هشدار پومپئو به ایران: واکنش ما به آسیب دیدن نیروهای آمریکایی قاطع است

وزیر دفاع آمریکا: رفتار بد ایران را تحمل نخواهیم کرد

مایک پومپئو در کنفرانس خبری در واشینگتن/ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با طرح این ادعا که ایران در حمله‌های راکتی هفته گذشته به پایگاه نظامی عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد نقش داشته، هشدار داد که دولت ترامپ در صورت آسیب دیدن نیروهای آمریکایی یا متحدان آمریکا با شدت عمل واکنش نشان خواهد داد.

پومپئو در حالی به تهران هشدار داده که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز در هشداری مشابه مدعی شده که رفتارهای بد تهران تحمل نخواهد شد.

او در شورای روابط خارجی آمریکا گفت، ایالات متحده در برابر اقدامات ایران در حال تقویت همکاری‌های خود با متحدان‌اش است.

حمله‌های راکتی هفته گذشته به پایگاه آموزش نیروهای امنیتی و ضد تروریسم در بغداد که نیروهای آمریکایی هم در آن حضور دارند، کشته‌ای برجا نگذاشت اما چند عراقی را زخمی کرد.

این حمله‌ها در شرایطی انجام شده که در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی در مورد تحرک‌های موشکی ایران منتشر شده است. از سویی مقامات آمریکایی مدعی شدند قایق پر از قطعات موشک که جمهوری اسلامی قصد داشت برای حوثی‌های یمن بفرستد را توقیف کرده‌اند. از سوی دیگر نیویورک‌تایمز از توسعه زرادخانه موشکی ایران در عراق با استفاده از فرصت ناآرامی‌های سه ماه اخیر در این کشور خبر داد. مقامات اسرائیل هم ادعا می‌کنند، جمهوری اسلامی ظرفیت‌های خود را برای هدف قراردادن منافع اسرائیل از خاک عراق و سوریه افزایش داده است.

هفته گذشته افکار نیوز به نقل از «مرتضی قربانی»، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران، گزارش داد که ایران از همان لبنان، تل‌آویو را هدف می‌گیرد و اصلا لازم نیست از ایران موشک و تجهیزات بلند شود.

علاوه بر این گزارشی هم از حفر تونل‌های زیرزمینی در نزدیکی مرز عراق در سوریه منتشر شده تا هم ایران را از طریق عراق به سوریه و لبنان مرتبط کند و هم بنا بر ادعای این گزارش، انباری برای سلاح و موشک باشد.

 پومپئو روز جمعه گفت در صورت ادامه حمله‌های نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی علیه نیروهای آمریکایی در عراق، پاسخ آمریکا قاطع خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته پومپئو ایران باید محدوده ارضی همسایگان‌اش احترام بگذارد و از حمایت از نیروهای نیابتی در عراق و سراسر منطقه دست بکشد.

هرچند وزیر امور خارجه آمریکا به این نکته اشاره نکرده که واکنش قاطع آمریکا به اقدامات مورد ادعا در مورد ایران چه خواهد بود، دولت ترامپ در زمان اوج تنش‌ها بین تهران و واشیگتن در تابستان سال جاری به وضوح نشان داد که از رویارویی با ایران اجتناب می‌کند.

در فاصله اردیبهشت تا خردادماه سال جاری شش نفتکش در دریای عمان و بندر فجیره منفجر شد و یک پهپاد آمریکایی نیز بر فراز تنگه هرمز با موشک زمین به هوای سپاه سرنگون شد. پس از آن چند نفتکش از سوی سپاه در تنگه هرمز توقیف شد و در نهایت هم در شهریورماه حمله گسترده موشکی و پهپادی علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی انجام شد که واشینگتن و ریاض ادعا می‌کنند کار ایران بوده است.

البته تهران این ادعا‌ها را رد کرده و بازرسان سازمان ملل هم می‌گویند هنوز نتوانسته‌اند تایید کنند که سلاح‌های به کار گرفته شده در حمله به عربستان، ایرانی بوده است.

با این وجود آمریکا در مورد ساقط شدن پهپاد گلوبال‌هاوک که تهران مسئولیت آن را پذیرفت هم اقدامی انجام نداد. مقامات تهران می‌گویند این پهپاد به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود.

در واقع باید گفت واکنش آمریکا به افزایش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس در هشت ماه اخیر،‌اعزام شمار بیشتری از نیروها و تجهیزات نظامی آمریکایی به منطقه و همچنین تشکیل ائتلاف امنیت دریانوردی در منطقه بوده است.

در همین مدت فرماندهان نظامی ایران و حتی سفیر ایران در عراق به روشنی به آمریکا هشدار داده‌اند که می‌توانند منافع این کشور را در هر نقطه‌ای از جمله خاک عراق هدف بگیرند.

هشدار پومپئو و اسپر به ایران در حالی است که هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله‌های راکتی هفته گذشته در عراق را نپذیرفته است. ایران نیز همواره اتهام انجام حمله‌ در کشورهای دیگر از طریق نیروهای نیابتی‌ را رد کرده است.