هم‌زمان با اعلام کمک آلمان به اوکراین؛ زلنسکی وارد ایتالیا شد

رئیس‌جمهوری اوکراین قرار است در این سفر علاوه بر دیدار با مقام‌های سیاسی ایتالیا پاپ را نیز ملاقات کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در کنار جورجیا ملونی،  نخست‌وزیر ایتالیا، رم، ۱۳ مه ۲۰۲۳ ـ AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز شنبه ۱۳ مه (۲۲ اردیبهشت)، وارد شهر رم شد تا با پاپ فرانسیس و رهبران ایتالیا دیدار کند.

برنامه دقیق زلنسکی در سفر به ایتالیا به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی به‌طور عمومی اعلام نشده و واتیکان تنها کمی قبل از ورود رئیس‌جمهوری اوکراین به رم، دیدار او با پاپ را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴، ورود زلنسکی به ایتالیا هم‌زمان با آن است که وزارت دفاع آلمان اعلام کرد که این کشور در حال آماده‌سازی یک بسته تسلیحاتی جدید برای اوکراین به ارزش ۲.۷ میلیارد یورو است که بنا بر گزارش‌ها، بزرگ‌ترین بسته سلاح برای این کشور از زمان حمله روسیه در سال گذشته است. این تسلیحات شامل تانک‌ها، خودروهای زرهی و سیستم‌های دفاع هوایی خواهد بود. آلمان سال گذشته نیز کمک نظامی به ارزش دو میلیارد یورو را به اوکراین ارائه کرده بود.

هم‌زمان با این تحولات، مسکو روز شنبه ادعا کرد که کی‌یف با استفاده از موشک‌های دوربرد بریتانیا، مکان‌های غیرنظامی در شهر لوگانسک را مورد هدف قرار داده و شش کودک را زخمی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شامگاه جمعه نیروهای مسلح اوکراین به دو مجتمع غیرنظامی حمله کردند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «موشک‌های هوا به هوای «سایه طوفان» که از طرف بریتانیا به کی‌یف ارسال شده، با وجود تاکید لندن مبنی بر استفاده نکردن علیه اهداف غیرنظامی، برای چنین حمله‌هایی مورد استفاده قرار گرفتند و به ساختمان‌های مسکونی آسیب زدند.»

در سوی دیگر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید به تامین مهمات به اوکراین سرعت ببخشد، زیرا نیروهای این کشور تنها در منطقه باخموت هر روز به یک هزار گلوله توپ نیاز دارند.

 بورل افزود که دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در نشستی در استکهلم به همتایان اروپایی‌اش گفت که کی‌یف برای دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه به حمایت بیشتری نیاز دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران افزود که کشورهای عضو این اتحادیه باید ذخایر تسلیحاتی خود را بررسی کنند و بر چالش‌های موجود برای تسریع در عرضه مهمات به اوکراین غلبه کنند.

بر اساس برآوردها، با گذشت یک سال از شروع تهاجم روسیه به اوکراین، کی‌یف روزانه به‌طور متوسط شش تا هفت هزار گلوله توپخانه شلیک می‌کند. این تعداد حدود یک‌سوم کل گلوله‌هایی است که طرف مقابل شلیک می‌کند.

 در همین حال، اوکراین می‌گوید در امتداد بخش‌هایی از جبهه باخموت، پیشرفت‌هایی حاصل شده است. الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین، روز شنبه در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد: «سربازان ما در برخی از مناطق جبهه دارند به جلو حرکت می‌کنند و دشمن تجهیزات و نیروی انسانی خود را از دست می‌دهد.»

وزارت دفاع بریتانیا نیز در به‌روزرسانی اطلاعاتی خود در روز شنبه اعلام کرد که نیروهای روسی احتمالا در چهار روز گذشته از مواضع خود در جناح جنوبی عملیات باخموت عقب‌نشینی کرده‌اند.

موفقیت‌های اوکراین در جبهه جنگ پس از آن است که وزارت دفاع ایالات متحده سامانه دفاع هوایی پاتریوت را برای تقویت توان دفاعی در برابر حمله‌های هوایی روسیه در اختیار این کشور قرار داده است.

به‌گفته وزیر خارجه اوکراین، این کشور برای اولین ‌بار در اوت سال ۲۰۲۱، یعنی پنج ماه قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه به این کشور، خواهان دریافت سامانه پاتریوت شده بود؛ اما بنابر گفته او، دریافت این سامانه دفاع هوایی و موشک‌های پاتریوت برای ارتش اوکراین مثل «رویا» بود و «ناممکن» به‌نظر می‌رسید.

به‌ گفته رئیس‌‌جمهوری اوکراین، پرتابگرها و موشک‌های آمریکایی پاتریوت توان دفاعی این کشور را در برابر روسیه به‌طور قابل توجهی تقویت می‌کنند. با این‌ حال، به ‌گفته کارشناسان نظامی، بهای بالای موشک‌های پاتریوت موجب می‌شود که فرماندهان نظامی اوکراین در استفاده از این موشک‌های گران‌قیمت محتاط شوند.

بیشتر از جهان