نتانیاهو: ارتش اسرائیل باید برای یک کارزار چند جبهه‌ای در مقابل جمهوری اسلامی آماده شود

نخست‌وزیر اسرائیل خطاب به افسران ارشد دفاعی سابق این کشور گفت: «روشن است که ۹۵ درصد مشکلات امنیتی اسرائیل از جمهوری اسلامی ایران سرچشمه می‌گیرد»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در اورشلیم، هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ـ RONEN ZVULUNPOOL / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه نهم ماه مه (۱۹ اردیبهشت)، پس از آغاز عملیات سپر و پیکان گفت که اسرائیل آماده است در صورت لزوم، در جبهه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران بجنگد. نتانیاهو در یک کنفرانس با حضور افسران ارشد دفاعی سابق اسرائیل گفت: «روشن است که ۹۵ درصد مشکلات امنیتی اسرائیل از جمهوری اسلامی ایران سرچشمه می‌گیرد.»

او خطاب به افسران هشدار داد: «ما هم‌اکنون با ایرانی مواجه‌ایم که تلاش می‌کند یک جبهه‌ چندجانبه علیه ما ایجاد کند.» او افزود: «دستور من به ارتش و نهادهای امنیتی اسرائیل این است که برای یک کارزار چندجبهه‌ای آماده شوند و اگر لازم باشد، می‌توانیم این کار را انجام دهیم.» نتانیاهو همچنین تاکید کرد که اسرائیل هر کاری که بتواند برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد و سعی خواهد کرد مانع از «ایجاد جبهه‌های تروریستی در اطراف اسرائیل» شود.

به گزارش اورشلیم پست، کابینه امنیتی اسرائیل قرار بود عصر سه‌شنبه تشکیل جلسه دهد، اما نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، قبل از آغاز عملیات، کابینه را تشکیل ندادند. آن‌ها اجازه این اقدام را از گالی بهاراو میارا، دادستان کل اسرائیل، گرفتند.

بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت اندکی پس از آنکه جهاد اسلامی هفته گذشته ۱۰۲ راکت به سوی اسرائیل شلیک کرد، تصمیم گرفتند این عملیات را انجام دهند. آن‌ها در ابتدا قصد داشتند روز جمعه این گروه را هدف قرار دهند، اما به دلایل فنی این عملیات انجام نشد.

گروه کوچکی که تصمیم به انجام این عملیات گرفت، شامل ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، نبود. او جلسه این هفته کابینه را تحریم کرد و اعضای جناح او در جلسات کنست و رای‌گیری در اعتراض به پاسخ ندادن اسرائیل به راکت‌های شلیک‌شده از غزه شرکت نکردند. بن گویر روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: «وقت آن رسیده است!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، نیز صبح سه‌شنبه پس از ورود به هند برای دیدارهای دیپلماتیک از این عملیات مطلع شد. او تصمیم گرفت سفر خود به دهلی را کوتاه کند و پس از دیدار با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، به اسرائیل بازگشت.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارشی به‌نقل از بیانیه وزارت خارجه اسرائیل نوشت که وزرای خارجه اسرائیل و ایالات متحده درباره «اقدام‌های بیشتر» با هدف «عادی‌سازی» روابط اسرائیل با کشورهای منطقه خاورمیانه، بر اساس پیمان صلح ابراهیم، صحبت کردند. از دیگر محورهای این گفت‌وگو، ادامه تلاش‌ها برای ثبات در منطقه عنوان شده است.

یک منبع دیپلماتیک ارشد اسرائیل که اجازه صحبت از طرف دولت را داشت، گفت که تروریست‌های ارشد جهاد اسلامی در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌های تروریستی بیشتر علیه اسرائیل‌اند. این دیپلمات مطلع گفت: «اسرائیل در گذشته روشن کرده و بار دیگر روشن می‌کند که هر حمله تروریستی علیه ما بخشیده نخواهد شد.» او افزود: «ما از شهروندان اسرائیل در همه جا و با تمام قوا محافظت خواهیم کرد.»

بیانیه‌های اسرائیل در مورد چنین عملیاتی معمولا نشان می‌دهد که اسرائیل، حماس را مسئول آنچه که در غزه اتفاق می‌افتد می‌داند، اما این بار، این دیپلمات مطلع تنها به جهاد اسلامی اشاره کرد. ممکن است او تلاش می‌کند تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کند.

بیشتر از جهان