جان سپر جان؛ کارزار مجازی در اعتراض به حکم اعدام احمدرضا جلالی

فرهاد میثمی و هوشنگ رضایی، زندانیان سیاسی، در اعتراض به حکم احمدرضا جلالی اعتصاب غذا کرده‌اند

احمدرضا جلالی سال ۱۳۹۵ با دعوت رسمی دانشگاه‌های شیراز و تهران به ایران آمد؛ اما اندکی قبل از بازگشت، دستگیر و محاکمه شد‌ـ کمیته حقوق بشر ایران

کاربران رسانه‌های اجتماعی با راه‌اندازی کارزاری مجازی با هشتگ جان‌‌ــ سپر‌ــ‌ جان، از زندانیانی که در اعتراض به حکم اعدام احمدرضا جلالی اعتصاب غذا کرده‌اند، حمایت کردند.

احمدرضا جلالی پزشک‌ و پژوهشگری دوتابعیتی است که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد او را به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» اعدام کند. فرهاد میثمی و هوشنگ رضایی هم دو زندانی سیاسی‌اند که در اعتراض به حکم احمدرضا جلالی اعتصاب غذا کرده‌اند.

فرهاد میثمی روز ۱۷ اردیبهشت در زندان رجایی‌شهر کرج، اعتصاب غذای خشک کرد و از نهادهای مدافع حقوق بشر نیز خواست مانع اعدام احمدرضا جلالی شوند. در سومین روز اعتصاب غذای فرهاد میثمی، محمد مقیمی، وکیل او، از به خطر افتادن جان موکلش خبر داد و گفت که فشار خون فرهاد میثمی در روز ۱۹ اردیبهشت، ۸ روی ۵ بوده است.

هوشنگ رضایی نیز که به اتهام عضویت در حزب کومله زندانی است، روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، در نامه‌ای، به روند «شکنجه و اعتراف‌گیری» در زندان‌های ایران اشاره کرد و گفت که در حمایت از احمدرضا جلالی اعتصاب غذا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاربران رسانه‌های اجتماعی شامگاه چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت، در کارزاری مجازی از این دو زندانی سیاسی حمایت کردند و خواستار توقف حکم اعدام احمدرضا جلالی شدند.

هفته گذشته، هم‌زمان با پایان جلسات دادگاه حمید نوری در سوئد، خبرگزاری ایسنا به نقل از «منابع مطلع» اعلام کرد که حکم اعدام احمدرضا جلالی تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ اجرا می‌شود. ناظران می‌گویند جمهوری اسلامی ایران قصد دارد با تهدید اجرای حکم احمدرضا جلالی، جامعه جهانی را برای آزادی حمید نوری تحت‌ فشار بگذارد.

حمید نوری دادیار سابق زندان اوین است که به اتهام دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، دستگیر و محاکمه شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در تماس با همتای سوئدی‌اش، محاکمه حمید نوری را «غیرقانونی» خواند و خواستار آزادی او شد. ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه، نیز روز سه‌شنبه در نشستی مطبوعاتی، احتمال مبادله حمید نوری و احمدرضا جلالی را رد و تصریح کرد که قوه قضاییه حکم اعدام او را اجرا می‌کند.

تصمیم حکومت ایران برای اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی واکنش‌ بسیاری از مقام‌های دولت‌های خارجی و نهادهای حقوق بشری را به دنبال داشت. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده، آن را نمونه «رفتار بی‌شرمانه» حکومت ایران در قبال زندانیان دوتابعیتی خواند و مجمع عمومی روسای مراکز آموزش عالی آلمان هم از رهبر جمهوری اسلامی خواست حکم اعدام احمدرضا جلالی را متوقف کند.

پیش‌تر، سازمان عفو بین‌الملل نیز از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود این پژوهشگر ایرانی‌ـ‌سوئدی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند.

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته، با هدف فشار بر جامعه جهانی، ده‌ها شهروند دوتابعیتی را دستگیر و زندانی کرده است. احمدرضا جلالی در سال ۱۳۹۵ با دعوت رسمی دانشگاه‌های شیراز و تهران به ایران آمد؛ اما اندکی قبل از بازگشت، دستگیر و محاکمه شد. حکومت ایران مدعی است که او اطلاعاتی را در اختیار موساد قرار داده که به «شهادت دانشمندان هسته‌ای» منجر شده است. 

هلاله موسویان، وکیل احمدرضا جلالی، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت، خبر داد که دایره اجرای احکام قوه قضاییه قصد دارد حکم اعدام احمدرضا جلالی را هرچه سریع‌تر اجرا کند.