تولد نخستین نوزاد با سه والد به کمک روش باروری آزمایشگاهی

دی‌ان‌ای هسته‌ای، که ویژگی‌های مهم مانند شخصیت و رنگ چشم را مشخص می‌کند از مادر و پدر به نوزاد داده شد؛ همچنین میزان کمی از دی‌ان‌ای میتوکندریایی از یک «والد سوم» به نوزاد منتقل شد

این درمان به منظور جلوگیری از انتقال ژن‌های معیوب به نسل‌های آینده طراحی شده است-Newcastle University

اسکای نیوز در گزارشی از تولد نخستین نوزاد با سه والد ژنتیکی در بریتانیا خبر داد. این روش با هدف جلوگیری از انتقال ژن‌های معیوب در میتوکندری مادر به نوزاد انجام می‌شود و شامل بارور کردن آزمایشگاهی با استفاده از انتقال دی‌ان‌ای از سه والد ژنتیکی متفاوت است.

این روش که از نقطه نظر پزشکی، «ام‌دی‌تی» به معنای درمان به روش اهدای میتوکندری نام دارد، مانع از انتقال ژن‌های معیوب به نوزاد می‌شود. در جریان این فرایند، دی‌ان‌ای هسته‌ای، که ویژگی‌های مهم مانند شخصیت و رنگ چشم را مشخص می‌کند از مادر و پدر به نوزاد داده شد. همچنین میزان کمی از دی‌ان‌ای میتوکندریایی از یک «والد سوم» به نوزاد منتقل شد.

مرکز باروری نیوکسل پس از آن که نمایندگان مجالس این کشور در سال ۲۰۱۵ بر اساس قانون لقاح انسانی و جنینی به آن رای موافق دادند، نخستین مجوز برای انجام این درمان بحث‌برانگیز را در سال ۲۰۱۷ دریافت کرد.

نهاد نظارتی باروری انسانی و جنینی در بریتانیا (HFEA) اعلام کرد که در نتیجه فرایندهای انتقال میتوکندریایی، کمتر از ۵ مورد تولد حاصل از آن ثبت شده است. در این بیانیه آمده است که ارائه عدد دقیق، ممکن است منجر به افشای هویت افرادی شود که این نهاد، موظف به حفظ اسرار آن‌هاست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گاردین نخستین رسانه‌ای بود که پس از ثبت درخواست دسترسی به اطلاعات آزاد به نهاد نظارتی باروری انسانی و جنینی در بریتانیا، در خصوص یک مورد تولد به روش «ام‌دی‌تی» گزارش داد. در این مقاله آمده که این موضوع که همه‌گیری کرونا موجب منصرف شدن برخی از اهداکنندگان شده قابل درک است و طبیعی است که برخی از زوج‌هایی که به درمان امید داشتند تحت تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته باشند.

در روش درمانی کلینیک نیوکاسل، ماده ژنتیکی که هویت نوزاد را رمزگذاری می‌کند به یک تخمک اهدایی انتقال پیدا می‌کند که دی‌ان‌ای هسته‌ای آن حذف شده است.

این روش، یک جنین حاوی میتوکندری سالم از اهدا کننده و دی‌ان‌ای هسته‌ای از مادر و پدر نوزاد تولید می‌کند.

میتوکندری‌ها تنها در حدود ۰.۱ درصد از دی‌ان‌ای یک فرد را در خود دارند که همیشه از مادر به ارث می‌رسد.

اگر دی‌ان‌ای میتوکندریایی معیوب باشد، ممکن است نتایج فاجعه‌باری به دنبال داشته باشد و به طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مرگبار از جمله مشکلات قلبی، نارسایی کبدی، اختلالات مغزی، کوری و دیستروفی عضلانی بیانجامد.

این گونه بیماری‌های میتوکندریایی غیرقابل درمان‌اند و از هر شش هزار و ۵۰۰ کودک در سراسر جهان یک نفر را مبتلا می‌کنند.

این درمان به منظور جلوگیری از انتقال ژن‌های معیوب به نسل‌های آینده طراحی شده است و از این ظرفیت برخوردار است که چنین بیماری‌های هولناکی را برای همیشه از میان بردارد.

پیتر تامپسون، مدیر اجرایی نهاد نظارتی باروری انسانی و جنینی در بریتانیا می‌گوید که درمان اهدای میتوکندری به خانواده‌های مبتلا به بیماری شدید ارثی میتوکندری امکان می‌دهد که بتوانند فرزند سالمی داشته باشند.

بریتانیا نخستین کشور در جهان محسوب می‌شود که به این روش درمانی یعنی اهدای میتوکندریایی مجوز قانونی اعطا کرده است. به گفته پروفسور تامپسون، این هنوز آغاز راه در روش درمانی اهدای میتوکندریایی است و نهاد نظارتی باروری انسانی و جنینی به بررسی‌ پیشرفت‌های بالینی و علمی در این زمینه ادامه خواهد داد.

نخستین نوزاد در جهان که از دی‌ان‌ای سه والد تشکیل شده بود در سال ۲۰۱۶ به کمک یک تیم تحقیقاتی مستقر در نیویورک در مکزیک متولد شده بود. مادر این نوزاد از اختلالی نورولوژیکی به نام سندرم لی رنج می‌برد که بر سیستم عصبی در حال رشد اثر می‌گذارد.

بیشتر از علوم