نشریه «لانگ‌وار ژورنال»: طالبان افغانستان را به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل می‌کنند

بر اساس آنچه در این نشریه آمده است شماری از رهبران گروه تروریستی بین‌المللی از جمله اعضای شورای مرکزی القاعده اکنون در افغانستان پناه گرفته‌اند

بر اساس مطلبی که در نشریه «لانگ‌وار ژورنال» آمده است عبدالله حق‌الترکستانی رهبر جنبش اسلامی ترکستان شرقی در شمال افغانستان به‌سر می‌برد - Long War Journal

نشریه «لانگ‌وار ژورنال» در مطلبی نوشت که طالبان برخلاف وعده‌‌هایشان که به تروریست‌ها اجازه استفاده از خاک افغانستان را نمی‌دهند، افغانستان را به میدان تهدید جهان تبدیل می‌کنند.

این نشریه با انتشار مطلبی در روز پنجشنبه، ۲۱ اردیبهشت (۱۱ مه) نوشت که شماری از رهبران گروه‌های تروریستی بین‌المللی از جمله اعضای شورای مرکز القاعده اکنون در افغانستان پناه گرفته‌اند. در این مطلب با اشاره به توافق‌نامه اخیر طالبان با چین که در نشست سه‌جانبه اسلام‌آباد به امضا رسیده، آمده است که این یک «وعده دروغین» است و این گروه چنین وعده‌هایی را پیش از حمله ۱۱ سپتامبر نیز داده بود.

وزارت خارجه چین اعلام کرد که طالبان برای اولین بار «به صورت مکتوب» متعهد شده‌اند که فعالیت‌های «گروه‌های تروریستی مانند جنبش اسلامی ترکستان شرقی» را در خاک افغانستان تحمل نخواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت (۱۰ مه)، در مورد نشست سه‌جانبه وزیران خارجه چین و پاکستان به امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان در اسلام‌آباد، گفت: «چین امیدوار است دولت موقت افغانستان (حکومت طالبان) با اقدام‌های ملموس اعتماد بین‌المللی را کسب کند.»

او افزود: «سه طرف بیانیه مشترکی صادر کردند و در مورد همکاری نزدیک‌تر در حوزه‌های سیاسی، توسعه و امنیتی و در مورد راه‌های همکاری به توافق رسیدند. این اولین سند چندجانبه‌ای است که دولت موقت افغانستان در آن مشارکت داشته و اولین تعهد مکتوب طالبان افغانستان در مورد تحمل نکردن اقدام‌های تروریستی و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی مانند جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM) است که برای توسعه روابط چین و افغانستان و همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.»

جنبش اسلامی ترکستان شرقی یک سازمان بنیادگرای اسلامی است که غالبا به دست شهروندان ایغور در غرب چین تاسیس شده است و چین از حضور و فعالیت افراد این گروه در افغانستان تحت کنترل طالبان به‌شدت نگران است. 

با این حال، «لانگ‌وار ژورنال» تاکید کرد که خوش‌بینی و اعتماد چین به طالبان برای مهار حزب اسلامی ترکستان شرقی (ETIM)، که به حزب اسلامی ترکستان نیز معروف است، نابجا است، چون طالبان در گذشته بارها خلاف وعده‌هایشان عمل کردند. 

این نشریه تاکید کرد: «اکنون افغانستان بیشتر از هر زمان دیگری محیط مناسبی برای حمایت از القاعده و سایر گروه‌های تروریستی متحد آن است. عبدالله حق‌الترکستانی، رهبر حزب اسلامی ترکستان و یکی از اعضای شورای مرکزی القاعده، اکنون در افغانستان به‌سر می‌برد.»

عبدالله حق‌الترکستانی در ماه مه ۲۰۲۲، آشکارا «پیروزی طالبان» بر دولت افغانستان و ایالات متحده را در مراسمی به مناسبت عید در شمال افغانستان جشن گرفت.

از سویی دیگر، این نشریه به وعده ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در هفتم جولای ۲۰۲۲ اشاره کرد که گفته بود: «طالبان به همسایگان، منطقه و جهان اطمینان می‌دهد که اجازه نخواهند داد کسی از خاک افغانستان برای تهدید امنیت سایر کشورها استفاده کند». به گفته‌ «لانگ‌وار ژورنال»، در کمتر از سه هفته بعد از این وعده رهبر طالبان، ایالات متحده ایمن الظواهری، رهبر القاعده، را طی یک حمله با هواپیمای بدون سرنشین در کابل، پایتخت افغانستان، کشت.

بر اساس آنچه در این نشریه آمده است سابقه این وعده‌های توخالی طالبان به قبل از یازدهم سپتامبر بر می‌گردد. در این مطلب آمده است که طالبان در آوریل ۱۹۹۸ به یک دیپلمات آمریکایی گفته بود که نمی‌داند اسامه بن لادن کجا است، اما وعده دادند که او تهدیدی برای ایالات متحده نیست.