سفر زلنسکی به بریتانیا؛ لندن تسلیحات نظامی بیشتری به اوکراین می‌فرستد

بریتانیا صدها موشک و پهپاد تهاجمی دیگر به اوکراین تحویل خواهد داد

دیدار ریشی سوناک و ولودیمیر زلنسکی در اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر بریتانیا (۱۵ مه ۲۰۲۳) - AFP

همزمان با دیدار زلنسکی از بریتانیا، لندن به اوکراین اطمینان داد موشک‌ها و پهپادهای بیشتری در راه است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در ادامه سفر اروپایی خود روز دوشنبه، ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) وارد بریتانیا شد. همزمان با این سفر، لندن، متحد کی‌یف وعده داد که صدها موشک و پهپاد دیگر به اوکراین خواهد فرستاد تا با تغییر روند جنگ، آنطور که زلنسکی انتظار دارد نیروهای روسیه تا پایان سال جاری ناگزیر به ترک خاک اوکراین شوند.

در دومین سفر زلنسکی به بریتانیا از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در چکرز، اقامتگاه رسمی خود در نزدیکی السبورو در شمال غربی لندن از او استقبال کرد.

زلنسکی با تقدیر از حمایت بریتانیا از کی‌یف، تاکید کرد که جنگ نه تنها برای اوکراین، بلکه برای کل اروپا یک «مساله امنیتی» است.

بریتانیا چهارمین کشور اروپایی است که رئیس‌جمهوری اوکراین در چند روز گذشته از آن دیدار می‌کند. او در دور سفر خود به اروپا به دنبال کمک‌های نظامی بیشتری است تا بتواند کارآمدی ضدحمله‌ای را که هدفش بیرون راندن قطعی نیروهای روسیه و پس‌گرفتن سرزمین‌های تصرف شده است، تضمین کند.

پیش از بریتانیا، رهبر اوکراین پس از سفرهای خود به آلمان و ایتالیا، عصر یکشنبه وارد پاریس شد تا برای حدود سه ساعت در کاخ الیزه با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کند. دیداری که خبرش تا اندکی قبل از ورود رهبر اوکراین به پاریس مخفی مانده بود.

زلنسکی همزمان با دیدار از بریتانیا، در کانال رسمی تلگرام خود، با اشاره به «پیشتازی بریتانیا در زمینه تقویت توانایی‌های زمینی و هوایی اوکراین»، بر ادامه این همکاری تاکید کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، بریتانیا با ارسال موشک‌های کوتاه‌برد و تانک‌های چلنجر به کی‌یف و آموزش ۱۵ هزار سرباز اوکراینی در خاک بریتانیا، به یکی از متحدان نظامی اصلی اوکراین تبدیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته بریتانیا از ارسال موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» به اوکراین خبر داد. به‌گفته بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، این موشک‌ها با بُرد بیش از ۲۵۰ کیلومتر «بهترین فرصت» برای نیروهای اوکراینی محسوب می‌شود تا بتوانند پاسخ «وحشی‌گری روس‌ها» را بدهند.

علاوه بر این و آنطور که رئیس‌جمهوری اوکراین انتظار داشت، بریتانیا تصمیم دارد صدها موشک دیگر و پهپادهای تهاجمی با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر به اوکراین تحویل دهد.

در همین ارتباط، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا این مقطع از مقاومت اوکراین در برابر تهاجم خودخواسته روسیه را «حیاتی» خواند و بر ضرورت «حمایت مستمر جامعه بین‌المللی» از اوکراین در برابر رگبار بی‌امان حملات روسیه که از بیش از یک سال پیش تاکنون ادامه دارد، تاکید کرد.

آسوشیتدپرس به نقل از دفتر نخست‌وزیری بریتانیا نوشت که ریشی سوناک متحدان خود را تحت فشار قرار خواهد داد تا در نشست آخر این هفته سران گروه هفت در ژاپن حمایت بیشتری از اوکراین کنند.

در ادامه کمک‌های نظامی اروپا به اوکراین، کاخ الیزه اعلام کرد که فرانسه ده‌ها تانک سبک و خودروی زرهی را «در هفته‌های آینده» راهی اوکراین می‌کند. علاوه بر این، قرار است فرانسه سامانه دفاع هوایی اوکراین را تقویت کند. جزئیات کمک نظامی فرانسه به کی‌یف اعلام نشده است.

همچنین قرار است نزدیک به دو هزار سرباز اوکراینی در فرانسه آموزش ببینند. در چارچوب تلاش گسترده‌تر اروپا برای حمایت نظامی از اوکراین، حدود چهار هزار سرباز دیگر در لهستان آموزش می‌بینند تا قوای نظامی اوکراین را در مقابله با روسیه تقویت کنند.

پیش از این، پاریس مجموعه‌ای از تسلیحات از جمله سامانه دفاع هوایی، تانک‌های سبک، هویتزر و سایر تسلیحات و تجهیزات و سوخت در اختیار اوکراین قرار داد.

همزمان با دیدار زلنسکی از اروپا، روسیه حملات پهپادی و موشکی خود را به سراسر اوکراین افزایش داده است. تنها در روز یکشنبه ۱۰۹ انفجار مرتبط با حملات روسیه گزارش شده است.

بیشتر از جهان