همه چیز درباره قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا

قطر برای مراسم پنجشنبه برنامه ویژه‌ای تدارک دیده است

بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر - FADEL SENNA / AFP

تیم ملی فوتبال ایران پنجشنبه با تیم‌های هم‌گروه و مسیر احتمالی‌اش در مراحل حذفی جام ملت‌های آسیا آشنا می‌شود. ایران در سید یک این مسابقات قرار دارد و زمستان سال جاری باید در قامت یک مدعی قهرمانی به دوحه سفر کند. قطر، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و عربستان پنج تیم دیگر سید یک‌اند.

جام ملت‌ها در شش گروه چهار تیمی برگزار می‌شود و احتمالا تیم ملی دردسری برای صعود از گروهش نخواهد داشت، ولی امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی، که برای شرکت در مراسم به دوحه سفر کرده، امیدوار است تیمش مسیر آسان‌تری برای صعود به فینال داشته باشد.

ایران در دوره قبلی جام ملت‌ها که در سال ۲۰۱۹ در امارات برگزار شد، با هدایت کارلوس کی‌روش به نیمه‌نهایی رسید. ایران سابقه سه دوره قهرمانی آسیا دارد که آخرین آن به سال ۱۹۷۶ برمی‌گردد. بهترین عملکرد تیم ملی در ۴۷ سال گذشته صعود به نیمه‌نهایی بوده و در حدود نیم قرن اخیر نتوانسته حضور در فینال را تجربه کند. رشد فوتبال ایران در ساختار دولتی حاکم بر باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال همواره با چالش‌هایی در کیفیت مدیریت مواجه بوده است.

مراسم قرعه‌کشی این مسابقات ۲۱ اردیبهشت در دوحه برگزار می‌شود و جزئیاتی از این مراسم منتشر شده است. به گزارش روزنامه‌ قطری «گلف تایمز»، قرعه‌کشی در سالن «کاتارا اوپرا» برگزار می‌شود که سالن مشهوری برای میزبانی از برنامه‌های موسیقی است. معماری این سالن ترکیب پیچیده‌ای از عناصر مدرن و سنتی است که برنامه‌های ارکستر فیلارمونیک قطر و همچنین کنسرت‌های خوانندگان بین‌المللی در آن برگزار می‌شود.

مراسم ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت قطر شروع خواهد شد و از کانال یوتیوب و صفحه فیسبوک کنفدراسیون فوتبال آسیا به طور زنده پخش می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعدادی از ستارگان فعلی و قبلی فوتبال آسیا در مراسم قرعه‌کشی حاضر خواهند بود. حسن هیدوس که در دوره قبلی کاپیتان تیم ملی قطر بود، سرور جبارف، هافبک سابق تیم ملی ازبکستان و باشگاه استقلال که دو بار مرد سال آسیا شده است، پارک جی سونگ، ستاره سابق تیم ملی کره جنوبی و منچستریونایتد، و تیم کیهیل، مهاجم سابق تیم ملی استرالیا و اورتون، مهم‌ترین مهمانان این مراسم‌اند.

قطر پیش از این ۲ بار در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۱۱ هم میزبان جام ملت‌های آسیا بوده و با ۳ میزبانی رکورددار خواهد شد، در حالی که ایران، تایلند و امارات هرکدام دو بار میزبان مهم‌ترین تورنمنت فوتبال قاره بوده‌اند. مسابقات این دوره قرار بود در چین برگزار شود، ولی به دلیل سیاست «کووید صفر» و انصراف این کشور، میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ جایگزین شد. ایران از شرایط برگزاری چنین مسابقاتی بسیار دور است، اما فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان هربار ادعاهایی درباره میزبانی جام ملت‌های آسیا مطرح می‌کنند، ادعاهایی که هیچ نسبتی با واقعیت جاری در تشکیلات ورزش ایران ندارد.

ایران و کره جنوبی برای پانزدهمین بار در جام ملت‌های آسیا حاضر می‌شوند و در این زمینه رکوددارند. ایران همچنین با ۶۸ بازی رکورددار بیشترین مسابقه در این تورنمنت است. رکورد بیشترین قهرمانی در اختیار ژاپن است که چهار بار فاتح این مسابقات شده و بعد از این تیم، ایران و عربستان هر کدام ۳ بار قهرمان این مسابقات شده‌اند. در میان ۲۴ تیم حاضر در این دوره، تاجیکستان تنها تیمی است که پیش از این در جام ملت‌ها بازی نکرده است.

تیم ملی ایران با مربیگری امیر قلعه‌نویی کار دشواری برای رسیدن به فینال دارد و کمتر هواداری در فوتبال ایران شانس زیادی برای قهرمانی ایران قائل است.

فوتبال ایران در سالیان اخیر در برگزاری بازی‌های تدارکاتی مناسب و برگزاری اردوهای باکیفیت ناکام بوده است. پیش از یک تورنمنت مهم مثل جام ملت‌ها آماده کردن تیم با بازی تدارکاتی و اردو بسیار سرنوشت‌ساز است. روابط ضعیف و مخدوش بین‌المللی کار را برای فدراسیون فوتبال سخت می‌کند.

بیشتر از فوتبال