نامه ده‌ها دیپلمات آمریکایی به بایدن؛ دیپلماسی با جمهوری اسلامی را متوقف کن

دیپلمات‌ها می‌گویند بایدن به جمهوری اسلامی ایران باج می‌دهد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا-REUTERS

ده‌ها دیپلمات آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده از او خواستند دیپلماسی با جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند و به فشار حداکثری روی بیاورد که تنها راه برای حفاظت از مردم آمریکا، ایران، منطقه و جهان در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی است.

درخواست دیپلمات‌های آمریکایی در پنجمین سالگرد خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مطرح شده است.

این نامه می‌گوید که استراتژی کنونی بایدن مبنی بر لغو تحریم‌ها در مقابل تغییر رفتار جمهوری اسلامی خطرناک است چرا که این رویکرد نه برمبنای اهرم آمریکا که بر اساس مزیت‌هایی برای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش فاکس‌نیوز در نامه این گروه از دیپلمات‌ها آمده است: «امروز برای شما نامه می‌نویسیم تا شما و تیم‌تان را به توقف همه اشکال دیپلماسی در مقابل جمهوری اسلامی ایران و در پیش گرفتن رویکرد فشار حداکثری تشویق کنیم. این استراتژی تنها راه موثر برای حفاظت از مردم آمریکا، مردم ایران و دیگران در منطقه و جهان از تهدید‌های جمهوری اسلامی است.»

در ادامه این نامه آمده است: «ایالات‌متحده نباید هیچ‌گاه با امتیازها پای میز مذاکره‌ای بنشیند که طرف آن دشمنی است که برای چهار دهه ایالات‌متحده را با حرف و عمل تهدید کرده است. رویکرد پیشنهاد لغو تحریم و اعتماد به این رژیم با سابقه‌ای که از دروغ‌گویی درباره برنامه‌های هسته‌ای دارد، به‌طور کلی مردود است.»

امضا‌کنندگان این نامه شامل سفرای سابق آمریکا در کشورها و سازما‌ن‌های بین‌المللی‌اند و چند عضو سابق کنگره نیز آن را امضا کرده‌اند.

دولت بایدن کار خود را با تلاش برای بازگشت به برجام آغاز کرده است و بارها حتی در شرایطی که خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در جریان بود، بر ادامه دیپلماسی با جمهوری اسلامی تاکید کرده است.

هرچند در زمان خیزش سراسری مقامات دولت بایدن ضمن تاکید بر دیپلماسی ادعا می‌کردند که احیای برجام در دستور کار نیست، نشانه‌ها حاکی از آن است که لابی گروه‌های حامی جمهوری اسلامی در واشینگتن و حتی مقامات دولت بایدن و نظریه‌پردازان نزدیک به آنها برای احیای توافق با جمهوری اسلامی ادامه دارد.