تقویت توپخانه اوکراین در کانون مذاکرات دو روزه رهبران اتحادیه اروپا

رهبران اتحادیه اروپا در این نشست همچنین در‌مورد امکان اضافه کردن ۳.۵ میلیارد یورو به صندوق تسهیلات صلح اروپا گفت‌وگو می‌کنند

نیروهای نظامی اوکراین آماده شلیک خمپاره به سمت یک موضع نظامی روسیه هستند- REUTERS/Alex Babenko

رهبران اتحادیه اروپا به‌دنبال رسیدن به توافقی‌اند که امکان ارسال یک‌‌میلیون گلوله توپخانه را ظرف یک سال آینده به اوکراین فراهم کند. هدف از این کمک نظامی به کی‌یف، تقویت توان دفاعی این کشور در مقابله با نیروهای «متجاوز» روسیه در خاک اوکراین عنوان شده است.

رهبران اتحادیه اروپا در نشست روز پنجشنبه در بروکسل بر سر تقویت توپخانه اوکراین تصمیم نهایی می‌گیرند.

در این نشست که با حضور آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، برگزار می‌شود، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز به شکل ویدیویی شرکت می‌کند.

ماه گذشته کاجالا کالاس، نخست‌وزیر استونی، پیشنهاد اولیه ارسال یک‌میلیون گلوله توپخانه به اوکراین را ارائه کرد. وزیران خارجه و دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا اوایل هفته جاری موافقت اولیه خود را با این پیشنهاد اعلام کردند.

مجارستان که در مورد تهاجم روسیه به اوکراین موضعی مبهم اتخاذ کرده است، می‌گوید که در تامین مهمات به اوکراین شرکت نمی‌کند. در همین حال این کشور اعلام کرده است که قصد ندارد با وتو کردن این توافق، مانع از تصمیم سایر اعضا شود.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، ماه گذشته با انتقاد از اتحادیه اروپا، این اتحادیه را متهم کرد که با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین، به طولانی شدن جنگ دامن می‌زند، درحالی‌که اتحادیه اروپا می‌توانست در مسیر مذاکره با مسکو برای صلح گام بردارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم موافقت خود را با پیشنهاد کمک یک میلیارد یورویی به اعضا اعلام کرده است. کمکی که هدف آن تشویق کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تامین گلوله‌های توپخانه اوکراین از زرادخانه‌های خود و نیز ارائه سفارش به صنایع مرتبط عنوان شده است.

علاوه براین، قرار است آژانس دفاعی اروپا یا دست‌کم سه کشور عضو یک میلیارد یورو برای پیگیری سریع سفارش‌های جدید و تشویق کشورها به همکاری در این زمینه تخصیص دهند.

بر اساس برآوردها، با گذشت یک سال از شروع تهاجم روسیه به اوکراین، کی‌یف روزانه به‌طور متوسط شش تا هفت هزار گلوله توپخانه شلیک می‌کند. این تعداد حدود یک‌سوم کل گلوله‌هایی است که طرف مقابل شلیک می‌کند.

رهبران اتحادیه اروپا در این نشست دو‌روزه همچنین در‌مورد امکان اضافه کردن ۳.۵ میلیارد یورو به صندوق تسهیلات صلح اروپا گفت‌وگو می‌کنند. این صندوق برای جبران هزینه‌های آن دسته از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که تسلیحات، مهمات و کمک‌های نظامی در اختیار اوکراین قرار می‌دهند تعیین شده است.