پارلمان سوئد: سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است

دولت سوئد ملزم شده تا خواست تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را در سطح اتحادیه اروپا در دستور کار قرار دهد

تظاهرات ایرانیان ساکن سوئد در همبستگی با اعتراض‌های داخل ایران Jonathan NACKSTRAND / AFP  

در نشست روز چهارشنبه کمیته روابط خارجی مجلس سوئد، تمامی احزاب حاضر به طرحی رای دادند که بر اساس آن دولت سوئد ملزم می‌شود با رایزنی با متحدان اروپایی استکهلم، تلاش کند تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا قرار گیرد.

طرح کمیته روابط خارجی مجلس سوئد تنها چند روز بعد از انتشار خبر اعدام حبیب اسیود، شهروند دوتابعیتی ایرانی-سوئدی، تصویب شد.

روز شنبه، ۱۶ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۲، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران حبیب اسیود، شهروند دوتابعیتی ایرانی-سوئدی را، به‌اتهام طراحی و سازمان‌دهی فعالیت‌های تروریستی، از طریق «تشکیل و اداره» گروه «حرکت نضال‌» به دار آویخت.

در متن پیش‌نویس طرحی که هفته پیش در وب‌سایت مجلس سوئد منتشر شد به این نکته اشاره شده است که گفت‌وگو با وزارت خارجه این کشور، برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی، از ماه مارس گذشته شروع شده است.

ربودن و اعدام این شهروندی سوئدی در ایران، در کنار محاکمه و محکومیت حمید نوری، از عوامل کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، در دادگاه کیفری استکهلم، روابط سوئد و جمهوری اسلامی ایران را پرتنش‌تر از قبل کرده است.

بازداشت، محاکمه و صدور حکم اعدام برای احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی-سوئدی، از دیگر موضوع‌هایی است که در سال‌های گذشته بر روابط تهران استکهلم تاثیر گذاشت.

احمدرضا جلالی، هفت سال پیش در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵، به دعوت چند نهاد دانشگاهی دولتی به ایران سفر کرد؛ اما در جریان سفر بازداشت و در «دادگاه انقلاب» تهران به اتهام «فساد فی‌الارض و جاسوسی برای اسرائیل» محاکمه و در نهایت به اعدام محکوم شد.

رای قاطع روز چهارشنبه تمامی احزاب پارلمان سوئد از این جهت اهمیت دارد که سوئد در حال حاضر، و تا ۵۰ روز دیگر، ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد. به این اعتبار، دولت سوئد می‌‌تواند بار دیگر موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را در دستور کار نمایندگان دولت‌های عضو قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌لحاظ حقوقی، تصمیم‌گیری درباره تروریستی اعلام کردن سازمان‌ها و گروه‌های خارجی، بر عهده شورای اروپا و دستگاه‌های دیپلماسی دولت‌های عضو اتحادیه است.

در دی‌ماه گذشته هم نمایندگان پارلمان اروپا، با رأی مثبت ۳۱۳ نماینده، از مجموع ۵۴۵ نماینده حاضر، به شورا اروپا پیشنهاد دادند تا سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به آن مانند سازمان بسیج و سپاه قدس، در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرند.

علاوه بر سوئد، موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران در مجالس قانون‌گذاری برخی دیگر از کشورهای اروپایی مانند هلند، آلمان، بلژیک و ایتالیا، نیز مطرح شده است.

از زمان شروع اعتراض‌های سراسری ضدحکومتی در ایران، بارها فعالان و کنشگران سیاسی و سازمان‌ها و گروه‌‌های حقوق بشری، از مقام‌های دولتی کشورهای غربی خواسته‌اند تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به واسطه نقش مستقیمی که در سرکوب خونین معترضان در ایران و نیز ترور، ربودن و تهدید فعالان ایرانی خارج از کشور داشته است، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

علاوه بر مسائل مرتبط با ایران، همکاری نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ارتش روسیه و آموزش‌‌های نظامی و فراهم کردن پهپادهای انتحاری برای نیروهای روسی در جنگ اوکراین نیز از دیگر موضوع‌های است که فشارها برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی کشورهای اروپایی را تشدید کرده است.