یوگنی پریگوژین، رهبر مزدوران جنگی واگنر، در مکانی نامعلوم، سوم مارس ۲۰۲۳ــ AFP

روزنامه واشنگتن‌پست روز یکشنبه با استناد به اسناد درزکرده پنتاگون، نوشت که یوگنی پریگوژین، رهبر نیروهای مزدور واگنر، به دولت اوکراین پیشنهاد داده است که در ازای همکاری با گروه او موقعیت نیروهای روسیه را به آنان لو دهد.

سربازان واگنر از ماه‌ها پیش در خط مقدم ماشین جنگی روسیه برای تصرف شهر باخموت به‌شدت تحت فشار بوده‌اند.

به گزارش واشنگتن‌پست، پریگوژین ماه ژانویه به کی‌یف پیشنهاد داده است که در ازای شکستن حلقه محاصره و خروج سربازان اوکراین از منطقه، به اوکراین کمک می‌کند و مواضع نیروهای روسی را به سرویس اطلاعاتی این کشور لو می‌دهد. گفته می‌شود مقام‌های اوکراین به دلیل بی‌اعتمادی به رهبر واگنر، این پیشنهاد را رد کرده‌اند.

در سند فاش‌شده پنتاگون مشخص نیست پریگوژین افشای کدام مواضع نیروهای روسی را پیشنهاد داده است.

سخنگوی کاخ سفید از اظهارنظر درباره تازه‌ترین خبرهای مرتبط با اسناد محرمانه درزکرده به رسانه‌های اجتماعی خودداری کرد.

پیش‌تر یوگنی پریگوژین، متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به‌صراحت تهدید کرده بود که در صورت به‌موقع نرسیدن مهمات و تسلیحات موردنیاز، مزدوران خود را از منطقه اطراف باخموت، جایی که خط مقدم حمله روسیه محسوب می‌شود، عقب خواهد کشید.

او هفته گذشته گفت که نیروهایش تنها ۱۰ درصد از گلوله‌های موردنیاز خود را دریافت کرده‌اند.

با انتشار قطره‌چکانی اسناد فاش‌شده پنتاگون، از اقدام‌های تدارکاتی ضدحمله اوکراین به نیروهای روسیه نیز جزئیات بیشتری آشکار شده است. بر این اساس، ولودیمیر زلنسکی در ماه ژانویه برای انتقال نیروهای زمینی به خاک روسیه و حمله به شهرهای مرزی روسیه طرحی پیشنهاد کرده است.

گمانه‌زنی‌ها پیش‌ از این هم این حاکی از آن بود که اوکراین احتمالا به دنبال تصرف مناطقی در روسیه است تا از آن به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی در مذاکرات احتمالی صلح استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که رئیس‌جمهوری اوکراین هفته گذشته در نشست خبری با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در برلین هدف کی‌یف را «آزادسازی مناطقی» اعلام کرد که مرزهایشان از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است. او همچنین افزود: «ما به خاک روسیه حمله نمی‌کنیم. ما به دنبال آزادسازی اراضی مشروع خودمان‌ایم. ما نه زمانش را داریم و نه قدرت حمله به روسیه را.»

در بخش دیگری از این اسناد آمده که زلنسکی در دیدار ماه فوریه با یولیا سویدنکو، معاون نخست‌وزیر و وزیر توسعه و تجارت، درباره منفجر کردن خط لوله دروژبا صحبت کرده است. دروژبا بزرگ‌ترین خط لوله انتقال نفت خام جهان به طول چهار هزار کیلومتر است که با گذر از اوکراین، بلاروس، لهستان، مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک و آلمان تمامی اروپای شرقی را پوشش می‌دهد.

بر اساس این سند، زلنسکی تاکید کرده که اوکراین باید این خط لوله را منفجر کند تا صنایع ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، که به‌شدت بر نفت روسیه متکی است، نابود شود.

رئیس‌جمهوری اوکراین این ادعاها را رد کرد، اما از حق کشورش برای استفاده از تاکتیک‌های غیر‌متعارف در دفاع از خود تاکید کرد. ولودیمیر زلنسکی گفت که اوکراین جایی را اشغال نکرده، بلکه برعکس است. او با اشاره به «وجود این همه کشته و شکنجه شدن مردم اوکراین»، اطمینان داد که برای دفاع از کشور «باید از هر ترفندی استفاده کرد».

بیشتر از جهان