فایننشال تایمز: بروکسل قصد دارد شرکت‌های چینی حامی ماشین جنگی روسیه را تحریم کند

پکن به اتحادیه اروپا هشدار داد که در صورت وضع چنین تحریم‌هایی، چین اقدام قاطعی انجام خواهد داد

پرچم‌های اتحادیه اروپا مقابل ساختمان کمیسیون اروپا در بروکسل‌ــ AFP

فایننشال تایمز از قصد اتحادیه اروپا برای تحریم برخی شرکت‌های چینی خبر داد؛ شرکت‌هایی که بنا به ادعای این روزنامه آمریکایی، متهم‌‌اند از طریق فروش تجهیزات به مسکو، از ماشین جنگی روسیه در اوکراین حمایت کرده‌اند.

به گزارش فایننشال تایمز، تجهیزاتی که این شرکت‌ها به روسیه فروخته‌اند، می‌تواند در ساخت تسلیحات به کار رود.

فایننشال تایمز با استناد به پیش‌نویس سندی از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا، نوشت که نام دست‌کم هفت شرکت چینی در فهرست نخستین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شرکت‌های چینی قرار دارد.

در واکنش به این خبر، وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز دوشنبه اعلام کرد که چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد از افتادن در «مسیر اشتباه» اجتناب کند. او به اتحادیه اروپا هشدار داد در صورت وضع چنین تحریم‌هایی، چین برای دفاع از حقوق و منافع خود قاطعانه اقدام خواهد کرد.

وانگ در یک نشست خبری گفت که چین با هرگونه استفاده ابزاری از روابط پکن و مسکو به عنوان بهانه‌ای برای آسیب زدن به همکاری‌های تجاری مخالف است.

اتحادیه اروپا در این‌باره هنوز واکنشی نشان نداده است. گفته می‌شود تحریم شرکت‌های چینی قرار است در هفته جاری بین اعضای اتحادیه اروپا به بحث گذاشته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر ایالات متحده برخی از این شرکت‌ها را تحریم کرده بود. اتحادیه اروپا در حالی به تحریم شرکت‌های چینی می‌اندیشد که وزیر خارجه چین روانه اروپا شده و قرار است بین ۸ تا ۱۲ مه از آلمان، فرانسه و نروژ دیدار کند.

رویکرد تحریمی بروکسل در تقابل با انتظار پکن است؛ چرا که چین مشتاق است اتحادیه اروپا در راستای مقابله با سیاست آمریکا در مهار نفوذ پکن، از واشنگتن فاصله بگیرد.

از زمان آغاز جنگ اوکراین، چین بی‌طرفی خود را اعلام کرد اما از نظر سیاسی و اقتصادی، همچنان از روسیه حمایت می‌کند. این در حالی است که کشورهای غربی که تلاش می‌کنند مسکو را منزوی کنند، تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده‌اند. اتحادیه اروپا انتظار دارد چین نیز در مسیر ادامه حملات روسیه به اوکراین نقش بازدارنده‌ ایفا کند.

وزیر خارجه چین ماه گذشته در پاسخ به نگرانی‌های غرب مبنی بر کمک نظامی پکن به روسیه، تاکید کرد که کشورش در جنگ اوکراین «به هیچ یک از طرفین سلاح نخواهد فروخت».

بیشتر از جهان