هشدار وزارت خارجه سوئد برای سفر شهروندانش به ایران

در حال حاضر دو شهروند سوئدی در ایران زندانی‌اند

 وزارت امور خارجه سوئد در این اطلاعیه به شهروندانش توصیه کرد که به دلیل شرایط امنیتی از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند-ATTA KENARE / AFP

وزارت خارجه سوئد طی اطلاعیه‌ای به شهروندانش برای سفر به ایران هشدار داد. وزارت خارجه سوئد در این اطلاعیه به شهروندانش توصیه کرد که به دلیل شرایط امنیتی از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند.

برگزاری دادگاه حمید نوری در سوئد و پیشنهاد گروه دادستانی برای اجرای حکم «حبس ابد» باعث شده است که ملاحظات امنیتی در مورد شهروندان سوئدی در ایران افزایش یابد. حمید نوری در آبان ماه ۱۳۹۸ به علت نقش داشتن در قتل‌عام تابستان ۱۳۶۷ در سوئد بازداشت شد. با توجه به این اتفاق و سابقه جمهوری اسلامی در گروگان‌گیری شهروندان دیگر کشورها، دولت سوئد برای پیشگیری از بازداشت شهروندانش در ایران به امید تبادل با حمید نوری این هشدار را داد. 

در حال حاضر دو شهروند سوئدی در ایران زندانی‌اند و احمدرضا جلالی یکی از آن‌ها است. جلالی، پزشک و پژوهشگر در فروردین ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز به ایران سفر کرد و در اردیبهشت همان سال دستگیر شد. جلالی در زمانی که زندان بود شهروندی سوئد را دریافت کرد.

اتهام او ابتدا «جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم» بود، اما پس از مدتی به اتهام‌های او «محاربه و همکاری با دولت اسرائیل» نیز اضافه شد. عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در آبان ماه ۱۳۹۶ اعلام کرد که جلالی به اعدام محکوم شده است. دولت‌آبادی مدعی شد که جلالی «جلسه‌های متعددی با بیش از هشت افسر اطلاعاتی موساد برگزار کرده و اطلاعات مرتبط با فعالیت سایت‌های نظامی، سازمان انرژی اتمی و بسیاری از اطلاعات حساس دیگر را به ازای دریافت دستمزد و اخذ اقامت کشور سوئد به افسران اطلاعاتی موساد داده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلالی در یک فایل صوتی که در یوتیوب منتشر شد گفت که در زمان حبس انفرادی وادار شد دو بار در برابر دوربین با خواندن بیانیه‌هایی که بازجوها از قبل آماده کرده بودند «اعتراف» کند.

شهروند سوئدی دیگری که در زندان ایران به‌سر می‌برد، حبیب اسیود است. اسیود، رهبر سابق جنبش نضال هم در ۹ آبان ۱۳۹۹ با فریب نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به ترکیه آمد و از آنجا ربوده و به ایران منتقل شد. هدی هواشمی، همسر حبیب اسیود در این مورد خبر داد که وزارت امور خارجه سوئد اطمینان دارد ماموران اطلاعاتی ایران با همکاری ترکیه و از مرز استان آذربایجان غربی او را به ایران برده‌اند. به گفته او حبیب اسیود به‌نوعی مورد تهدید قرار گرفته و مجبور شده است به ترکیه برود.

بعدها یک گروه ۱۱ نفره در ترکیه برای مشارکت در ربودن حبیب اسیود بازداشت شدند. دادگاه‌های حبیب اسیود در حال برگزاری است و نماینده دادستان مسئولیت «کشتارهای دهه ۸۰ و حوادث ۳۱ شهریور سال ۹۷» را متوجه اسیود کرد.

جمهوری اسلامی با ربودن شهروندان کشورهای مختلف به بهانه‌های امنیتی یا مواد مخدر به تبادل زندانیان با پول‌های مسدود شده ایران یا زندانیان نزدیک به جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر اقدام می‌کند.